logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Tett januar-program i Englenes By

Av Erlend Buflaten Publisert: 26. jan, 2017

Delegasjonen på besøk hos Apple Music/Beats1 i Los Angeles (Foto: Helene Dolva Broch)

I midten av januar tok Music Norway med seks norske selskaper til Los Angeles for å møte topper i amerikansk musikkbransje.

I løpet av et tre dagers langt program fikk selskapene møte med blant annet Apple, CBS, Fox, Spotify og A&Rs fra noen av verdens største plateselskap.

Music Norways representant i Los Angeles, Gisle G. Stokland og Head of International, Helene D. Broch hadde invitert sine kontakter for å møte norsk bransje på tett hold, og gi en unik mulighet til å nettverke med viktige beslutningstakere i det amerikanske musikkmarkedet.

Det ble arrangert flere rundbordsesjoner hvor LA-basert bransje møtte de norske aktørene og delte sine erfaringer fra og kunnskap om det amerikanske markedet. Under disse sesjonene fikk de norske selskapene presentert seg selv og pitche artistene de representerer.

Den første rundebordsesjonen var med A&R Simon Katz fra Republic Records (som var med å signere Dagny) og Mollie Lehman fra Atlantic Records (som for tiden har en massiv hit med Kiiera ’Gold’ i USA). Her fortalte de hvordan de går frem for å oppdage nye artister, hva de mener artistene bør ha på plass før en signering, og hva som må til av investeringer og nettverk for å satse og breake i USA.

Det ble også møte med ‘entertainment lawyers’; Nicky Stein, som blant annet jobber med Kygo og Bearson, og Jordan Bromley som er ekspert på juridiske spørsmål om streaming. De fortalte gruppen at noe av viktigste når man inngår kontrakter er at det er enkelt å komme ut av dem, både for artisten og selskapet. De frarådet på det sterkeste både artister, management og plateselskap og inngå kontrakter over 18 måneder i første omgang for å kunne teste ut samarbeidet i en periode først. De snakket også om at store forskudd ikke lenger er det de går for; kreativ frihet og forpliktelser fra partnere står høyere i kurs enn store forskudd.

Programmet hadde et stort fokus på ‘music placement’ og ‘music licensing’. En av aktørene den norske bransjen fikk møte var gründeren av syncselskapet Hidden Track Music, Justin Bumper Reeve, en ringrev i det amerikanske musikkmarkedet. Han har plassert Lemaitre sine låter i reklamer for Google, Apple og flere trailere, og dermed eksponert Lemaitres musikk til millioner verden over og bidratt til å forankre bandet i det amerikanske markedet.

Den norske bransjen fikk også èn time med Disney og Pixars Executive VP of Music, Tom MacDougall. MacDougall er musikkansvarlig i samtlige filmer som Disney og Pixar lager, og jobber direkte med å finne artister, musikere og lydspor til filmene.

MacDougall vant en Grammy for soundtracket til Frozen, som har flere norske bidragsytere (og også er tidenes mestselgende soundtrack). MacDougall kunne fortelle at han for et par uker siden satt opp en minikonsert med Aurora for kun Disney-ansatte i deres lokaler.

I et kontor med utsikt over store deler av LA møtte vi Director of Music Supervision for CBS Television, Samuel Diaz. Diaz plasserer musikk i noen av USAs (og dermed verdens) største TV-serier, som NCIS. Vi fikk også høre hvordan seere i stor grad oppdager artister og låter via å bruke Shazaam til identifisering. På den måten får artisten ikke bare inntekt på lisensieringen, men kan også få oppmerksomhet direkte fra seere. Diaz ville gjerne høre musikk fra de norske selskapene og ønsket å få tilsendt spillelister med artistene de norske selskapene representerer.

Fra Fox Studios (Foto: Erlend Buflaten)

Sync-fokuset fortsatte hos Fox. I et kontorbygg mellom flere studioer og en liten New York-fasade møtte vi tre ‘music supervisors’ som er ansvarlige for musikk i studioets filmer og TV-nettverk (Fox Sports etc). De ga noen veldig nyttige tips til hvordan man kan hoppe frem i køen, særlig med TV: Vær tilgjengelig, og ha enkel klarering. Noen ganger trenger de å lage en trailer eller reklame på under to timer, og da er supervisorne avhengig av å kontakte folk som kan levere raskt.

Apple Music og radiokanalen Beats1 har et stort kontor i Los Angeles. Streamingtjenesten vokser raskt og har nå 40 millioner abonnenter på verdensbasis. Vi tok turen ut til kontoret og her fikk vi møte flere i både Apple Music, iTunes og Beats1. De skrøt mye av den norske musikkscenen og hvordan Norge så tidlig omfavnet streaming. Særlig var det interessant å møte flere av de sjangeransvarlige i Apple Music og programmererne til Beats1. Dette er viktige kontakter som den norske bransjen nå har en direkte link til.

Det ble også satt opp en sesjon med noen av mest anbefalte PR-byråene i Los Angeles; Manimal, Drill Down Media og Girlie Action. De var alle enige om at man trenger å jobbe med å bygge opp en identitet som artist for å bryte gjennom all støyen.

Vi fikk også møte med Spotifys Global Head of Artistry & Industry partnerships og Head of Artist & Label Services. Begge opplyste om at de gjerne ville ha direkte kontakt med managere og labels slik at de kunne få vite mer om markedsføringsplaner som kan være interessante for Spotify å følge opp rundt.

Silje Larsen Borgan i Little Big Sister og Andreas "Axident" Schuller (Foto: Gisle G. Stokland)

Andreas ”Axident” Schuller tok seg en time fri var studio for å møte de norske aktørene og snakke om hvorfor det å flytte til LA var en milepæl i hans karriere. Schuller jobber i disse dager også med å sette opp et eget publishing-selskap og label for å løfte frem nye produsenter, låtskrivere og artister. Schuller kommer i år til å delta på låtskrivercampen by:Songs og til å være moderator i låtskriverpanelet som settes opp i den forbindelse på by:Larm.

Turen ble avsluttet med en middag hvor Music Norway hadde invitert inn noen aktører fra musikkbransjen. Blant gjestene var Bekki Newton (music suprvisor i CWTV), Jon Lieberberg og Savannah Ioakimedes fra RocNation (Mangement for bl.a. Haim og Rihanna), Charlie Amter fra Warner Chappell og Evan Winiker fra The Creed Company (bla. Mark Ronson og Troye Sivan).

Disse var med til LA

Martin Schilde – Toothfairy Records

Tobias Gautier Teigen – Toothfairy Records

Truls H. Nergaard – Waterfall Publishing

Frithjof Hungnes – Propeller Recording

Trond Tornes – Phonofile

Silje Larsen Borgan – Little Big Sister

Glenn Larsen – Indianer Management

Kommentarer

Relatert innhold