logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norske talenter imponerte mestrene

Publisert: 18. okt, 2016

Deltakerne er klare for Master Class i London. Bildet er tatt utenfor Wendy House Studios.

Ni av Norges nye, spennende produsenter og låtskrivere ble med til London og LA.

Av Nina Finnerud, Gisle G. Stokland og Pål Dimmen

Fra 26. september til 1. oktober arrangerte Music Norway Master Class hvor ni av Norges nye, spennende produsenter og låtskrivere ble med til London og LA.

Turen gikk først til London og Wendy House Studios, hvor vi hadde fått med oss de velrennomerte norske låtskriverne og produsentene Fred Ball og Electric til å sette opp hver sin dag med lyttesessions, møter og panel. Fred har blant annet co-skrevet og co-produsert Rihannas «Love On The Brain» på hennes seneste album «Anti», og har foruten å være artist selv under navnet Pleasure, blitt Grammy-nominert for Bernhofts «Islander».

Henrik Barman Michelsen og Edvard Førre Erfjord utgjør produsentduoen Electric, og var selv med på Stargate og Music Norways forrige Masterclass, da i New York. Den norske London-duoen har jobbet med artister som Little Mix, Ella Henderson, Sean Paul, Pusha T og Aurora. Med Little Mix-låten «Black Magic» toppet de listen i UK i tre uker og ble BRIT Awards-nominert for årets britiske singel. De har også skrevet «Sax» med Fleur East som nådde 3. plass i UK, kun slått av Adele og Justin Bieber.

Fred hadde tatt med seg produsent Two inch Punch og låtskriver Justin Parker. Grammy-vinner Two Inch Punch har blant annet produsert Sam Smiths “In The Lonely Hour”, samt skrevet og produsert for Jessie Ware, Years & Years og Damon Albarn. To ganger Ivor Novello-vinner Justin Parker er mannen bak bl.a Lana Del Rays “Video Game” og Rihanna med Mikky Ekkos “Stay”.

– Stort skifte på få år
Den første dagen begynte med en workshop med musikkadvokat Sonia Diwan fra Sound Advice (Stargate, m.fl.) som snakket om produsentkontrakter, avtaler, cuts og forlagsavtaler. Etter Sonia var det klart for lyttesession med masterene før vi fikk besøk i studioet av Vice President for Sony ATV, David Ventura (Clean Bandit, Passenger, Disciples, Martin Solveig, Rat Boy) etterfulgt av Ben og Daniel Parmar fra PMR Records som har bl.a Disclosure, Jessie Ware, Girli og Drones Club i stallen. De delte alle historier og tips om hvordan de jobber, innsikt til UK som marked og ga råd om veien videre.

Fred Ball lot seg imponere av deltakernes nivå.

– Jeg synes det har skjedd et stort skifte her fra bare noen år tilbake, hvor så mange norske artister, produsenter og låtskrivere nå markerer seg internasjonalt, sier han, og supplerer med sitt beste tips:

– Skriv og lag musikk som gir deg gåsehud og du digger, for da er det en stor mulighet for at andre vil få gåsehud og digge det også!

Dag to var Electric sin dag, og startet med et panel og lyttesession med Head of A&R Anya Jones og A&R manager for SYCO Music. SYCO ble kåret til No.1 plateselskap av Music Week i 2014 og Guy og Anya kan ta æren for noen av de største listetoppene i Storbritannia de siste årene med bl.a One Direction, Little Mix og Fleur East. Anya og Guy var veldig imponerte over det de fikk høre og ville ha tre av låtene som ble spilt til sine artister.

– Det ble spilt mye bra musikk i lyttesessionen. Alle fikk spilt ett par låter og snutter hver slik at vi fikk et inntrykk av mangfoldet i musikken deres. Her var det mye bra produksjonsideer og bra teknisk håndtverk. De låtene vi synes fungerte best var de som føltes mest ferdige og komplette rent låtskrivermessig. Det var også masse kule snutter som kan viderutvikles til noe veldig bra, kommenterte Electric i etterkant.

Dagen ble avsluttet med en Q&A-session med Charlie Arme fra Tileyard Music, som er manageren til bl.a Sigala og Elle Eyre og som driver Tileyard Studios.

Lyttesession: Fred Ball, Ketil fra Lemaitre (spiller opp musikk) og Justin Parker.

Spilte musikk i tre timer
Etter London gikk turen rett til Los Angeles, hvor flere av «studentene» dro rett fra LAX til en samling i West Hollywood, hvor de traff blant andre de norske produsentveteranene Jarl Aanestad og Joachim «JR» Rygg og Lydia Fissihaie fra Maverick. Morgenen etter var det to paneler.

