logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Intro Komponist avsluttet

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 26. jan, 2017

Jan Erik Mikalsen (Foto: Erik Slyngstad)

Jan Erik Mikalsen mener programmet har betydd mye.

Intro-ordningen hadde sitt utspring i Rikskonsertene og var lanseringsprogram for unge utøvere. Intro Komponist startet med Øyvind Torvund, Emil Bernhardt i perioden 2007 til 2009, Therese Birkelund Ulvo og Ørjan Matre fra 2010 til 2012.

Etter at Rikskonsertenes rolle ble omdefinert søkte Music Norway til Utenriksdepartementet (UD) om å ta over den internasjonale delen av Intro Komponist. Den bli utlyst i 2013 og Jan Erik Mikalsen fikk tilslaget for perioden 2014 til 2016.

Les intervju med Mikalsen fra 2014

Ordningen har blitt drevet og administrert av Music Norway. nyMusikk, Ultimafestivalen og Norsk komponistforening har vært partnere.

– Hva har Intro Komponist-programmet betydd for deg, Jan Erik Mikalsen?

Intro Komponist har betydd mye for meg ved at jeg har fått støtte til å fronte min musikk internasjonalt igjennom organer som for eksempel Music Norway. Perioden gikk over tre år, noe som trengs siden jobben er ganske omfattende og den velkjente TTT (ting tar tid), svarer Mikalsen på epost fra Paris.

– Hva sitter du igjen med?

Jeg sitter igjen med større nettverk og mer erfaring når det gjelder hvordan systemet fungerer, og selvfølgelig gjennomførte prosjekter direkte forårsaket av Intro Komponist. Einar Idsøe Eidsvåg har vært en unik og svært god hjelp igjennom prosjektet. Jeg hadde også i en periode studio i Music Norway sine lokaler.

– Hvordan ser fremtiden ut?

– Fremtiden ser krevende, men lys ut. Jeg har mange oppdrag fremover (som i skrivende stund stresser med deadline og levering av verk), så mer enn det kan jeg ikke kreve.

Les også: Mikalsen til topps i International Rostrum for composers

Intro komponist avsluttes
Mikalsen blir siste person i programmet. Intro komponist avsluttes, blant annet som en følge av at UD ikke gir ytterligere tilskudd til programmet som Music Norway finansierte i sin helhet det siste året. På den økonomiske siden innebar programmet at Mikalsen fikk 125 000 kroner årlig i tre år.

– Vi har igjennom disse tre årene møttes jevnlig og Jan Erik har blitt integrert i aktiviteter vi har hatt i innland og utland, så som Huddersfield Contemporary Music Festival, Festspillene i Bergen og Ultima, slik at han skal få muligheten til å selv skaffe seg et større nettverk og se muligheter i hvordan å bygge sin karriere videre, sier prosjektleder Einar Idsøe Eidsvåg i Music Norway.

– Music Norway sitt mandat er ikke nødvendigvis å arbeide med en komponist på denne måten, men det har vært en sann glede å arbeide med en kunstner over tid og jeg kommer til å savne å arbeide med Jan Erik. Jeg kommer fortsatt til å følge med å bistå med rådgivning og invitere presse- og eksperter når han har urfremføringer, sier Idsøe Eidsvåg.

– Vi arbeider i disse dager med flere omfattende tiltak for norske komponister som vi gleder oss til å fortelle om når den tid kommer, sier han.

Kommentarer