logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Global vekst for platebransjen

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 28. Apr, 2017

IFPI-tall viser at platebransjen er i vekst for andre år på rad.

Tidligere i april viste IFPI Norges tall at totalsalget her hjemme var verdt 698 millioner kroner i 2016, mot 653 millioner kroner i 2015. Det tilsvarer en vekst på 6,9% på hjemmebane.

Les mer: Fortsatt vekst for platebransjen

Nå har IFPIs årlige Global Music Report kommet. Den viser en vekst for den globale platebransjen på 5,6% i inntekter fra 2015 til 2016, fra 14,8 til 15,7 milliarder USD. Det er den høyeste veksten år til år siden IFPI begynte målingene i 1997, og det andre året på rad at tallene viser vekst. I 2015 var veksten på 3,6%. IFPI understreker også at dette kommer etter et fall i inntekter på 40% fra 1999 til 2014.

Faksimilie IFPI Global Music Report.

Digital musikk står nå for 50% av inntektene til platebransjen. Fysisk står for 34% av inntektene globalt. Performance rights, 14%, og synkronisering, 2%, står for de øvrige inntektene til platebransjen, ifølge rapporten.

Streaming har hatt en vekst på 60% i 2016, mens digitalt som samlekategori har hatt en vekst på 17%.

Latin-Amerika er regionen med størst vekst på 12%, etterfulgt av Nord-Amerika (7,9%), Asia/Australasia (5,1%) og Europa (4%).

Faksimilie IFPI Global Music Report.

Mike Posners ‘I took a pill in Ibiza’, remixet av den norske duoen Seeb, kommer på 9. plass over salg av singler digitalt globalt i 2016. Det er kombinasjonen av streams og nedlastninger som utgjør denne listen, som toppes av Drake/One Dance, Justin Bieber/Love Yourself og The Chainsmokers feat. Halsey/Closer.

Beyoncé, Adele og Drake topper den globale albumlisten, som utgjøres av fysiske og digitale salg, ekskludert streams.

Music Norway kommer tilbake med mer om Global Music Report.

Kommentarer

Relatert innhold