logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Det asiatiske markedet i tall

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 09. mai, 2017

Mats Lie Skåre skrev en #1-hit for J Soul Brothers i 2015.

Japan, Sør-Korea og Kina blant de viktigste markedene i verden.

Velkommen til Åpent Hus onsdag kl 13:00 hos Music Norway.

Da har vi invitert Steinar Fjeld i Obel Publishing, låtskriver Anne Judith Stokke Wik i Dsign Music, Robin Jenssen, EKKO Music Rights/Dsign Music/Superior Recordings, låtskriver/produsent Mats Lie Skåre, alias ‘Slipmats’ og Aleksander Pavelich, låtskriver, artist og produktsjef i Toothfairy, for å snakke om deres aktivitet i de største asiatiske markedene. Tittelen på seminaret er ‘Behind the hit – Norske låtskriveres braksuksess i Asia’.

Facebook-event

Les også: Norsk musikk + Asia = sant?

Vi har samlet noen tall som illustrerer størrelsen til markedene Japan, Sør-Korea og Kina.

Japan: IFPIs Global Music Report ble nylig sluppet, og den viser at Japan er det nest største markedet for innspilt musikk i verden, med sin markedsandel på 18% av den totale inntekten til platebransjen globalt (USA står for 34%, UK og Tyskland 8%). Japans andel tilsvarer 2,745 milliarder USD i 2016, noe som representerer en vekst på 1,1% sammenlignet med 2015.

Det japanske markedet er fremdeles dominert av fysisk format, og som står for 73,5% av inntektene i 2016, en liten nedgang på 1,3%. Inntekter fra streaming vokste med 61,6% i 2016, men står for 7,6% av inntektene. Det er en sterk kontrast til Norge der bildet er helt omvendt. Global Music Report rapporterer at 85,1% av inntekten kommer fra streaming i Norge, mens inntekter fra fysisk står for 14,9%.

Japan har også en befolkning som er storforbruker av musikk. Japanerne bruker i gjennomsnitt 21,67 USD på innspilt musikk. Det er nest mest etter Norge som har høyest forbruk per capita verden. Gjennomsnittlig forbruk på innspilt musikk er 21,68 USD i Norge.

Vederlagsorganisasjonen TONO mottok fra sin søsterorganisasjon JASRAC i Japan 1,351 millioner kroner i 2015, 792.712 kroner i 2014 og 897.106 kroner i 2013, for bruk av musikk av rettighetshavere i TONO. TONO betalte på sin side ut 109.796 kroner til JASRAC i 2015, 78.818 kroner i 2014 og 243.912 kroner i 2013.

Musikkvideoer er en signifikant del av markedet, noe som er unikt i verden. Verdien på salg av videoer var 463,1 millioner USD i 2016, noe som representerte 23% av inntektene fra fysisk salg. Det representerte også 75,5% av inntektene på verdensbasis.

Lokale strømmetjenester i Japan er AWA og Line. De konkurrerer med Apple Music fra 2015 og Spotify som etablerte seg i andre halvdel av 2016.

Les også:
Norsk låtskriver til topps i Japan

Veikart til Japan


Sør-Korea:
Landet er det 8. største markedet for innspilt musikk i verden. Inntektene til platebransjen vokser raskt i Sør-Korea og gikk opp 23,4% i 2016, til 330 millioner USD. Streaming har vært tilgjengelig i Sør-Korea i flere år og opplevde vekst for åttende år på rad i 2016. Streaming utgjør nå 56,4% av de totale inntektene.

Sør-Korea har også vekst i det fysiske markedet som den eneste nasjonen blant de 20 største markedene. Årsaken til fysisk-veksten på 34% i Sør-Korea var at flere lokale artister slapp populære utgivelser i 2016.

TONO har ikke tall fra Sør-Korea i sin årsrapport, men norsk bransje kan vise til aktivitet i det sør-koreanske markedet.

Les mer her:
Dsign Music inn i internasjonal forlagssatsning
Kina: Landet er det 12. største markedet i verden basert på inntekter til platebransjen. Det kinesiske markedet er i sterk vekst og gikk opp 20.3% i 2016 til en verdi av 202,2 millioner USD. Streaming står for 81,2% av det totale markedet, eller 164,3 millioner USD. Rapporten sier at i motsetning til mange andre land er over 60% av inntektene fra reklamebaserte streamingtjenester.

Forbruk per capita er 0,1 USD (Japan og Norge ligger over 21 USD) og Kina, inkludert flere andre asiatiske land, representerer et stort potensial for platebransjen, heter det i Global Music Report.

Les mer her:
Veikart til Kina

Kommentarer

Relatert innhold