logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Ja Ja Ja vokser i betydning

Av – Ja Ja Ja vokser i betydning

Truls spilte på hovedscenen. Foto: Monica Santos Herberg

BBCs Maddy Savage lot seg imponere av Kid Astray på den første nordiske Ja Ja Ja-festivalen i London.

Etter flere år med klubbkvelder på The Lexington i London, var det 8. og 9. november klart for historiens første Ja Ja Ja Festival. Merkenavnet har etter hvert blitt godt etablert, både for britisk bransje og presse, og en rekke nordiske artister har fått vist seg frem siden den aller første Ja Ja Ja-kvelden i 2009. Blant de norske artistene som har spilt på klubbkvelden de siste fire årene, finner vi alt fra Kvelertak, Team Me og Highasakite til Årabrot, Deathcrush og Marit Larsen. Konseptet er et samarbeidsprosjekt mellom de nordiske eksportkontorene via sammenslutningen NOMEX (Nordic Music Export).

Todagersfestivalen fant sted på det ærverdige spillestedet The Roundhouse i Camden. Stedet er kjent for sitt arbeid med vanskeligstilt ungdom, og mye av overskuddet går rett til veldedige formål. I tillegg er selve lokalet svært spesielt, da det fungerte som oppbevaringsplass for tog på 1800-tallet. I 1964 ble lokalet gjort om til konsertarena, og siden har storheter som Pink Floyd, The Doors, Bob Dylan og en lang rekke andre spilt konserter der.

Utsolgt

Ja Ja Ja-festivalens program var omfattende, og inkluderte både filmvisninger, platemarked, kunstgalleri og spesialdesignet mat, i tillegg til selve konsertprogrammet.

To ulike scener var satt opp begge dager, en hovedscene og en mindre scene. Fra Norge var Truls og Annie (DJ-sett) representert på hovedscenen, mens Einar Stray og Kid Astray inntok side-scenen på henholdsvis fredagen og lørdagen. Blant de andre nordiske artistene på programmet var Mew (Danmark), Shout Out Louds (Sverige), LCMDF (Finland) og Múm (Island).

Einar Stray. Foto: Sebastian Dehesdin

– Perfekt sted

Luke Slater, journalist for blant andre Pitchfork og Clash, var til stede begge dagene. Han har fulgt den nordiske musikkscenen tett, og mener at de fire årene med klubbkvelder har lagt et solid grunnlag for festivalen.

– I løpet av disse årene har Ja Ja Ja vokst både i betydning og bevissthet. Det naturlige neste skrittet var å presentere konseptet i en større skala, og helgen viste at The Roundhouse var et perfekt sted for festivalen. Ikke bare musikken, men også de andre elementene som viste frem nordisk kultur. Men ingenting av dette ville vært mulig uten styrken og dybden i musikken, sier han til Music Norway.

Også BBC og Billboard Magazine var representert med journalister under festivalen.

– Ja Ja Ja-festivalen var en fantastisk nordisk elektro-pop-fest, med spesielt imponerende opptredener fra nykommerne i Kid Astray og Shout Out Louds som overtok plassen da Raveonettes kansellerte. Selv er jeg allerede en stor tilhenger av nordisk kultur, men jeg kommer definitivt til å anbefale festivalen til venner i fremtiden, forteller Maddy Savage, reporter for BBC World Service.

Musikkjournalist og Billboard Magazine-redaktør Emmanuel Legrand, som har base i London, sier følgende til Music Norway om festivalen:

– Jeg liker virkelig ideen med en nordisk festival, spesielt en som mikser musikk, film og mat. Det finnes så mye talent i den delen av verden, og det er fantastisk å få en smakebit her i London. Lokalet er fabelaktig og organiseringen svært god. Jeg håper at Ja Ja Ja-festivalen er kommet for å bli, og at den blir et arrangement hvor London-publikum får muligheten til å oppleve det beste og nyeste fra den kreative nordiske scenen.

Prosjekleder for Ja Ja Ja, Nina Finnerud ved Music Norways UK-kontor, er fornøyd med resultatet.

– Vi er strålende fornøyd både med gjennomføringen og tilbakemeldingene vi har fått etter helgens Ja Ja Ja festival. Fantastisk moro å se konseptet vokse fra de månedlige Ja Ja Ja-kveldene på The Lexington til et utsolgt Roundhouse med 3000 fans av nordisk musikk og kultur. Hele Roundhouse var fyllt med positiv energi og god atmosfære gjennom hele helgen. De norske bandene ble veldig godt mottatt og har blitt positivt omtalt i media etter festivalen, så dette var for oss en stor suksess som vi håper å gjenta til neste år, sier hun.

Det var også en rekke internasjonale bransjefolk til stede for å skue etter talent. Det er for tidlig å si hva som vil materialisere seg av konkrete avtaler etter festivalen, men Music Norway vil følge opp med eventuelle nyheter.

Mye omtale

Presseomtalene har begynt å renne inn, og her er noe av det som er publisert så langt:

The Line of Best Fit
The 405 – dag 1
The 405 – dag 2
eFestivals
Music OMH

Ja Ja Ja-festivalens hjemmeside kan du se opptakk av enkelte av konsertene.

Folksomt. Foto: Sebastian Dehesdin

Kommentarer

Relatert innhold