logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra LA: Aurora-feber og Trade Mission

Av Postkort fra LA: Aurora-feber og Trade Mission Publisert: 05. apr, 2016

Hver uke presenterer vi en statusoppdatering fra våre utekontorer i Berlin, London og Los Angeles. Gisle har travle dager i LA!

Nå har jeg akkurat kjøpt matvarer på altmuligbutikken Target her i West Hollywood, og jeg er litt ør i pappen. Jeg stod nemlig i kø med Tori Spelling alias legendariske Donna fra kultserien «Beverly Hills 90210».

Jeg kom «hjem» fra Miami Music Week for to uker siden. Det var betraktelig roligere nå enn de to forrige årene, med færre nordmenn til stede enn før. Muligens fordi Winter Music Conference og Miami Music Week nå ikke ble lagt samtidig, pluss at det kræsjet med SXSW. Jeg fikk dog møtt en del folk og hørt mye om planene til både SeeB (Sky Agency) og Alan Walker (svenske Sony dessverre, neida). Ellers gjorde den nye versjonen av CLMD et fint show på scenen til Pete Tong, og har fått seg en hit med singelen sin med Norges elektroniske gjestefavoritt Astrid S.

I forrige uke hadde Trond Tornes fra Phonofile og hans danske kompanjong Kristian Riis en fin sammenkomst hos en Rolling Stone-fotograf på Venice, blant annet med Søren Lorenzen fra Tigerspring label/publishing som har mye spennende på gang. Det har forøvrig Trond og Kristian også, og dagen etter var jeg med rundt og så på en del store lokaler i Downtown-området. To be continued, for å si det sånn…

Trond Tornes fra Phonofile i LA.

Her i Los Angeles er det Aurora-feber, og i kveld spiller hun på ikoniske Troubadour i West Hollywood. Samme stedet hvor Guns ’N Roses ble gjenforent i helgen. (Samme stedet hvor Guns ’N Roses ble signert.) Aurora har solgt ut to dager på rad. Jeg har klart å karre meg til plass på tirsdagen, og forsøker å lure meg backstage for å si hei. #groupie. Dessuten følger hun opp sin episke Jimmy Fallon-opptreden ved å gjeste showet til Conan O’Brien.

Ellers begynner det å nærme seg NOMEX’ trade mission, noe som betyr at bransjelegenden Helene Dolva Broch snart er på plass her i byen. Det hele starter i Seattle 14. april med lunsj via den svenske ambassaden i samarbeid med Seattle Music Comission på The Nordic Heritage Museum. Vi skal bli skolert på Seattle-scenen, blant annet av grunnleggeren av SubPop, besøke stasjonen KEXP, Q&A med PlayNetwork SiriusXM og høre om cross-branding med musikk, blant annet fra Seattles stolthet Starbucks. Tre dager senere fortsetter det i Los Angeles, hvor vi starter opp via MusExpo med seminaret The Future of Global Artist Development with «Creative & Commercial Realities» med et dusin A&R-reps fra USA og Europa, samt meet & greet med Ron Fair. Noe av det andre på planen er «Radio – how to break it in the US» samt besøk hos flere firmaer, blant andre William Morris, Disney og Universal Music. Norske deltagere er blant andre Circle Management, IDAP, TÅRN, Jansen Plateproduksjon og Make Music. Mer om dette i etterkant.

PS: Dette er kanskje ikke så relevant mht. norsk musikkeksport, men i helgen dro jeg på hiking opp til det kjente The Wisdom Tree på toppen av Hollywood høyeste fjell (kanskje), og videre bort til Hollywood-skiltet. Vennligst se forklarende bilder, tatt på taket mitt.

Kommentarer

Relatert innhold