logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norsk musikkteknologi- og forskning til Berlin

Av Norsk musikkteknologi- og forskning til Berlin Publisert: 03. sep, 2014

Berlin Music Week (Foto: Stephan Flad)

MashUP Norway co-hoster internasjonal pitch, Phonofile og WiMP og UiO bretter ut strømmemodellen under Berlin Music Week.

Ved siden av de norske artistene som reiser til Berlin Music Week (3. – 7./9) denne uken finnes det en større delegasjon bestående av norske start-ups og teknologiselskaper som feat.fm, recho, Soundrop, vidflow og museai.

Berlin Music Week arrangerer et eget panel kalt Fast Forward – Norwegian Experiences with the digitalization of the music market. Panelet modereres av Aftenposten-journalist Cecilie Asker, og Sveinung Rindal i WiMP, Trond Tornes i Phonofile, og Arnt Maasø fra forksningprosjektet Sky & Scene på Universitetet i Oslo, forteller og diskuterer erfaringene som er trukket i det norske strømmemarkedet, som er den dominerende inntektskilden for innspilt musikk på hjemmebane.

Maasø vil også ha en egen seanse i programmet som går under navnet Surviving streaming: How insight into listening patterns and the streaming model provide maps for the future. Rindal i WiMP er med i flere punkter i seminarprogrammet.

Discofingers skal delta i pitch-seansen Music Startup Corner, som co-hostes av MashUP Norway og Projekt Zukunft, sammen med ni andre internasjonale startups førstkommende fredag. Etter pitchen samme dag er det Meet and Greet the International Startup Scene i regi av Berlin Music Week, Startup Safari, Projekt Zukunft, MashUP Norway og Oslo Business Region.

MashUP Norway ble startet lansert av Music Norway, IKT Norge, WiMP, Phonofile, RADR Music News, 657 Oslo i februar i år. Universal Music har senere kommet inn i MashUP.

– Music Norway ønsker å opp støtte opp rundt initiativ i skjæringspunktet mellom musikk og teknologi. Dette har blitt en enorm del av den utvidede musikkbransjen og hvor den største innovasjonen og ikke minst inntjeningen har skjedd de siste årene, sier Jonas Vebner, leder for Music Norways Berlinkontor.

– Vi er veldig fornøyde med å kunne få med oss så tunge partnere med på vårt første MashUp utenfor Norges grenser som Berlin Music Week, New Thinking, senatet i Berlin (Berlin Zukunft) og Start Up Safari. De ser til Norge og den kompetansen og erfaringen våre aktører har opparbeidet seg i et marked som er betydelig mer digitalisert enn det tyske. Mash Up Norway er denne kompetansen og nettverket, sier Vebner.

Til frokost fredag morgen er Den norske ambassaden i Berlin vertskap for noen av de viktigste aktørene i musikk- og teknologifeltet i Tyskland, som Deutsche Telekom, Google, Axel Springer, Fraunhofer, IBB, Soundcloud, Universal Music Special Projects dep, KulturProjekte, StartuP Safary, New Thinking, Berlin Partner, som er invitert for å møte MashUP-delegasjonen, Oslo Business Region (OBR) og norske nøkkelaktører fra juryer og panel.

OBR og Music Norway har hyret inn David Knight, redaktør fra Silicon Allee som kjenner start-up økosystemet meget godt – for å sette opp 1-1 møter for norske start-ups. Han skal også gjøre en presentasjon av økosystemet, mens Knut Jørstad fra Factlines skal snakke om hans erfaringer og forretningskutyme i Berlin/Tyskland.

Konsertider for de norske artistene finnes i denne artikkelen.

Kommentarer