logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Kvelertak – fra undergrunn til stadionrock

Av Pål Dimmen Publisert: 01. sep, 2014

Foto: Stian Andersen

Kvelertak har gått fra å være et sært undergrunnsband til å bli assosiert med de største rock-aktørene i verden. Hvordan skjedde det?

I høst drar Kvelertak på en omfattende turné sammen med det store metalbandet Mastodon. Fra 15. oktober til 7. november skal bandet spille for flere titalls tusen amerikanere. Dette er imidlertid ikke første gangen bandet assosieres med de største gutta i klassen. I løpet av de siste årene har storheter som Dave Grohl (Foo Fighters/Nirvana), James Hetfield (Metallica) og Robb Flynn (Machine Head) omfavnet Stavanger-guttene i Kvelertak.

Vi tok en lengre prat med gitarist Vidar Landa om hvordan bandet har erobret verdens metal-hjerter med et vrient bandnavn og norske tekster om mjød og dekadanse. Her er Kvelertak-historien så langt.

Til Roskilde uten plate

Vår historie begynner i 2009, året før Kvelertaks debutplate inntok platehyllene. De hadde riktig nok holdt på et par år allerede på det tidspunktet. Men en milepæl i karrieren var da bandet spilte finalen i musikkonkurransen Zoom i januar 2009 etter å ha vunnet Stavanger-runden. Kvelertak var på samme tidspunkt listet som Ukas urørt på NRK og hadde blitt plukket ut til å spille på by:Larm. Etter å ha overbevist i Zoom-finalen fikk bandet tilbud om å spille på Øya, mens by:Larm-konserten førte til Roskilde-invitasjon.

– Det var ganske spesielt å spille på Roskilde uten at vi en gang hadde gitt ut noen plate, mimrer Landa.

Tidligere på året hadde Kvelertak fått tilbud om å være oppvarmingsband for Skambankt, en jobb som kom på plass gjennom felles bekjente. Ryktene om at Kvelertak var et imponerende liveband hadde lenge versert i Stavanger-området.

– Vi fokuserte på live-spilling fra første stund. Vi takket ja til alle forespørsler og kjørte rundt i en Rent-a-wreck-bil for å komme oss fra sted til sted. Noen kvelder ble vi tauet hjem fordi bilen brøt sammen, fortsetter gitaristen.

Med andre ord var ikke starten spesielt luksuriøs for Kvelertak. Det var en viss interesse for bandet i de største byene, men ellers i landet var stemningen heller laber.

Lagt merke til på Eurosonic

Tilfeldighetene skulle ha det til at det i januar 2010 ble en ledig plass på showcase-programmet til den viktige bransjefestivalen Eurosonic i Groningen, Nederland. Det var norsk fokus på festivalen dette året, med et 20-talls norske band på plakaten. Via plateselskapet Indie Recordings fikk Kvelertak steppe inn for Keep of Kalessin som kansellerte i siste øyeblikk grunnet deltakelse i Melodi Grand Prix. Dette skulle bli Kvelertaks internasjonale debut.

Til utlandet: Fra Kvelertaks internasjonale debut på Eurosonic 2010 (Foto: Pål Dimmen)

En person i apparatet rundt bandet Baroness fikk hendene på en Kvelertak-promo under Eurosonic, noe som igjen førte til at Baroness-frontmann John Baizley ønsket å designe omslaget på debutplaten. Baizley har en svært karakteristisk stil, og har jobbet med band som Kylesa, Metallica og Flight of the Conchords, i tillegg til sitt eget band Baroness.

– Den visuelle profilen hjalp helt klart med tanke på å få ekstra oppmerksomhet, sier Landa.

Det samme kan sies om produksjonen av debutalbumet, som ble produsert av Kurt Ballou fra det amerikanske kultbandet Converge.

– Vi sendte en mail til Kurt Ballou via MySpace og spurte om han hadde lyst til å være involvert i albumet vårt, en miks for eksempel. Han svarte over natten at han gjerne ville produsere hele platen.

Da ble plutselig økonomi et aktuelt spørsmål. Det ville koste nærmere 150.000 kroner å produsere albumet. Landa & co. søkte støtte hos Sparebank1 Rogaland og fikk 50.000 kroner øremerket innspillingen. Bandet fikk også støtte fra musikkselskapet Great Moments i Stavanger.

