logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Lagarbeid og tålmodighet er nøkkelen til USA

Av Pål Dimmen Publisert: 17. nov, 2016

Astrid S-manager Halvor Marstrander og Lemaitre-manager Karsten Baugstø diskuterte det amerkanske markedet.

Et solid team er avgjørende for å skape USA-suksess.

Denne uken inviterte Music Norway for tredje gang til Åpent hus: US Open, hvor temaet var hvordan man kan og bør arbeide inn mot det amerikanske markedet. Representanter fra både amerikansk og norsk bransje bidro med paneldiskusjoner og foredrag om alt fra visumregler til konkrete erfaringer med USA-satsinger. Nytt av året var at vi også tok med oss arrangementet til Bergen dagen etter.

Først ut var Vice-Consul Ewan Macdougall ved visumseksjonen hos USAs ambassade i Oslo, som informerte om de ulike visumtypene, samt selve søknadsprosessen.

Vi har tidligere laget oppsummeringer av visumprosessen. Det er ganske kompliserte saker, så vi anbefaler at du leser disse to artiklene:

– Slik får du visum til USA
– Sjekkliste for dokumentasjon i forbindelse med visumsøknad

Vice-Consul Ewan Macdougall forklarer de amerikanske visumreglene.

Deretter fulgte et ekspertpanel bestående av Halvor Marstrander, manager for Astrid S i selskapet Interstellar, Lemaitre-manager Karsten Baugstø, Nadia Ali, Director of publicity hos Island Records og Phonofiles US label manager Greg Vegas.

Mye ble sagt i løpet av de vel to timene diskusjonen foregikk, men her er en oppsummering av de viktigste poengene når man skal satse i det amerikanske markedet.

Det aller viktigste, som ble gjentatt en rekke ganger under seansen, var hvor avgjørende det er å ha et solid team på plass. Det er nok av artister som har forsøkt å slå igjennom på egen hånd, men bare har måttet reise hjem igjen.

– Akkurat hva som er viktig å ha på plass, kommer litt an på hvilken artist du er, sa Karsten Baugstø.

Lemaitre signerte med et amerikansk plateselskap, og for Baugstøs del var det veldig viktig å bli godt kjent med hele apparatet og finne folk internt i selskapet som kunne kjempe Lemaitres sak videre inn i systemet.

– De signerer så mange artister, at man fort kan drukne, poengterte han.

Og det blir i stor grad managerens jobb å holde alle partene engasjert i artisten.

– Ukentlige check-ins med manageren for å sikre god kommunikasjon er svært viktig, supplerte Nadia Ali ved Island Records, som har vært med å breake artister som Tove Lo og Mike Posner, og som i dag også jobber med Astrid S.

Vær til stede i markedet
Et annet gjennomgående poeng, var tilstedeværelse i markedet. Man kan ikke sitte i Norge og vente på at ting skal skje i USA. Da må man være til stede der det skjer.

– Jeg tror ikke det hadde vært mulig for oss å få til det vi har gjort i USA fra Norge. Da må man i så fall ha en amerikansk co-manager. Personlige relasjoner er ekstremt viktig, mente Baugstø.

Halvor Marstrander var enig, og poengterte at det norske teamet må motivere partnerne i USA ved å levere interessant innhold som kan gis videre til labelen og bidra med finansløsninger. Innholdet kan for eksempel være statistikker fra sosiale medier eller Spotify som kan vise hvordan fanbasen opererer eller hvilke andre artister som er «kompatible» i forbindelse med support-jobber.

Og apropos Spotify, det kan være gull verdt å komme seg med på viktige Spotify-spillelister for å få vind i seilene. Greg Vegas fortalte at selv om strømmetjenesten er relativt ny i USA, har systemet nå blitt et svært godt utviklingsverktøy for artister. Selv fungerer han nærmest som en radioplugger overfor Spotify for å få artister med på ulike kuraterte spillelister.

– Jeg går til Spotify og forteller dem hva som beveger på seg. Kuratorene er smarte musikkfans som virkelig er interesserte, og da er det opp til plateselskaper og distributører å informere om ny musikk. Man kan få enormt mange streams ved å komme seg med på de riktige listene, sa han.

Et eksempel på en Spotify-suksess som plutselig eksploderte i USA, er Mike Posners låt I took a Pill in Ibiza, som i utganspunktet ble sluppet i en akustisk versjon. Men det var norske Seebs remix som gjorde låten til en verdenshit etter å ha ligget på topp på Spotify i Skandinavia.

– Dette ble lagt merke til i USA og remixen begynte å bli spilt på radio. Nå har den mer enn en milliard avspillinger på Spotify og YouTube, sa Nadia Ali.

Booker lang tid i forveien
Også live-markedet og radio ble samtaletema under paneldebatten.

Greg Vegas mente at man som utenlandsk artist burde komme tilbake to-tre ganger på turné på relativt kort tid hvis man skulle ha mulighet til å gjøre seg bemerket.

– Spesielt hvis man har brukt masse penger på arbeidsvisum.

Man booker også konserter lang tid i forveien i USA, og det er ikke uvanlig at klubbkonserter bookes et halvt år før den skal finne sted. Flere festivaler booker nærmere et år i forkant. Det er derfor viktig å være tålmodig og planlegge releaser fornuftig.

– Jeg vil for øvrig ikke anbefale å planlegge turneer over hele landet på én gang. Det er bedre å fokusere på vestkysten eller østkysten, ellers blir det for stort, påpekte Baugstø.

Når det gjelder radiospilling, fungerer ting veldig annerledes i USA enn i Norge, ifølge Marstrander. Her sender man bare en link til radiostasjonene. I USA må man finne ambassadører som kan kjempe for deg.

– Det er derfor viktig å ha egne møter med alle de viktigste programmererne og radiostasjonene, sa Ali.

Kommentarer

Relatert innhold