logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra LA: Trade Mission og Coachella

Publisert: 29. Apr, 2016

Gisle med Joachim «Kleen» Alte

Denne uken presenterer vi en statusoppdatering fra Gisle i Los Angeles, som har vært på Coachella og i Seattle.

Det er vår i Los Angeles! Vel, det har vel strengt tatt aldri vært vinter her, men nå er solen ekstra smørblid. Det er dog lite tid til å nyte den, til fordel for norsk musikkeksport.

Sammen med våre venner hos NOMEX (Nordic Music Export) så har vi vært gjennom en solid uke med Nordic Music Trade Mission, med delegater fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.

Førstnevnte representert av stjernelaget Erik Jansen (Jansen Plateproduksjon), Cecilie Torp Holte (Circle Management), Joachim «Kleen» Alte (Taarn Music, Universal Music Norge), Mia Hallesby (Make Music Publishing), Helene Dolva Broch (Music Norway) og undertegnede.

Programmet var fullpakket hver dag, bokstavelig talt fra morgen til kveld, så dette reisebrevet nøyer seg med noen høydepunkter.

Vi startet i den vidunderlige musikkbyen Seattle, med lunsj og mottakelse hos Nordic Heritage Museum via den svenske ambassaden i USA. Heldigvis uten å lære om skandinavisk historie. I stedet stilte Jonathan Poneman, grunnleggeren av ikoniske Subpop Records, og snakket om fortiden og fremtiden, deres erfaring med skandinaviske artister, hva de ser etter og hvordan de jobber.

Senere besøkte vi selskapet, og alle fikk snakke med den ekstremt sympatiske ringreven og hans ansatte. Vi besøkte vi også den store radiostasjonen KEXP, med programsjefen som vert og guide. (Tips: De vil gjerne ha besøk av norske artister!)

Synkronisering av musikk får stadig mer fokus, og vi fikk høre hvordan selskapet PlayNetwork jobber, samt prate med innholdssjefen hos Starbucks, som har musikk som stor pri.

Ferden gikk videre til Los Angeles, hvor vi dro rett fra LAX til A&R EXPO på MusExpo, hvor det var paneler og meet & greets med A&R-reps fra blant andre Disney, Warner, BMG og A&R-frilansere med Adele og Sam Smith på CV-en. Ørene spisser seg ofte når man sier «Norway».

Egil Olsen fikk æren av å åpne MusExpo-festen midt i Hollywood:

Great (+ fun) Norwegian vibes from Egil Olsen at #MusExpo opening party on Sunset Boulvard ✨ #NOMEX

Et bilde publisert av Music Norway (@musicnorway)

Dagen etter dro halvparten til William Morris Agency, hvor deres Head of Music snakket hvordan de jobber med Skandinavia og hva som de mener skal til for å lykkes på booking-fronten i USA. Resten besøkte Kobalt Music Publishing, og fikk servert en grundig presentasjon om pub-deals, synch og neighbouring rights.

Synch var også teamet under lunsjen på Hotel Roosevelt med fire store aktører fra film- og tv-bransjen i LA, blant andre musikksjefen for Netflix. Han bestemmer hvilke låter som skal brukes i deres trailere og promoer, og er veldig åpen for norske artister. (Det hjalp litt at han har familie i Norge.)

Helene fra Music Norway fikk oss invitert til Tom Hanks’ selskap PlayTone, hvor vi fikk høre hvordan de jobber med musikk til sine levende bilder, hvordan man bør gå frem for å få vist frem musikken sin og hva de nå konkret leter etter for sine mange produksjoner. Veldig spennende. Senere traff vi A&R for Island Records, som blant annet har Astrid S.

Festmessig var sammenkomsten i det finske konsulatets residens i Bel Air et høydepunkt, med panel med blant andre managerne til Matoma og manageren til den islandske Golden Globe-vinneren Jóhann Jóhannsson, samt en raus blanding av skandinaviske og amerikanske bransjefolk og utøvere. Representanter fra det norske konsulatet var også på plass.

Los Angeles-delen ble avsluttet med rundtur hos KCRW på campusen til Santa Monica College. Stasjonen har en stor global lytterskare, og har via sine progressive spillelister breaket flere av dagens største artister fra hele verden.

Etter én dags pause dro jeg til Coachella for første gang. Festivalen var bedre enn jeg trodde. Ekstremt proft, lite kø, veldig rent og pent til å være 100.000 mennesker, til tider imponerende konsertproduksjoner og selvfølgelig en line-up få kan matche. På én kveld så jeg Ice Cube samle Dr. Dre og resten av N.W.A. på samme scene for første gang siden 1989, før Axl Rose og resten av Guns N’Roses disket opp med en 2,5 timers gåsehudfest. Men nok om amerikanerne, det var jo norsk musikk vi egentlig kom for å oppleve. Den usignerte Los Angeles-baserte Jerry Folk spilte kun første helg, mens Lido, Lemaitre og Matoma gjorde begge helger. Alle med stor suksess.

Sistnevnte gjorde mest ut av seg, da han spilte om kvelden i det største teltet. 30.000 mennesker danset til Flisa-gutten, som hadde med seg hele Norges Madcon og Nico & Vinz (og Sean Paul, Akon og Ja Rule). Showet åpnet med Matoma feat. Astrid S. Alle de norske artistene fikk vist seg frem for den amerikanske musikkbransjen, som alltid stiller tungt med representanter fra flere felt.

Jeg intervjuet Matoma, hans amerikanske management og bookingagent dagen etter, og spurte om hvordan hele Coachella-prosessen har vært. Følg med for interessant sak straks!

Kommentarer

Relatert innhold