Endelig release

I juni 2010 var albumet omsider klart for utgivelse, og samarbeidet med Kurt Ballou førte til en support-turné med nettopp Converge på større venuer i Europa fra juni til august.

– Vi kjørte rundt i en van for å rekke fram mens de andre hadde buss og kunne sove. På denne turneen spilte vi konsert hver dag i seks uker. Det var ekstremt lærerikt og inspirerende å turnere med Converge. De er prakteksempelet på et selvforsynt band. De gjør alt selv, fra label til design og studio. Samtidig er de et av de mest hardtarbeidende og beste livebandene jeg har sett. Vi lærte hvor mye hardt arbeid som ligger i slike turneer.

Kvelertak har tenkt internasjonalt fra starten. Det må man for et såpass smalt band, mener Landa. Han tror at mye av suksessen i Norge er et resultat av ting som bandet har fått til i utlandet. Mye skyldes hardt arbeid, men det har også vært noen tilfeldigheter underveis. En av dem var da Foo Fighters-frontmann og ex-Nirvana-trommis Dave Grohl plutselig viste frem Kvelertak-albumet på en lydløs videosnutt. Det viste seg at han hadde fått platen av tidligere Kerrang!-redaktør Paul Brannigan, som på den tiden jobbet med Grohls biografi This is a Call.

En liten måned senere fikk Kvelertak tilbud om å varme opp for nettopp Foo Fighters på deres konsert i Telenor arena i 2011.

– Det var veldig spesielt. Det er en egen sjanger å spille på så store arenaer. Vi klarte faktisk å ryke PA-en, forteller Vidar Landa.

Konserten var fort unnagjort, og de fikk ikke tid til å ta inn over seg hva som egentlig skjedde. Etter konserten fikk Kvelertak overrukket gullplate av Grohl for 15.000 solgte eksemplarer. Kronprinsen var også til stede og ville hilse på bandet.

– Det var en surrealistisk opplevelse å være blant barndomshelter og kongelige når man står der og skriker om mjød, ler Landa.

Taste maker: Dave Grohl fra Foo Fighters viser frem Kvelertaks debutalbum.

Mistet passene

Tidligere samme år mottok Kvelertak Statoil-stipendet på en million kroner, noe som gjorde den internasjonale turnésatsningen atskillig enklere. Det var mulig å holde satsningen i live uten å gå i minus. Bandet fikk også reisetilskudd gjennom det som nå er Music Norways tilskuddsordning.

– Slik støtte er veldig viktig når man har helt klare planer. Spesielt i et så lite land som Norge, mener Landa.

Deretter fulgte en turné med Comeback Kids og showcase på SXSW 2011. Vokalist Erlend Hjelvik ble frastjålet samtlige pass like før avreise til USA, noe som medførte at de mistet en uke av turneen. På SXSW-konserten var representanter fra plateselskapet Roadrunner Records til stede. Et par år senere signerte bandet en større avtale med den store rock- og metal-aktøren som blant annet har store band som Slipknot, Dream Theater og Opeth i katalogen.

2011 ble avsluttet med Kvelertaks første headliner-turné i Europa og Skandinavia. Turneen ble en kjempesuksess.

– Det var utrolig kult å gjøre dette etter 4-5 turneer som oppvarmingsband. Endelig fikk vi muligheten til å bestemme ting selv.

Turné på turné på turné

I 2012 sto Australia for tur, hvor Kvelertak blant annet spilte med både Mastodon og franske Gojira i Melbourne og Sydney. Booking-agentene hadde i utgangspunktet satt opp turneer for store deler av året, men for å ha nubbesjanse for å få laget ny musikk måtte bandet sette ned foten og be om fri for å jobbe i øvingslokalet. I august var Kvelertak tilbake i studio med Converge-Kurt, med påfølgende support-turné med Converge i oktober og november.

Deretter gikk det slag i slag på turnéfronten. I februar 2013 la bandet ut på lanseringsturné for oppfølgerplaten Meir. Turneen, som inkluderte oppvarmingsbandene Truckfighters, El Doom og Purified in Blood i ulike områder, varte i seks uker og strakk seg over Skandinavia og Europa. Så var tiden omsider kommet for å gjennomføre bandets første headliner-turné i USA.

