logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Music Norway er på plass i USA

Av Music Norway er på plass i USA Publisert: 13. jun, 2016

Gisle G. Stokland er Music Norways representant i en av de viktigste byene for den amerikanske musikkbransjen.

I 2015 toppet USA listen over land som norske artister søker reisetilskudd til. Selv om byer som New York og Chicago ligger høyt på prioriteringslisten for konsertvirksomhet, har Los Angeles seilt opp til å bli en særdeles viktig destinasjon både for amerikansk musikkbransje og norske eksportaktører. Spesielt med tanke på utviklingen innen låtskriving og produksjon.

Music Norway har derfor opprettet et satellittkontor i den viktige musikkbyen. Gisle G. Stokland er på plass i Los Angeles, og jobber både med spesifikke eksportrelaterte prosjekter, nettverksbygging med viktige amerikanske bransjeaktører, og rådgivning for norske aktører som ser til den amerikanske vestkysten.

– Det er ingen tvil om at stadig flere avgjørelser innen musikkbransjen nå blir tatt i Los Angeles, og mange viktige aktører flytter fra New York til LA. Det er med andre ord viktig at Music Norway får et solid nettverk i LA slik at vi kan hjelpe den norske bransjen som sikter mot USA, samt bygge en bedre bro for personer fra den amerikanske musikkindustrien som er interessert i Norge, sier Stokland.

Stokland er oppvokst i Oslo, og har tidligere bodd i USA. Han tok sin bachelor i business fra University of Connecticut mens han var intern for MTV i New York, for så å jobbe for Billboard Magazine før han flyttet tilbake til Norge.

Gode råd
Blant de konkrete aktivitetene til Music Norway i Los Angeles, planlegges blant annet en masterclass for norske låtskrivere og produsenter i høst, samt en større trade mission i vinter. Stokland ønsker å berede grunn for de ulike bransjeleddene som er involverte i eksportarbeidet.

– Geografisk sett kan Los Angeles-området, med sine nesten 100 byer, være skremmende stort og uoversiktlig, og det samme gjelder for bransjen. Mitt mål som LA-representant for Music Norway er å gjøre det lettere for norsk musikkbransjes eksportorganisasjon å gi norske aktører gode råd om hva man bør gjøre og hvem man bør snakke med. Enten man kommer fra den kreative siden eller som label, agent og management, fortsetter han.

Music Norways USA-utsendte medarbeider koordinerer eksportfremstøt, aktiviteter og informasjonstjenester som skal styrke den norske satsingen og synligheten i verdens viktigste musikkmarked USA. Satellittkontoret jobber tett opp mot norske, amerikanske og internasjonale aktører i markedet. Det opparbeides kontinuerlig oppdatert markedsinformasjon og nettverk som kommer norsk bransje til gode gjennom internasjonale besøksprogram, tradeprogram, workshops, matchmaking, tilstedeværelse på bransjearenaer, veikart samt individuell rådgivning.

En annen oppgave er å konsultere det offisielle Norge via blant annet ambassade og konsulater på musikkrelaterte saker ved behov. Kontoret fungerer som et samlende og veivisende servicepunkt for profesjonelle norske aktører som jobber målrettet med eksport av musikk mot det amerikanske markedet.

Aktører som er interesserte i å komme i kontakt med Stokland kan henvende seg direkte via gisle@musicnorway.no. USA-kontoret er i første omgang en prøveordning for 2016.

Kommentarer

Relatert innhold