logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Viktig døråpner til Japan

Av Viktig døråpner til Japan Publisert: 28. nov, 2014

Anders Holm Ingelsrud presenterer plateselskapet Va Fongool. Foto: Petri Artturi Asikainen

I forrige uke ble 10 norske selskaper med til Japan og det nordiske samarbeidet Hokuo Music Fest.

Av Kathrine Synnes Finnskog og Pål Dimmen

I løpet av fire novemberdager ble det i arrangert en trade mission, et panel-seminar, en showcase og en låtskrivercamp i Tokyo. Det nordiske samarbeidsprosjektet, som går under navnet Hokuo Music Fest, arrangeres i samarbeid med en av Japans største konsertarrangører, Creativeman.

Den norske delegasjonen besto blant annet av bransjepersoner fra Miss Fixit Agency, All Access Agency, Propeller, Tootfairy, Scoretracks, Va Fongool og Unit.

Flere av selskapene var med for andre gang, og bygget dermed videre på personlige nettverk som har gitt konkrete samarbeid. Blant disse var Therese Asker ved Miss Fixit Agency.

– Hokou er en viktig katalysator og hjørnesten i vår Japan-strategi. For oss i Miss Fixit Agency har arrangementet fungert som en døråpner og et sentralt og annerkjent knutepunkt. Hokou har gitt oss en unik mulighet til å få vist frem våre produkter og utvide vårt nettverk av samarbeidspartnere. Vi kan anbefale Hokou på det sterkeste til alle som jobber aktivt opp i mot den japanske musikkbransjen, sier Asker i en kommentar.

Trade-dagen var en minimesse i regi Music Finland. Alle selskap presenterte seg og sine releaser og tok møter fortløpende med de som kom innom. Her var det bare å vente på at de rette aktørene kom til ditt bord, og de japanske bransjerepresentante tok seg god tid til å lytte og sjekke ut det som ble presentert. En egen koordinator sørget for god matchmaking mellom de ulike selskapene, og en tolk var tilgjengelig ved behov.

Mer enn 20 japanske selskaper var innom i løpet av dagen. Disse hadde på forhånd mottatt informasjon om de ulike nordiske selskapene. Blant de japanske lablene og agentene til stede, var Universal Music, Warner Music, Avex Music Creative, Disk Union, Fujipasific, JVC, Creativeman, Tower Records og Yamaha Music Publishing.

All Access Agency, Miss Fixit Agency og Va Fongool fra Norge. Foto: Petri Artturi Asikainen

Martin Schilde fra selskapet Toothfairy var på sin side i Japan for første gang.

– Men definitivt ikke for siste gang. Gjennom Hokuo-programmet har jeg fått innblikk i japansk musikkindustri, møtt mennesker jeg helt sikkert vil samarbeide med videre, blitt kjent med de andre nordiske aktørene og forsterket kontakten med den norske bransjen som er med. Jeg har lært masse og fått enda mer lyst til å satse hardere på det jeg driver med. Jeg har fått konkret interesse på noe av det jeg håpet på, forteller han.

Variert seminar

Den norske ambassaden var vertskap for den offisielle mottagelsen til Hokuo Music Fest. Nettverksarrangementet samlet hele 130 gjester.

Torsdag var det seminar, der ulike sektorer presenterte det japanske markedet og industrien. Blant temaene på seminaret, var det digitale markedet, sync i Japan, publishing og hvordan markedet fungerer for internasjonale artister på japanske indie- og major-selskaper.

Martin Schilde fra Toothfairy snakker med Hiroshi Kuramoto fra Sony Music Publishing Japan. Foto: Petri Artturi Asikainen

På kvelden arrangerte Creativeman og Hokuo Music Fest en showcase på Astro Hall i Harajuku, og norden ble musikalsk representert ved fem nordiske artister, deriblant svenske NONONO, Nabiha fra Danmark og Oyama fra Island.

– Hokuo Music Fest 2014 ble en suksess, hvor alle de forskjellige elementene i arrangementet fungerte som de skulle. 300 mennesker kom på showet, det ble informative diskusjoner på seminaret, og mer en 50 forretningskontakter deltok på trade-programmet. På toppen av det hele kom en flott låtskrivercamp med Sony Music Japan, sier Sami Häikiö ved Music Finland, prosjektleder for Hokuo Music Fest 2014.

Denne campen ble arrangert parallelt med trade- og seminar-programmene. I tre dager jobbet syv japanske låtskrivere og fire nordiske låtskrivere og produsenter sammen i Sony Music sitt studio. Norge var representert ved Martin Kleveland.

– Turen var svært fruktbar på alle mulige måter. Rent musikalsk fungerte alt veldig bra og må si oss godt fornøyd med resultet. Låtene føles bra og forhåpentligvis får vi plassert noe. Også arrangementsmessig er jeg veldig fornøyd. Jeg har fortløpende kontakt med alle jeg har jobbet med, samt noen andre som jeg ikke jobbet med engang, sier Kleveland.

Produsent Martin Kleveland med japanske samarbeidspartnere.

Disse norske aktørene var med:

Morten Andreassen – Unit
Anders Holm Ingelsrud – Va Fongool
Martin Schilde – Toothfairy
Frithjof Hungnes – Propeller Recordings
Therese Asker – Miss Fixit Agency
Oda Jørgensen – Miss Fixit Agency
Martin Kleveland – Produsent
Morten Joackim Vatn – In the Country
Peer Taraldsen – ScoreTracks
Svenn Frøseth – ScoreTracks
Simon Füllemann – All Access Agency
Kathrine Finnskog – Music Norway

Enkelte deltagere har allerede meldt om stor interesse og signerte avtaler i løpet av uken de var i Tokyo.

Kommentarer

Relatert innhold