logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Old school så det suser

Av Pål Dimmen Publisert: 03. feb, 2017

Joakim Haugland

Indie-labelet Smalltown Supersound, med Joakim Haugland i spissen, feirer 25-års jubileum neste år. Suksessoppskriften har vært kontinuitet og tålmodighet.

Smalltown Supersound har i løpet av sin etter hvert så lange eksistens opparbeidet seg en posisjon som et svært kredibelt label, både nasjonalt og internasjonalt. Med utgivelser fra norske artister som Lindstrøm, Bjørn Torske, Mungolian Jet Set, Jaga Jazzist og en lang rekke andre har Joakim Haugland bygget sin merkevare. Nå er plateselskapet i en posisjon hvor renommerte utenlandske artister ønsker å utgi musikken sin på labelet. Dungen, Todd Rundgren, Neneh Cherry, Robyn og Kelly Lee Owens er noen av disse. Sistnevnte ble nylig fremhevet at Pitchfork som en «must know»-artist for 2017.

– Det har vært en lang vei å gå. Jeg hadde ikke hatt muligheten til å gi ut artister på et slikt nivå uten å ha hatt kontinuitet i veldig mange år. Dette er jo mine favorittartister som jeg har fått muligheten til å jobbe med, forteller Joakim Haugland.

Det kan være flere grunner til at internasjonale artister ønsker å gi ut musikken sin på et relativt lite norsk indie-label, mener han.

– Jeg tror nok vi er noe litt annerledes, litt på utsiden. Og et alternativ til de store indie-selskapene i UK og US.

Joakim Haugland har tenkt internasjonalt fra første stund, og opparbeidet seg et bunnsolid nettverk i indie-verdenen. Dette har gjort at han kan konkurrere med de store indie-selskapene, selv om han ikke kan matche økonomien til mange av dem.

– Jeg har takket nei til en del store tilbud fordi jeg er livredd for å miste uavhengigheten. En av de store fordelene med et mindre og uavhengig label, er at vi kan være fleksible og snu oss kjapt rundt, fortsetter han.

Haugland påpeker at det er relativt få europeiske indie-selskaper som gjør det virkelig bra. UK og USA har på mange måter hatt herredømme på indie-markedet med store aktører som 4AD, XL, Sub Pop, Rough Trade, Domino og Warp, for å nevne noen få.

– Det er nok uvanlig for en norsk label å satse på utenlandske artister i tillegg til norske, og kanskje spesielt rart at det er snakk om store svenske artister i og med at Sverige er et så stort musikkland. Men de har ikke vært like gode på label-siden som de har vært på publishing og management. Sverige har gjerne ikke den samme indie-tradisjonen som vi har i Norge.

Tre år med Eksportprogram
Smalltown Supersound har vært på Music Norways Eksportprogram fra 2014 til 2016, med mål om å videreutvikle selskapets internasjonale virksomhet. Det har skjedd mye i løpet av disse tre årene ifølge Haugland.

– Vi har blant annet fått satt opp et kontor i USA. Vi har jo hatt representasjon i USA tidligere, men nå har vi et reelt kontor i Brooklyn.

Programmet har gjort det mulig å hente inn ekstern hjelp til logistikk og omfattende systematisering og bygging av kontaktdatabaser eksempelvis innen promo.

– Gjennom Eksportprogrammet har jeg fått muligheten til å fokusere på det kreative, drive A&R-virksomhet i større grad og dermed bygge en bedre label, sier han.

I tillegg har Joakim Haugland styrket innsatsen på publishing den siste tiden, i form av publishingselskapet Smalltown Supermusic. Der har han blant annet signert Jenny Hval og Prins Thomas, samt sikret seg hele katalogen til Biosphere internasjonalt, noe Haugland er spesielt stolt av siden Biosphere ble hentet fra et utenlandsk selskap. Smalltown Supermusic har co-publishing-avtale med Sony/ATV.

– Jeg har gradvis lært meg faget siden 2006, men det er først i det siste at det har blitt mer alvor. Først gjorde jeg kun publishing på Smalltown-ting, men nå er målet mitt å ha et boutique publishingselskap som skal være selve lyden av Smalltown, hvor jeg kan ta inn det jeg synes passer.

Om samarbeidet med Sony/ATV sier han:

– Sony/ATV har et stort apparat rundt i verden som jobber proaktivt. Kontoret i LA, for eksempel, går rett på sak når det oppstår muligheter. Det føles litt absurd at Sony/ATV LA sitter og jobber med mine artister, men det virker som de er ekstra engasjerte med mine litt sære ting. Kanskje det utløser inspirasjon å jobbe med smalere musikk.

Indie med kjempesuksess
Som nevnt innledningsvis har det tatt lang tid å bygge opp merkevaren Smalltown Supersound. Joakim Haugland er svært klar på at det ikke finnes noen «quick-fix» for å bygge opp et godt og konkurransedyktig indie-label.

– Det tar sykt lang tid. Jeg har selv vært livredd for å gå for raskt frem. Det finnes nok av eksempler på labels som plutselig gikk i taket, men ble spist av systemet og spyttet ut igjen. De er her ikke lenger i dag. Men de som har ligget og boblet i mange år, og stadig kommet med solide utgivelser, har en solid fanskare, sier Haugland og fremhever Warp og Ninja Tune som typiske eksempler på dette.

– Mange unge tenker at alt skal gå så fort. Mitt inntrykk er at det er mye bruk- og kast-mentalitet i major-verdenen. Det liker jeg ikke. Jeg jobber ekstremt nært på artistene mine. Det er ingen kontorpult imellom oss hvor jeg sitter på ene siden av bordet og artisten på andre. Vi jobber begge kreativt, artisten med å skape kunsten og jeg med å forvalte den. For meg er kunsten er det viktigste, og så kommer det andre etter hvert. Jeg sier ikke at man ikke skal leve av dette, men jeg er old school så det suser, og jeg elsker å se at labler jeg ser opp til gjør det bra på riktig måte. For eksempel når 4AD gjør kjempesuksess med Grimes og XL med Adele. Dette gir håp og inspirasjon, fortsetter Haugland.

Han tror Adele ble så suksessfull som hun ble fordi hun som artist ble bygget opp på indie-måten.

– Hun fikk tiden på seg og endte opp som en av verdens største artister.

Tidlig ute med Spotify
Haugland har merket seg at andre norske aktører som Full Pupp, Fysisk Format, Hubro og Rune Grammofon tenker mye på samme måte.

– Holder man seg til ideen får man et kvalitetsstempel som blir tatt på alvor av pressen. Jeg forsøker å ha en rød tråd i utgivelsene, selv om artistene kan være veldig forskjellige. For meg er det viktig å se en helhet. Alt er basert på magefølelsen. Og jeg går aldri imot magefølelsen.

Selv om han anser seg selv som old school, er han positivt innstilt til utviklingen med strømmetjenester som Spotify og Tidal.

– Jeg vil påpeke at jeg har vært positivt innstilt til Spotify fra dag én, og var tidlig ute med å få prøvekonto. Men jeg mener det går hånd i hånd med fysiske utgivelser, og for meg er samtalen med platebutikken viktigere enn samtalen med Spotify, avslutter Haugland.

Haugland er styremedlem i Music Norway. 

Kommentarer

Relatert innhold