logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Klare for Japan

Av Klare for Japan Publisert: 25. sep, 2015

Tokyo by night. Foto: FreeImages.com/Jeronimo Santos

I november vender norske bransjeaktører snuten mot Tokyo og Hokuo Music Fest.

Hokuo Music Fest består av en nordisk-japansk ‘trade mission’, seminar og showcasekonseptet Hokuo Music Night. Parallelt arrangeres en Song Camp.

Det japanske musikkmarkedet er det nest største i verden og salget av musikk på fysiske formater er fremdeles høyt. Hokuo har i flere år blitt arrangert av NOMEX (de nordiske musikkeksportkontorene), mens det lokale vertskapet Creativeman står bak noen av de største festivalene i Japan som Loud Park og Summer Sonic og tar flere internasjonale artister til landet.

Etter en søknadsrunde, har representanter fra Miss Fixit Agency, Indianer og Kitchen Studios, samt låtskriver Tom Hugo fått tilskudd til å delta på Hokuo Music Fest.

Miss Fixit Agency har jobbet mot de asiatiske markedene i seks år, og har blant annet landet distribusjon- og booking-avtaler på vegne av flere artister etter tidligere å ha deltatt på Hokuo Music Fest.

– For Miss Fixit Agency har Hokuo Trade Mission vist seg å være både en viktig og  velegnet plattform for å nå igjennom til den japanske bransjen, møte nye aktører og pleie eksisterende relasjoner og samarbeidspartnere. Det var også et stort pluss at NOMEX hadde invitert inn egne delegater, slik at man også får møte flere nye aktører og utvide sitt nettverk igjennom arrangementet, sier Therese Asker i Miss Fixit Agency.

Låtskriver Tom Hugo har en omfattende CV, som inkluderer en solid track record i Japan med flere #1-plasseringer på listene.

– Jeg gleder meg til å dra tilbake til Tokyo for å skrive hits sammen med andre nordiske og japanske låtskrivere. Selv om jeg allerede har vært heldig å få oppleve #1-plasseringer i solens land, har jeg fremdeles mye å lære om japansk popmusikk, og håper denne campen blir like fruktbar som mine tidligere arbeidsreiser, sier han i en kommentar til Music Norway.

Her er programmet til årets Hokuo Music Fest:

Dag 1 – torsdag 19. november: Trade Mission: Her får deltakerne sin egen stand for å representere selskapet sitt. Det vil bli laget en informasjonsfolder i forkant med en presentasjon av messens deltakere. Tolk er til stede som kan hjelpe ved behov. Viktige japanske labels, publishere og media vil bli invitert. Det vil også bli tilrettelagt for sosialiserende nettverksarrangement. En lokal aktør vil være tilstede for å bistå med introduksjoner. Det vil også være en mottakelse på den svenske ambassaden i Tokyo.

Dag 2 – fredag 20. november: Seminar og foredrag om det japanske markedet, samt presentasjoner fra viktige selskaper. Temaene er bl.a. det digitale markedet, sync i Japan, publishing og hvordan markedet fungerer for internasjonale artister på japanske indie- og major-selskaper.

Parallelt med Hokuo Music Fest arrangerer NOMEX og Music Norway altså en nordisk song camp. Trackmakers og toplinere fra hele norden møter japanske låtskrivere og skriver sammen i Sony Music sitt studio i Tokyo. Sony Music har stått for utvelgelsen av deltagere. Kriteriene har blant annet vært kjennskap til låtstruktur og popkultur i Japan, samt noe track record fra andre samarbeid i Asia.

PS! Opplegget i Tokyo (bortsett fra song camp) er åpent for alle som ønsker å delta på egen regning! Send i så fall en mail til office@musicnorway.no for mer informasjon.

Kommentarer

Relatert innhold