logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Innspilt musikk opp 8% første halvår

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 16. Aug, 2017

(Foto: Joel Dietle/freeimages.com)

Totalomsetningen endte på 367 millioner kroner, mot 340 millioner første halvår 2016, viser tall fra IFPI.

I første halvår 2017 var omsetningen av streams på 305 millioner kroner, opp 34 mill. fra 281 mill. første halvår 2016. Oppgangen i omsetningen på streaming var dermed 12,2%, ifølge IFPIs halvårsrapport.

Les rapporten her

I følge rapporten står streamingsalget nå for 86% av den totale musikkomsetningen i Norge i 2017, mot 83% første halvår 2016.

Det fysiske salget har en nedgang på 8%. Omsetningen av fysiske produkter var i første halvår 2017 på 40 millioner kroner mot 43 mill. første halvår 2016. Vinyl ble i første halvår 2017 omsatt for 18 millioner kroner, en oppgang fra 15 mill. første halvår 2016, noe som tilsvarer 22%. CD går ned 23,5% første halvår 2017 sammenlignet med samme periode i fjor, fra 27,5 millioner kroner til 21 millioner kroner.

Norskandelen i første halvår 2017 ligger på 21,4%, en nedgang fra 24,5% i første halvår 2016, skriver IFPI i rapporten. Norskandelen er fremdeles størst på fysiske produkter, 28%, men det er også i det fysiske salget at norskandelen går mest ned fra første halvår 2016, hvor den lå på 37,4%. Norskandelen faller minst i streamingmarkedet, hvor norskandelen i første halvår 2017 endte på 20,6% mot 22,6% første halvår 2016, ifølge IFPI-rapporten.

– Vi har sett en oppgang i musikksalget gjennom flere år i Norge, og oppgangen fortsetter inn i første halvår 2017. Det er fremdeles streaming som øker, noe som viser at streamingmarkedet ennå ikke er mettet i Norge. Markedsandelen for streamingtjenestene er nå på hele 86%, og det blir spennende å se hvor lenge vi kan fortsette å se en vekst i dette markedet. Det langt mer foruroligende er at den norske musikkindustrien nå tjener mer enn dobbelt så mye på vinyl som på YouTube. Det er mer enn overmodent at lovgivende myndigheter nå tar grep og sørger for at alle aktører som tilbyr musikk opererer under like konkurransevilkår i musikkmarkedet, og at alle musikktjenester betaler for innholdet til artister og plateselskaper, sier Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge.

Kilde: IFPI

Kommentarer

Relatert innhold