Spesielt én av konsertene på denne turneen husker Landa med glede.

– Det var på spillestedet Slim’s i San Francisco. Det gikk rykter om at James Hetfield fra Metallica hadde bedt om gjestelisteplass. Vi visste ikke helt om vi skulle tro på det, men han sto faktisk helt fremst ved scenen under konserten. Vi ble litt satt ut av hele greien, må jeg innrømme.

Sammen med Hetfield sto Machine Head-frontmann Robb Flynn og knipset bilder til den store gullmedaljen. Og jaggu dukket ikke en gammel kjenning i form av Kronprins Haakon opp der også. Kronprinsparet var på offisielt besøk i USA, og valgte å ta turen innom Kvelertak-konserten. Seansen gikk ikke ubemerket for seg i norske medier, og presseoppslagene vokste i takt med Kvelertaks internasjonale oppmerksomhet. Den ble ikke mindre av at samme Hetfield la ut en Instagram-film fra scenekanten under Kvelertaks konsert på Roskilde et par måneder senere. Det var derfor ingen stor overraskelse da det ble klart at bandet ble invitert med på Metallicas turné i 2014.

God stemning: Robb Flynn fra Machine Head og James Hetfield fra Metallica koser seg på Kvelertak-konsert (fra Flynns Instagram-profil).

Lever av musikken

Til tross for at Kvelertak er et seksmannsband har økonomien vært såpass bra de siste fire årene til at alle har kunnet leve av musikken. I likhet med andre norske artister med internasjonale ambisjoner, tjener de mesteparten av pengene i Norge, og investerer dem i utlandet for å øke fanskaren. Det er en langsiktig investering, spesielt i USA. Landa er klar på at kvalitetssikring i alle ledd er avgjørende for fremgangen.

– Vi har brukt veldig mye tid på vår visuelle profil, musikkvideoer og det å få lydbildet til å sitte perfekt. Målet er rett og slett at alt skal være jævlig bra, og de ulike elementene skal gjøre bandet gjenkjennelig. Mye av det vi har oppnådd har også kommet som et resultat av at vi har takket ja til ekstremt mye og vært på farten hele tiden. Er du et bra liveband får du også de beste festivaljobbene, svarer Landa på spørsmål om hvilke tips han har til band i startfasen.

Et annet poeng, rent økonomisk, er at bandet har valgt å holde kontrollen på produktet selv gjennom å eie egne master-rettigheter. De holder også merch-salg og live-inntekter langt unna andre avtaler.

– Vi inngår kun lisensavtaler. Det er svært praktisk å ha avtaler som varer i et visst antall år. Det er fullstendig uinteressant for oss å gjøre 360-avtaler, sier han bestemt.


Kvelertak har lagt mye arbeid ned i visuell profil og musikkvideoer. Her er videoen til Evig Vandrar.

Enorm eksponering

Nå står altså en treukers turné med Mastodon for tur. Kvelertak har hatt god kontakt med Mastodon etter at de fant tonen under den første Australia-turneen, og de har blant annet delt scene i Grieghallen i Bergen. Første konsert på turneen finner sted på Revolution Center i Boise, Idaho 15. oktober. Spillestedet har en kapasitet på 2200 publikummere. Den totale publikumskapasiteten på hele turneen er ca. 40.000.

Hva har egentlig vært effekten av disse support-jobbene for store band, lurer vi på.

– Det er vanskelig å si akkurat hva som har vært effekten. Vi har jo ikke hatt et spesifikt ambisjonsnivå om at vi skal bli så og så store. Vi har hele tiden tenkt at stegene kommer naturlig med hard jobbing. Og det har de jo gjort. Spørsmålet er hvor mye større det kan bli, med tanke på vår bråkete stil. Hvor mye lenger skal man dra det, liksom? Jeg tror ikke det er sunt å bruke for mye tid på å planlegge at man skal bli store, konkluderer Landa.

– Men det innebærer jo helt klart en enorm eksponering for oss å spille med såpass store band, noe som forhåpentligvis fører til at flere kommer på konsertene våre neste gang vi spiller der.

Kommentarer

Relatert innhold