logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Postkort fra Berlin!

Music Norways kontorfellesskap Dugnad og Marit Soldal (KOSO) har middag i Berlin. (Foto: Jonas Vebner)

Det er nye initiativer på gang på Berlin-kontoret vårt, som utvikler prosjekter som er gjort før, eller starter for første gang!

Av Jonas Vebner

Som vanlig er ingen arbeidsdag lik den forrige (heldigvis!) og bredden på virksomheten speiler det utrolige spennet det norske musikkfeltet står for i utlandet.

Våren har kanskje spesielt stått i klubbmusikkens tegn her i Berlin, men store norske satsninger på den anerkjente sjangeroverskridende CTM-festivalen, til en nesten helnorsk fest på den tunge klubben Zur Wilden Renate i forbindelse med en tidlig visning av dokumentaren Northen Disco Lights. Dokumentaren tar for seg norsk klubbmusikks reise fra Tromsø, Bergen og Oslo ut i verden.

Undertegnete kan huske tilbake til et tidlig møte med de fine gutta fra Paper Recordings da jeg drev vårt London-kontor om det som på dette tidspunktet kun var en veldig vag idé. Utrolig moro å se at drømmen ble realisert og at dokumentaren nå går sin seiersgang rundt på ulike festivaler i verden. Fra Music Norway sitt standpunkt er det helt fantastisk at noen utenfra forteller denne historien på en så fengende måte. Dette er også hvorfor vi gikk inn som executive producer, samt forsøker å koble visninger på kvelder der vi samtidig kan vise fram den neste generasjonen av norsk klubbmusikk.

Filmplakaten til Northern Disco Lights (Foto: Jonas Vebner)

Bedriftsutvikling for eksportselskaper
En milepæl i løpet av våren var avslutningen på vårt FRAM Musikk, det mest omfattende kompetansehevende program Music Norway har vært involvert i. Programmet ble gjort i samarbeid med Innovasjon Norge og målgruppen har vært noen av våre mest aktive eksportselskaper. Det har vært utrolig inspirerende å jobbe langsiktig med å et knippe selskaper (10) med jevnlige fagsamlinger, markedsbesøk og individuell rådgivning.

Et trygt rom ble skap fra første samling og selskapene delte generøst med egen kompetanse og erfaringer. Ved endt reise ser vi at programmet scorer høyt på økt kompetanse og nettverk, men også andre generelle vekstindikatorer som; økt bemanning i perioden, og styrket eksportaktivitet. Dette er selvfølgelig ikke på grunn av FRAM-programmet alene, men det er gøy å se at norske selskaper vokser. Et viktig fokus med programmet har vært nettopp det å fokusere på bedriftsutvikling. Samtlige melder også om nye samarbeid seg imellom, noe som er positivt i en bransje som domineres av mye one-woman/one-man armies. Det jobbes i disse dager med å gjenta programmet, og mer info vil forhåpentligvis følge over sommeren.

Carol van Rautenkranz (Golden Gate Management), Martin Schilde og Tobias Teigen (Toothfairy) planlegger by:Songs Berlin. (Foto: Jonas Vebner)

En annet prosjekt det har blitt jobbet mye med i disse dager for å gjenta er by:Songs på Reeperbahn-festivalen. I samarbeid med Golden Gate Music Management og Spotify initierte Music Norway en nordisk låtskrivercamp med fokus på det tyske markedet. Logikken er klar; Tyskland er ett av våre desidert største eksportmarked. Låtskrivere og produsenter har en tendens til å se til anglo-amerikanske markeder, men hvorfor ikke skrive for det største platemarkedet i Europa, som allerede setter det norske soundet utrolig høyt?

Musikk og tech
Et litt mer overordnet fokus for kontoret siste året har vært jobben med å definere Music Norways nye strategi på music/tech. Stiftelsen var tidlig ute med å legge til rette for denne sektoren med initiativet MashUp Norway, en inkubator gjort i samarbeid med IKT Norge, Phonofile, Tidal, og co-working spacet 657. Men vi ser at mer må gjøres, og flere kontaktpunkt mellom den tradisjonelle musikkbransjen og teknologisektoren må etableres.

Digital innovasjon og entreprenørskap er helt essensielt for å sikre inntektsgrunnlaget og stimulere ny verdiskapning i sektoren. De som evner å forstå, utvikle, utnytte og omfavne teknologiens muligheter vil stå fram som morgendagens moderne musikkselskaper.

 

Matfatet (paella) til delegatene på +D, teknologikonferansen under Sonar. (Foto: Jonas Vebner)

Flere spennende initiativ er under utvikling. Også på nordisk nivå.  Som eksempel har Music Norway, i samarbeid med Slush og STHLM Music City, tatt initiativ til The Nordic MusTech Nexus. Et prosjekt som har som formål og a) aktivisere, rekruttere og stimulere det nordiske mustech øko-systemet, samt b) etablere et nordisk (og senere europeisk) investornettverk for mustech.

Det er også trist å måtte si farvel til Otto Vik Mathisen som blir ferdig som praktikant til sommeren. Otto har vært en fantastisk ressurs og ikke minst en særdeles trivelig fyr og ha på kontoret. Fokuset framover er en Bachelor i International Business Administration og vi får bare håpe at han ønsker å fortsette å jobbe i musikkbransjen ved endte studier. Fyren lager også superfet tekno så her er det uansett et spennende talent å holde følge med framover!

God sommer fra Berlin!

Kommentarer

Relatert innhold