logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Bør ha støtteapparat for å spille showcase

Av Pål Dimmen Publisert: 02. des, 2016

Fra venstre: Nina Finnerud, Kevin Moore, Robert Meijerink og Björn Pfarr.

Et bunnsolid live-show og et oppegående støtteapparat er suksesskriteriene for en showcase, mener ekspertpanel.

I vår serie med åpne hus fikk vi i november besøk av representanter fra de tre ledende showcase-festivalene i Europa, Björn Pfarr fra tyske Reeperbahn Festival, Robert Meijerink fra Eurosonic i Nederland, samt Kevin Moore, som er daglig leder av den UK-baserte showcase-festivalen The Great Escape.

Her følger et referat fra diskusjonspanelet, som ble moderert av UK-ansvarlig i Music Norway, Nina Finnerud.

Først gikk de tre igjennom hovedforskjellene på festivalene:

The Great Escape i Brighton er naturlig nok mest sentrert rundt det britiske markedet. Festivalen startet opprinnelig med gitarbasert indie-musikk for vel 12 år siden. Nå booker de mange ulike sjangre så lenge musikken er ny og spennende. Bookingen baserer seg i stor grad på søknader, samt pitcher fra agenter, publishere og mediepartnere. Festivalen booker band fra hele verden, og har hvert år flere norske artister på plakaten.

Eurosonic fokuserer først og fremst på Europa, og spesielt live- og festivalsegmentet. Man må søke om å få spille showcase på Eurosonic, noe rundt 6000 band og artister gjør årlig. Eurosonic finner sted i byen Groningen i Nederland hver januar. Eurosonic er opptatt av å presentere nytt talent som har nådd et visst nivå. Man får som regel bare mulighet til å spille der én gang.

Reeperbahn Festival er på sin side ikke bare en showcase-festival. Festivalen startet som en klubbfestival i 2006, og fortsatt er 70-80 prosent av festivalgjengerne vanlig publikum og ikke bransjedelegater. Derfor er mange bookinger kuraterte. Men festivalen har også en showcase-del.

I tillegg til å belage seg på innkommende søknader, drar bookerne rundt på relevante arenaer for å holde seg oppdaterte på ny musikk.

– Jeg drar for eksempel på Øya eller by:Larm i Norge. Og så drar jeg på de andre showcase-festivalene. Vi har et veldig stort nettverk, så vi snakker mye med folk vi stoler på, enten det er plateselskaper, promotører, magasiner eller de ulike eksportkontorene, sa Björn Pfarr.

Robert Meijerink fra Eurosonic sa at han jobber proaktivt og oppfordrer band til å søke hvis han oppdager noen som passer profilen.

– Men det er et par sjangre som er vanskelig å booke. For eksempel metal er vanskelig, fordi folk innen den sjangeren ofte arbeider annerledes enn andre.

Kevin Moore var enig, og Björn Pfarr fremhevet også tradisjonell jazz som vrient.

På hvilket tidspunkt i en artistkarrière er det så mest fornuftig å spille på en slik festival?

– Det er veldig viktig at man har et bunnsolid live-show. I tillegg bør man ha et team på plass. Man trenger ikke nødvendigvis alt av støtteapparat, men helst en manager eller et oppegående plateselskap. På den måten kan artisten fokusere på showet, mens andre kan ta seg av forretningene, forklarte Kevin Moore.

– Alt starter med showet. Men man trenger profesjonelle til å håndtere businessen. Det er nok av eksempler på artister som har spilt på Eurosonic som ikke har fått noe ut av det fordi ingen utnyttet muligheten til å gjøre business, sa Meijerink, som har booket ni norske band til neste års Eurosonic.

– Satser man på det tyske markedet, er det nok en fordel at man har noen tyske samarbeidspartnere på plass før man spiller på Reeperbahn. Det er stor konkurranse om oppmerksomheten når 35 venuer har konserter samtidig. Man må passe på at de riktige folkene er til stede på konsertene, supplerte Pfarr.

Hvordan forberede seg?
Moderator Finnerud lurte på hva man kan gjøre i forkant av en showcase-konsert. Her er de viktigste poengene:

– Man må tenke igjennom hva man ønsker å få ut av showcasen. Trenger man publishing-avtale? Ønsker man å spille på en spesiell festival? Har du en release på gang? Hvor skal du slippe musikken?
– Man må sørge for at de riktige folkene vet at man skal spille
– Øv masse, slik at man leverer varene på scenen.
– Vær forberedt på at man ikke får samme mulighet for lydsjekk eller samme type publikum som på en vanlig konsert.
– Sett opp en showcase-vennlig settliste. Ikke spar de beste låtene til slutt, men gå ut hardt. Mange delegater rekker bare å se starten av konserten.

Artisten Aurora ble brukt som eksempel på en artist som har gjort suksess etter på ha spilt på showcase-festivalene. Hun har faktisk spilt på alle de tre festivalene.

Da hun ble booket til Eurosonic hadde hun kun gitt ut tre låter, så Meijerink var litt skeptisk i starten.

– Men på grunn av en smart manager og agent som brukte sine nettverk til å invitere riktige folk til showcasen, oppnådde hun en buzz lenge før showet, fortalte han.

Året etter vant Aurora EBBA-prisen for internasjonalt gjennombrudd, noe som ga henne mulighet til å spille en gang til. Mange av større festivalene så denne opptredenen, og booket henne. Björn Pfarr var blant festivalbookerne som så Aurora på Eurosonic, og booket henne til sin festival. Da hadde artisten allerede et tysk team på plass. Aurora ble booket til The Great Escape etter at bookeren var til stede på hennes Ja Ja Ja-showcase i London.

 

Kommentarer

Relatert innhold