logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Åpent Hus: Ønsker musikktips fra norsk bransje

Av Åpent Hus: Ønsker musikktips fra norsk bransje

Foto: Lisbeth Risnes

Tyske radiokanaler er åpne for innspill fra norsk musikkbransje.

I forrige uke hadde Music Norway gleden av å presentere et åpent hus, hvor noen av de viktigste musikksjefene i tysk og østerriksk radio var til stede og diskuterte muligheter og utfordringer med musikk på radio.

Utgangspunktet for paneldiskusjonen, og den påfølgende spørsmål- og svarseansen, var følgende:

Radio er fremdeles det viktigste mediet for å breake artister over store deler av verden, ikke minst i de tyskspråklige markedene. Men hvordan får du musikken din spilt på radio? Hvordan skiller programmering seg fra det norske radiomarkedet? Og ikke minst, hvordan ser de på utenlandsk musikk i forhold til musikk fra hjemlandet?

I panelet satt Ueli Häfliger, musikksjef ved Flux FM, Aditya Sharma, musikksjef ved Radio Fritz (Rundfunk Berlin Brandenburg), Andreas Ederer, musikksjef ved FM4 (ORF – Österreichischer Rundfunk) og Mats Borch Bugge, musikksjef for norske NRK P3. De internasjonale gjestene regnes å være blant de viktigste stasjonene for ny musikk innen tyskspråklig radio, og samtidig blant de mest åpne med hensyn til nye artister.

Gulliste

I overkant av 40 påmeldte fulgte interessert med på samtalen mellom de ulike musikksjefene. Tre av de fire stasjonene som var representerte, hadde relativt like målgrupper, det vil si publikum i alderen 15 til 30 år. Den østerrikske representanten, FM4, hadde en noe mer utvidet lytterskare og kan minne om BBC Radio 6 Music i UK.

Ueli Häfliger fortalte at Flux FM opererer med en gulliste bestående av 23 låter. Disse låtene spilles tre ganger daglig i seks-syv uker. Musikken som velges ut ligger i hovedsak i segmentet indie/alternativ/elektronisk. I tillegg har kanalen et rotasjonssystem basert på A, B og C-lister. Ifølge Häfliger kommer brorparten av den internasjonale musikken som spilles på stasjonen fra Skandinavia, hvis man ser bort ifra USA og UK.

Radio Fritz er, i motsetning til Flux FM, en lisensbasert radiostasjon. I musikkredaksjonen jobber fem personer, hvorav tre lytter til alt som sendes inn av forslag. De mest populære låtene kan oppnå en rotasjon på 16-18 avspillinger i uken.

– Vi anser oss selv for å være en progressiv stasjon, og vi tillater oss å oppdage ny musikk som presenteres for publikum, fortalte Aditya Sharma.

Han påpekte samtidig at radiomarkedet i Berlin er ekstremt konkurransepreget, da det bare i Berlin er 31 ulike stasjoner som kjemper om de samme lytterne.

Andreas Ederer ved østerrikske FM4 poengterte at de først og fremst fokuserer på å presentere musikk i en spesifikk kontekst, avhengig av hva radioprogrammet handler om.

– Vi spiller ikke hitmusikk, men musikk som passer inn i sammenhengen, sa Ederer.

Både Flux FM og FM4 har engelskspråklige programmer i sitt sendeskjema. I tillegg til selve radioproduksjonen er flere av stasjonene involverte i andre arrangementer. Flux FM driver spillestedet og baren FluxBau, hvor artister holder konserter og man promoterer events. FM4 driver på sin side en egen festival i München, samt presenterer live sessions og egne events i radiobygget.

Trege vederlagsbyråer

Det store spørsmålet som de norske bransjerepresentantene naturlig nok var interessert i, var hvordan man best mulig kan komme seg inn på spillelistene til de tyskspråklige radiostasjonene.

– Vi har egentlig kun lov til å spille musikk som har blitt sluppet i Tyskland. Men dette er nesten umulig å forholde seg til i dagens virkelighet. Når kan man egentlig si at noe er sluppet nå for tiden, spurte Sharma.

Han mener at vederlagsbyråene og de største plateselskapene er altfor trege i avtrekkeren, med tanke på at radiostasjonene ønsker å få spilt musikken så tidlig som mulig. Derfor velger kanalen å se gjennom fingrene med lovgivningen. Av og til hjelper de til og med artister å registrere seg i Tyskland.

På spørsmål om hvorvidt musikksjefene er åpne for innspill fra artistenes støtteapparat, svarte spesielt representanten fra Flux FM bekreftende på dette.

– Vi er svært åpne for at eksempelvis et utenlandsk management tar kontakt. Det er fordelen med stasjoner som oss. Det er mulig å snakke med oss. Skal du derimot få rotasjon på de mest kommersielle radiokanalene i Tyskland, som Radio Energy, trenger du solid backing fra majorselskapene.

Aditya Sharma fra Radio Fritz var imidlertid ikke spesielt interessert i epostkontakt.

– Men det er viktig for oss med radiopluggere som har god oversikt over hva som skjer og når musikken slippes.

Det siste punktet var viktig som samtlige stasjoner. Ifølge representanten fra Flux FM kommer 90 prosent av musikken som spilles via radiopluggere. Et par selskaper som konkret ble fremhevet fra indie-segmentet, var Revolver, Beats International, Versterker, Welthit og Community PR.

Bombardert av fanklubber

Mats Borch Bugge fortalte at de får svært mange tips fra lytterne, mellom 25 og 50 tips daglig.

– Det er vår jobb å sjekke ut disse tipsene, og mange av dem ender opp med å bli spilt på P3, sa han.

– Vi får også mye tips, men dessverre er tipsene ofte veldig dårlige, da vi blir bombardert av fanklubber, skjøt Sharma inn.

Andreas Ederer ved FM 4 fortalte at han bruker mye aggregatorer som Elbows (nylig lagt ned, red.anm) og Hypemachine for å finne ny musikk. Målet er å få tilgang til musikken så raskt som mulig. Selv mottar han 150 mailer daglig fra folk som ønsker musikken sin spilt på kanalen. Samtidig var alle enige i viktigheten av å gjøre egen research, enten gjennom å holde seg oppdatert på blogger, musikkmagasiner eller deltakelse på showcasefestivaler som Eurosonic.

I løpet av seansen ble norske artister som Madcon, Maria Mena, Marit Larsen, Kakkmaddafakka, Katzenjammer og Team me trukket frem som eksempler på artister med mye spilletid på tysk radio. Etter paneldiskusjonen fikk deltakerne anledning til å mingle med musikksjefene i en halvtimes tid, før ferden gikk videre til prisutdelingen P3 Gull.

Det kan samtidig være verdt å nevne at norske Bach Technology, som også var til stede under seansen, tilbyr monitorering av radiospilling i Tyskland via produktet MusicDNA.

Ønsker du å delta på lignende arrangementer i regi Music Norway, anbefaler vi at du følger oss på Facebook og abonnerer på vårt nyhetsbrev. Disse arrangementene er åpne for alle som ønsker å delta.

Kommentarer

Relatert innhold