logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Universal Music inn, ny konkurranse

Av Universal Music inn, ny konkurranse Publisert: 02. mai, 2014

MashUP annonserer ny konkurranse!

Av Øivind Gehrken

Etter et vellykket arrangement under by:Larm Interactive 2014 har MashUP annonsert sin neste pitche-konkurranse for startups med forretningsidéer i musikk- og teknologifeltet. Konkurransen gjennomføres i samarbeid med Universal Music Norge og finner sted i plateselskapets lokaler på Skarpsno i Oslo, 11. Juni.

Vinner får gratis kontorplass ved MashUP Innovation Hub på kontorfelleskapet 657 Oslo, i tillegg til et utvekslings- og mentorprogram.

Les mer om MashUP-initiativet

Øret til bakken
Nina Nedreaas, sjef for Creative Labs i Universal Music Norge, og jurymedlem under konkurransen, er entusiastisk til samarbeidet.

– Dette er en spennende og relevant måte for Universal å få med seg hva som rører seg der ute av musikkrelatert teknologi, innovasjon og talent. Ved å være involvert i dette bekreftes vår posisjon som et nytenkende og friskt musikkselskap som følger med i timen. Selv gleder jeg meg veldig til å sitte i juryen og til å se alle bidragene.

Viktig å ha med Universal
Kjartan Slette jobber som Head of Strategy i WiMP, en av grunnleggerne i MashUP. Han forteller at samarbeidet med Universal Music er et viktig steg for stiftelsen.

– MashUP er en aktør som eksisterer kun for å fremme innovasjon innenfor musikkbransjen, laget og drevet av bransjen selv. At et stort plateselskap som Universal Music også ser verdi i å være med å hjelpe frem innovasjon ser vi som både en validering av MashUP som konsept og som et tegn på at Universal Music har forstått hvordan man holder seg relevant også i fremtiden.

Skaper suksesshistorier
Recho ble vinner av den første MashUP-konkurransen under by:Larm 2014 og appen deres ble lansert under Spot-festivalen 2014 i Aarhus, Danmark. Det nyopprettede selskapets app ble lastet ned over 500 ganger i løpet av de første dagene den var tilgjengelig og fikk omtale av blant annet Jyskebank (Ekstern videolink). I tillegg har Recho nylig innledet et spennende samarbeid med Danmarks Radio.

MashUP-konkurransens andreplass gikk til feat.fm som er en interaktiv videostrømmetjeneste. Tjenesten som også holder til i MashUP hub’en, har i senere tid fått mye oppmerksomhet i musikkbransjen gjennom å formidle konserter av kjente norske artister som CLMD, Highasakite og Kvelertak.

Med to startups allerede på plass i MashUP hub’en, ønsker stiftelsen, som er et samarbeid mellom Music Norway, WiMP, IKT-Norge, Phonofile og 657 Oslo – å tilføre kontorfelleskapet sitt på Fredensborg i Oslo enda mer kreativitet.

Direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog, ser nettverks- og kunnskapsutveksling som en viktig del av hva MashUP ønsker å stå for.

– MashUP sin unike styrke ligger i den kompetansen og nettverket vi deler og formidler til de som blir en del av MashUP-gjengen. Jeg tror både startup’ene og mentorene har stort utbytte av å være en del av hverandres miljøer.  Ikke bare er det inspirerende og viktig å være en del av den energiske startup-scenen, men veldig lærerikt å følge prosessen rundt å etablere kreative næringer i Norge.

For mer informasjon om stiftelsen og hvordan man kan søke, besøk MashUP sine hjemmesider på: mashupnorway.com eller gjennom Facebook og Twitter på @mashupnorway.

Kommentarer