Først med Julian Alexander, manager for Will IDAP alias Nasty Kutt, og Axident alias Andreas Schuller (Justin Bieber, Jason Derulo +++), deretter en amerikansk roundtable med Che Pope (produsent og sjef for Kanye Wests G.O.O.D. Music), Tayla Parx (topliner, Mariah Carey, Alicia Keys, Fift Harmony, Jennifer Lopez), Deputy (Roc Nation-produsent, Rihanna «Bitch Better Have My Money», Tommy Brown (produsent, Ariana Grande, Nas, Travis Scott) og Simon Katz (A&R hos Republic, var med å signere Dagny).

Nordmennene fikk høre hvordan gjengen har lykkes og hvordan de jobber i dag, samt at de fikk spille opp musikk og få feedback. Responsen fra de LA-baserte panelene var suveren.

Les mer: Hylles av Stargate

Deretter gikk turen til Trygge Toven og de ansatte hos Format Entertainment i Silver Lake, hvor vi fikk høre om music supervision og sync-feltet innen musikkbransjen som stadig blir viktigere. Format lisensierer musikk for blant andre Marvel og filmer som Iron Man, Avengers og Transformers.

Torsdagen ble avsluttet med middag på Palihouse, i samarbeid med det norske konsulatet i San Francisco. Utenom deltagerne fra panelet, fikk Masterclass-elevene møte blant andre music supervisor-stjernen Thomas Golubic (Better Call Saul, Walking Dead, Breaking Bad m.fl.) og Nico & Vinz-manager Amanuel Kidane.

Dagen etter gikk turen til Stargates nye imponerende studio i Venice, hvor deres managere Tim Blacksmith og Danny D. fortalte sin imponerende historie og gav gode råd. Tim og Danny driver sammen med Stargate publishing-selskapet Stellar Music, som blant annet har storheter som Sam Smith, Charlie XCX og Labrinth på sin roster. Sessionen bestod også av en prat med veteran Jeff Fenster (A&R Warner Bros., var med å signere Britney Spears og Backstreet Boys) og Julia Michaels; den mest ettertraktede toplineren akkurat nå ifølge Stargate (Justin Bieber, Selena Gomez, Gwen Stefani, Britney Spears.). Begge delte åpenhjertet av sin erfaring og arbeidsmetode til stor interesse fra deltakerne.

Lørdag var den store dagen da Tor Erik og Mikkel alias Stargate kom rett fra Sam Smith-session til studio for å ta imot den unge, norske forsamlingen. Etter en god prat, med mange spørsmål og svar, ble det spilt musikk i tre timer, hvor Stargate disket opp med grundig feedback. Både Tor Erik og Mikkel og deres management var var veldig imponert over nivået, og ba om kontaktinformasjonen til samtlige.

(fra venstre: Mikkel Storleer Eriksen (Stargate), Markus Slettebakken (KREAM), Mugisho Nhonzi, Anders Kjær (AMTRXX), Ketil Jansen (Lemaitre), Sebastian Teigen (Coucheron), Danny D (Stargate management), Una Heggeseth Sand, Tim Blacksmith ( Stargate management), Marius Bjørnson (AMTRXX), Daniel Slettebakken (KREAM), Tor Erik Hermansen (Stargate), Helene Broch, Kathrine S. Finnskog og Gisle G. Stokland fremst).

Ble igjen i en uke
Låtskriver og artist Una Sand mener at dette var en unik mulighet.

– Master Class var vanvittig bra, ikke bare lærte jeg mye, jeg vokste også som menneske. Jeg bygget nettverk og fikk møte folk jeg aldri ville gjort uten dette opplegget. Det var så inspirerende å få et innblikk i bransjen og musikklivet i LA – og ikke minst masternes profesjonelle liv, sier hun til Music Norway.

I tillegg til å delta på prosjektet, valgte hun å bli igjen i LA i en ekstra uke, da det dukket opp samarbeidsmuligheter gjennom opplegget.

– Gjennom Master Class kom jeg i kontakt med og fikk muligheten til å jobbe med folk man bare ikke sier nei takk til. Det er ikke hver dag man får sjanser som denne, og jeg følte det var verdt å bli igjen for å jobbe og være mer tilgjengelig. I ettertid er jeg utrolig glad for det valget, for jeg endte opp med fulle dager. Det var sessions med noen av de beste LA har å by på i dag, i tillegg til mange spennende møter. Nå jobber jeg med neste singel og det blir nok ikke så lenge til jeg kommer tilbake, sier hun.

Kommentarer

Relatert innhold