logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra Berlin: Slush og førjulsrush

Publisert: 09. des, 2016

Workshop på Slush, med Technoport, Phonofile, Nordic Impact, Oslo Business Region, Musit, Trondheim Calling, m.fl.

Jonas er inspirert etter en tur til teknologikonferansen Slush i Finland.

Det er den tiden på året hvor det føles som man nesten må løpe bare for å kunne stå stille. Desember er alltid travel, men heldigvis med viten om at det snart flater ut. Juleferien er kanskje den eneste tiden på året da musikkbransjen virkelig stopper opp og Music Norway stenger kontoret over romjulen. Som utvandret nordmann gleder jeg meg fælt til all den norske julematen som jeg ikke har fått smakt på så langt i desember. Rakfisk kanskje mer enn noe annet.

Music Norway var nylig med en delegasjon på en av verdens viktigste teknologikonferanser, Slush, i anledning deres nye satsing Slush Music. Slush samler rund 15.000 mennesker til en tre dagers konferanse der målet er å koble start-ups med investorer. Temaer som eksponentiell teknologi, entreprenørskap, innovasjon og finansieringsmodeller dominerte innholdet, og noen av verdens skarpeste teknologer, gründere og forretningsutviklere gjestet konferansen. Slush har blitt så populær blant techbransjen, med sitt Burning Man møter Ted Talks format, at de likeså godt chartret en Airbus A350 for å tilby en direkte flight t/r Silicon Valley.

Forseggjort sceneoppsett på Slush-konferansen i Helsinki.

Hva gjør det med et lands forhold til entreprenørskap og innovasjon å kunne gjeste et slikt årlig arrangement? Vanvittig mye vil jeg våge å påstå. Hjemme på berget i gamle Noreg har vi fremdeles en vei å gå til Norge post-petrolium, og Gründeropprøret er et viktig varsko som regjeringen burde lyttet nærmere til i sin næringspolitikk. I stedet har regjeringen svart med å kutte den eneste eksisterende kilden til venturekapital i Norge, Investinor, med 1.25 milliarder kroner – uten at det sies noe særlig fornuftig om hva som skal erstatte denne. Nevnte jeg at kinesiske Tencent nylig kjøpte den finske gaminggiganten Supercell for mer enn $10 millioner? Men tilbake til musikk…

Slush Music er en nysatsing og en heldags satellittkonferanse med fokus på musikk og teknologi og hvilken rolle teknologi kan spille i å forløse et enda større kunstnerisk, men også kommersielt, potensial i musikk. Her benyttet vi anledningen til å samle kloke, inspirerende mennesker til en workshop for innspill til aktivitet og strategi på musikk og teknologi-feltet.

Musikkbransjen har alltid blitt drevet framover av teknologi. Det er ikke noe nytt at portvokterne i dagens musikkbransje ikke kun lenger er tradisjonelle musikkselskaper som Universal og Livenation, men også teknologigiganter som Apple, Google og Amazon. Og de ”nye” musikkselskapene kaller seg til gjengjeld dataselskaper med Kobalt og Spotify som gode eksempler. En økende horisontal integrasjon blant de store IKT og medieselskapene gjør skillelinjene mellom de ulike sektorene stadig mer diffuse. Og musikkbransjen er en av sektorene som er tidligst eksponert for ”ny” teknologi som Blockchain, Virtual / Augmented Reality og Artificial Intelligence med potensialet til å forløse nye spennende musikkselskaper og forretningsmodeller som mest sannsynlig vil igjen snu bransjen på hodet.

Music Norway skal være en relevant ressurs for sine brukere når det kommer til både fagkompetanse og nettverk. Det er derfor strategisk viktig og riktig at Music Norway jobber tett mot også tech-sektoren og er tilstede på relevante arenaer. Men vi ønsker også å se på hvordan vi kan bidra til at norsk musikkbransje fremdeles holder posisjon som verdens ledende digitale musikkmarked. Det blir spennende å jobbe videre med dette arbeidet.

Nordisk karaoke på Ja Ja Jas julefest.

Før Helsinki gikk turen innom Oslo for en samling og workshop i regi av Norla og Norwegian Arts Abroad (NAA) der temaet var Norges som gjesteland på den viktige Frankfurt-bokmessen i 2019. Som en del av mandatet og ikke minst leveransen som gjesteland, er det ønskelig å speile hele det sterke norske kunst- og kulturfeltet i tiden fram mot, under og etter arrangementet. Vi i MN ser fram til å samarbeid og koordinere vår aktivitet på tvers av sjangre og uttrykk i forbindelse med denne enorme satsingen.

Tidligere denne uka holdt Ja Ja Ja Music igjen julefest på Felleshuset på den nordiske ambassaden. Dette har blitt en god tradisjon der landet som har formannskapet i Nordisk ministerråd står som vertskap for festen. Det var i denne omgang Finland men det var likevel et godt norsk fotavtrykk på festen med blant andre Nils Bech som headliner.

Giggoers var til stede og tok bilder:

Over 600 mennesker tok turen, og ambassadelokalet var blitt gjort om til en mini-festival med nordisk mat og drikke, juletombola, scener og kanskje aller mest populært – nordisk karaoke.

Til uka går turen til Oslo i anledning vår eget julebord og det blir bra å jobbe siste ukene fra gamlelandet. Ses i Oslo?

Frohe Weichnacthen und Guten Rutch!

Kommentarer

Relatert innhold