logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra Berlin: Reeperbahn og tur til Tsjekkia

Publisert: 30. sep, 2016

Jonas blir intervjuet av tsjekkisk radio.

En hektisk måned ved Berlin-kontoret er overstått.

Kalenderen skriver torsdag 29 september og vi er snart ferdige med en av de mest hektiske månedene for Berlin-kontoret. Jeg sitter på flyet mellom Praha og London og gleder meg til å komme tilbake til byen jeg bodde i nesten 5 år. Det er mange som ofte spør meg om jeg i det hele tatt savner London og det gjør jeg. Stadig vekk. Akkurat nå sitter jeg og drømmer om helgen jeg skal ha i the Cotswolds. Man skjønner ikke pub før man drar utenfor London, og det jeg kanskje savner aller mest (utenom gamle venner og kollegaer) er den britiske institusjonen av en Sunday roast og real ale.

Bak oss har vi akkurat en uke med Reeperbahn-festivalen der 5 norske artister showcaset for tysk og internasjonal bransje. Etter at Popkomm og senere Berlin Music Week gikk dukken, er det Reeperbahn som har seilt opp som den definitivt viktigste musikkonferansen og møteplassen for populærmusikk med 4400 delegater fra over 40 land. Derfor er det viktig å også kunne tilby reisestøtte til relevant bransje slik at de kan bruke anledningen til å vedlikeholde gamle relasjoner og starte nye.

Uken ble ekstra lang i år, da vi for første gang tok den nordiske låtskrivercampen by:Songs internasjonalt. Dette var tidlig en ambisjon av primus motor, Martin Schilde fra Toothfairy, og moro å se at det som tyskerne kaller en ‘Schnapsidee’ etter hvert ble et veldig solid prosjekt. Det var tyskerne selv som tok initiativet i regi av landets største management for låtskrivere/produsenter. Spotify Europa ble også tidlig med på prosjektet der de tok en stor finansiell, men også kreativ rolle. Gode lokale samarbeidspartnere på bakken gjør alltid et prosjekt så mye bedre.

Folksomt på by:Songs, som tok turen til Tyskland.

Norske låtskrivere/produsenter ser normalt til det anglo-amerikanske og asiatiske markedet. Men Tyskland er rett på dørstokken og er vårt største eksportmarked når vi ser på tall fra innspilt musikk og live. Imidlertid har få jobbet målrettet med å skrive for et av verdens største musikkmarkeder. Det burde de gjøre. Norsk musikk er en solid merkevare og det er enorm interesse for å skrive med norske produsenter og toplinere. I tillegg har du mindre internasjonal konkurranse enn i tidligere nevnte markeder.

Ikke minst er Tyskland fremdeles et marked som domineres av fysiske produkter (60%), og det gjør at inntjeningen til låtskrivere/produsenter er mye høyere enn i markeder der strømming har tatt over. Tilbakemeldingene på campen var veldig gode fra alle involverte og det er ingen tvil om at mange fine nye relasjoner har blitt knyttet. Nå blir det spennende å se om det kommer noen såkalte «cuts» ut av prosjektet.

Etter Hamburg ble det en kort helg i Berlin før turen gikk videre til Praha. Music Norway var invitert inn av tsjekkisk radio i anledning deres musikkpris Czeching der vi skulle snakke om musikkeksport. Tsjekkia har i en årrekke prøvd å organisere noe som kan tilsvare et musikkeksportkontor, og et panel med flere av de involverte var satt opp. Det var en sober påminnelse om hvor privilegerte vi faktisk er i Norge når det gjelder tilskuddsordninger, generell infrastruktur og institusjonelt apparat. Vi fikk også skviset inn et lite intervju på radio der vi blant snakket mye om Jenny Hvals’ fantastiske album Blood Bitch. Dagen etter arrangementet ble det tid til diverse møter og en hyggelig middag med kollegaer fra musikkredaksjonen og arrangøren Michel Brenner. Michel Brenner driver kanskje Tsjekkias mest spennende multi-genre venue i MeatFactory og er prosjektkoordinatoren av det EU-støttete nettverket SHAPE der noen av Europas beste festivalen for elektronisk og utforskende musikk er med (fra CTM, Unsound til norske Ultima).

Det er deilig å jobbe på fly uten avbrytelser fra nye eposter eller telefoner. En kjapp kikk på innboksen røper at det er mye å glede seg til av prosjekter framover. I neste uke kommer FRAM Musikk-gjengen over for sine andre tur til det tyske markedet og programmet vi har satt sammen ser veldig spennende ut. Google Europe gjør en halvdags workshop og flere tunge aktører fra tysk bransje skal inn og dele fra sin erfaring.

dePresno var en av de norske artistene som spilte på Reeperbahn-festivalen.

En mail fra kunstnerisk leder i den toneangivende kunstmusikkfestivalen Donaueschingen røper at det blir et solid fotavtrykk til neste år. Jazzland, som mottok eksportprogrammet i fjor for å jobbe fokusert mot det tyske markedet, melder at satsningen på Håkon Kornstad bærer resultater og at bookingbyåret Bremme & Hohensee (som fra tidligere jobber med bla Jan Garbarek, Mathias Eich og Tord Gustavsen) har tatt bookingen og planlegger solid liveaktivitet.

Om en time lander jeg i London og gleder meg til å se igjen Nina (Finnerud) på London-kontoret. I kveld er det sesongens første utgave av Ja Ja Ja og Tellef Raabe står på scenen. Med i bandet er foreløpig lillesøsteren som vi nok også kommer til å høre veldig mye mer om ila de neste månedene etter at hun signerte med Island Records. Dialogen med noen av platebransjens største aktører har pågått lenge, men penn til papir til denne plateetikketten på Universal skjedde først etter en forrykende showcase på Vill Vill Vest i Bergen. Vi løp på flere begeistrete internasjonale bransjefolk som ikke kunne slutte å snakke om hvor fint de hadde hatt det i Bergen og på konferansen. Solid leveranse fra BRAK og Bergens musikkmiljø! Det har ellers vært imponerende å følge det norske managementet MADE sin suksess de senere årene med å få norsk talent ut i verden. Fra Aurora, dePresno til nå Sigrid Raabe. Aktører som har jobbet lenge med å bygge opp sitt internasjonale nettverk og kompetanse, men også et godt eksempel på hvordan man utnytter et internasjonalt momentum når en av klientene dine gjør seg bemerket.

Da blir jeg bedt om å rette opp stolryggen og slå av maskinen. Vi skal inn for landing.

Kommentarer

Relatert innhold