logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Til Tyskland for å finne publikum

Av Til Tyskland for å finne publikum Publisert: 09. Feb, 2016

Foto: Notam

Ballade har laget sak om den norske tilstedeværelsen på CTM i Berlin.

CTM-festivalen gikk av stabelen i forrige uke i Berlin. Charlotte Bendiks, André Bratten, Sofia Jernberg, Stine Janvin Motland, Purpurrpurple, Slick Shoota og Easter stod på programmet.

I tillegg var en delegasjon bestående av Robin Crafoord, Kjetil Husebø, Susanna Wallumrød, Notto Thelle og Hilde Marie Holsen med ned i regi av Music Norway for å knytte kontakter i den tyske bransjen.

I den forbindelse har Ballade gjort en sak som handler om hvordan deltagerne forholder seg til størrelsene på det norske og tyske markedet og samarbeid på institusjonsnivå.

Les hele saken i Ballade her: Må til utlandet for å finne publikum

– Det begynner å komme tiltak som virker interessante med tanke på en bredere dialog mellom kunstmusikk og mer rytmisk orientert musikk. Og det er på høy tid at det blir dialog mellom ulike miljøer. Jeg opplever CTM som en festival som ikke har noen fordommer den ene eller andre veien. Det er et bra tiltak fra Music Norway å få til et samarbeid med dem. Når jeg har vært på konserter her slår det meg at det som oppfattes som smalt i Norge, hvor det kanskje kommer 15-20 mennesker på konsert, møter hundrevis av mennesker opp her. Det er viktig å få flere nordmenn til å forstå at det finnes så mye mer musikk enn det som er mainstream, sier Notto Thelle i Notam til Ballade.

Besøk siden til Notam.

Trompetist Hilde Marie Holsen gav ut albumet «Ask» på plateselskapet Hubro i 2015 og ser på Tyskland som et viktig marked.

– Tyskland er et stort marked, med 80 millioner mennesker. De kjøper fortsatt fysiske produkter og går på konserter. Tyskerne er et utdannet og kulturelt interessert folk. Den interessen vi møter som norske musikere her må vi utnytte, sier Holsen til Ballade.

Prosjektleder Einar Idsøe Eidsvåg i Music Norway sier til Ballade at Tyskland og Frankrike er viktige markeder for eksperimentell elektronisk musikk, sammen med Polen, Spania og Belgia.

– USA har en spesiell interesse for krysningen mellom samtidskunst og samtidsmusikk. Når vi snakker om eksperimentell elektronisk musikk så er det større interesse i utlandet enn i Norge. Musikken er relativt smal, derfor er også verden et marked. Norge kan bli for lite, sier Idsøe Eidsvåg til Ballade.

Kommentarer

Relatert innhold