logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikkindustriens dag 2016!

Av Musikkindustriens dag 2016! Publisert: 08. jan, 2016

Cimeon Ellerton, Chris Nelson og Linda Portnoff kommer, kommer du?

Dagen før Spellemann 2015 inviterer Musikkindustriens næringsråd til vorspiel.

Musikkindustriens dag er en møteplass for å dele innsikt, erfaring og drømmer som beskriver musikknæringen 2016.

På fagdagen møter du norske legender og de nye norske stemmene: lytt til de smarte og la deg inspirere av de gode. Bruk tiden før og etter til å utveksle ideer og nettverk.

Når: Fredag 29. januar 12:30 – 17:00

Hvor: Håndverkeren Kurs og konferansesenter, Rosenkrantzgate 7, Oslo (Inngang Kristian IV gate)

Pris: 300,- (+25 kr. Billettgebyr). Inkluderer kaffe, forfriskninger og lett servering.

Bindene påmelding: https://musicnorway.hoopla.no/sales/603202628/ (ARRANGEMENTET ER NÅ UTSOLGT!)

Konferansen arrangeres av Music Norway, IFPI, TONO, FONO, GramArt, Musikkutstyrsordningen, Norske Konsertarrangører og NEMAA.

NB! GramArt presenterer direktestrømming av konferansen via Feat.fm. Her kan du se Musikkindustriens dag direkte!

Dagens programleder er Mona B. Riise

PROGRAM:

Dørene åpner 12:30

13:00 – Åpning av Musikkindustriens dag – ved kulturminister Linda Hofstad Helleland 

13:05 – State of the union. Hvordan står det egentlig til her i Norden?

Linda Portnoff, VD – Musik Sverige

Forsker Linda Portnoff, har jobbet med tall og analyse av svensk og nordiske tall i en årrekke. Hun leder nå flere forskningsprosjekt i Sverige som gir bransjen der mer og nyttig kunnskap. Linda analyserer ny innsikt og ser inn i fremtiden.

• Utviklingen over tid med fokus på den svenske musikkbransjens inntektsutviklingen fra 2009-2014 – hva kan historien si om fremtiden?

• Hvordan ser inntektsfordelingen ut, hvem er vinnere og tapere i det forandrende musikklandskapet?

• Hva blir de nærings- og kulturpolitiske implikasjonene?


13:30 – Krevende konkurranse krever kreativ kommunikasjon.

Preben Carlsen – Konsernsjef – Trigger

Preben Carlsen fra kommunikasjonsbyrået Trigger oppfordrer musikk-Norge til å ta stilling for å bli viktigere for sine målgrupper. De som ikke tør å stå for noe vil på sikt bli oversett, hevder Preben, som viser hvordan man kan gå frem for å bli en samfunnsaktør som bygger posisjon ved å utgjøre en forskjell.


14:00 – Analyser eller dø. Kan magefølelsen erstatte algoritmene?

Trond Kvernstrøm, Programdirektør – TV2
Jonatan Asplin, konsulent – ID Management

For TV2 har ID Management utviklet analyseverktøy som forutser hvor mange seere Senkveld får neste sesong. Trond Kvernstrøm har på kort tid blitt hekta på data og skal forklare deg hvorfor.

14:40 – Pause

15:10 – Making data useful

Cimeon Ellerton Product & Programma Director – The Audience Agency

Med spesialkompetanse i musikkindustrien og lokale myndigheter har Cimeon utviklet Audience Finder, et innsikts og analyseverktøy som nå er den største kilden med publikumsdata og innsikt i verden. Cimeon håndterer en portefølje av store, strategiske prosjekter og er en forkjemper for åpen data og å bruke dataanlyse proaktivt i avgjørelser i kunst og kultur. Cimeon har en mastergrad i komposisjon fra Guildhall School of Music and Drama og et grad i kreativ handel fra University of Greenwich. Cimeon er også styreleder i LEAN som kjemper for kunstutdannelse ved å styrke pedagoger innenfor kunst og kultur og dem som jobber med dem.


15:35 – Astrid S – bygge team fra lokalt til internasjonalt

Bjørn Rogstad, A&R Director – Universal Norge

Daniel Werner, VP A&R – Island US

Chris Nelson, Marketing Director – Universal Music International

Halvor Marstrander, Manager – Interstellar

Det er mange måte å organiserer seg ved en utenlandslansering, men det er viktig å ha gode partnere med i teamet. Vi samler noen av nøkkelpersonene rundt Astrid S-teamet og ser på hvordan dette er satt sammen og organisert.

16:15 – Pause

16:25 – Fra russebuss til Billboard, er det mulig?

Audun Vinger i samtale med Tungevaag og Raaban

Samtale med produsentduoen Tungevaag & Raaban som var Spellemann-nominert for årets hit for «Samsara» i fjor. Martin Tungevaag startet karrieren med å produsere russelåter på bestilling, og har nå millioner av streams og massiv spilletid på radio over hele verden. Dette er han ikke alene om. Er dette den nye, logiske karrierestigen for unge norske produsenter?

17:00 – Mingling

Les mer om fagdagen hos Ballade.no her: http://www.ballade.no/sak/vil-kickstarte-musikkaret/

Kommentarer

Relatert innhold