logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Dette mener deltagerne om Øya International

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 18. aug, 2017

Wendi Pendeza Kazonza i GILT (Foto: Carl Kristian Johansen)

Øya International er over. Vi spurte et knippe norske deltagere om en evaluering.

Øya International er et bransjeprogram som foregår parallelt med Øyafestivalen, og er et samarbeid mellom Øyafestivalen og Music Norway. Phonofile er partner i en ‘mixed zone’ for bransjen. Formålet er å legge til rette for nettverksbygging mellom norsk og internasjonal bransje, og er et tilbud til norsk bransje som jobber med eksport.

Deltagerne får tilgang til et program som i år bestod av speed meetings, møteplasser av mer sosial karakter, og et panel kalt Insider’s Guide, som fokuserer på et spesifikt tema. I år var det mexikanske markedet i fokus.

Nærmere 70 internasjonale bransjeaktører, fra blant annet Australia, Mexico, USA og Japan, samt flere land i Europa, kom til Oslo for å treffe 50 norske aktører. I tillegg kom opp mot 40 pressefolk fra utlandet, og var en del av programmet.

Mer sync og publishing?
Wendi Pendeza Kazonza jobber i det nyoppstartede musikkselskapet GILT som fokuserer på publishing og label. Der er hun deleier og jobber blant annet med A&R for artister og produsenter. Tidligere har hun jobbet med blant annet sync, PR og booking. Kazonza var på Øya International for første gang.

– Speed-meeting funket veldig bra. Selv om det var intenst og uvant resulterte det i nye og spennende bekjentskap. Slike møter vil jeg absolutt gjøre igjen, sier Kazonza.

– Målet var å bli kjent med både internasjonal og norsk bransje – nye bekjentskaper som kan bidra til eksport av vår musikk. I hvor stor grad dette ble oppnådd får vi se i fremtiden, sier hun.

– Hvor relevant for deg var de internasjonale bransjedelegatene?

– De var veldig relevante! Skulle ønske vi også hadde like mye kontakt med de internasjonale journalistene, som hadde et eget opplegg mens vi andre møttes. De er tastemakers det er gull verdt å bli kjent med.

– Har du utvidet ditt internasjonale nettverk etter årets Øya International?

– Ja, det vil jeg si at jeg har. Kjenner nå bransjefolk fra Australia til og med.

– Hvordan kan Øya International bli bedre for deg og ditt selskap?

– Flere aktører innenfor publishing og sync hadde det vært amazing å komme i kontakt med. Så fortsett å invitere bredt, oppfordrer Kazonza.

Ruben Nesse (h) i samtale med Tim Dunham i U OK? (Foto: Julie Vold)

Relevant presse
Ruben Nesse driver selskapet Brilliance i Bergen. Selskapet driver med artistmanagement, label services, merchandise, publishing og sync-lisensiering. Nesse har vært deltager på Øya International i flere år.

– Jeg hadde et par jeg snakket med på forhånd og fikk gode møter med disse. Disse har jeg nå god dialog med videre om konkrete prosjekter, sier Nesse.

– Hvor relevant for deg var de internasjonale bransjedelegatene?

– I år var det en god del fra Australia, et marked som en av mine artister er på vei inn i, så det gav veldig mening. Ellers var det mange relevante pressefolk jeg fikk god kontakt med, sier Nesse.

– Har du utvidet ditt internasjonale nettverk etter årets arrangement?

– Absolutt, det skjer hvert år. Det er alltid noen man fortsetter å prate med som betyr mye for nettverket og fremtidige samarbeid.

– Har Øya International som plattform, i år eller tidligere, bidratt til at du og ditt selskap har inngått konkrete samarbeid med internasjonale aktører?

– Ja, flere, jeg kan nevne noen. Lisenspartnere i Japan og Australia, bookingsamarbeid i UK/US/Tyskland. Promoagenter i UK/Tyskland, samt en rekke pressefolk jeg har et godt samarbeid med, sier Nesse.

Tilfreds med formen
Marius Lie er daglig leder i EDDA Music i Bergen. EDDAs forvalter rettigheter for en gruppe med over 15 labler, driver studioet Lydriket, samt driver publishing- og sync-virksomhet.

– Med kroppen full av sosial nervøsitet og minglefrykt, er det kanskje en overraskelse at speed meetings er det jeg synes fungerer best. Det er dog noe med den tvungne formen som bidrar til å likestille alle deltagerne, og gjennomgående er erfaringen at de aller, aller fleste deltagerne gjør sitt ytterste for at motparten skal ha en positiv opplevelse. Med speed meetings unnagjort, er terskelen for nettverksmingling betydelig senket for resten av programmet, sier Lie.

– Hvor relevant for deg og EDDA var de internasjonale bransjedelegatene?

– I år traff jeg heller få som var aktuelle for fremtidig samarbeid, men det kan ofte være vel så interessant å treffe konkurrenter og/eller aktører som sitter i samme posisjon som en selv. Gjennomgående prøver jeg å holde minimalt fokus på den potensielle matnytten i folkene jeg møter, og vise alle den samme interessen og oppmerksomheten. Folk flytter fort på seg i denne bransjen, og én som på Øya i år jobbet med noe utenfor mitt interesseområde kan fort ende opp med å være en potensiell samarbeidspartner i tide til by:Larm 2018, sier Lie.

– Har du utvidet ditt internasjonale nettverk etter årets Øya International?

– Så absolutt! Jeg synes jeg ser en tendens til at delegater fra ikke-vestlige land ikke er like ettertraktet på slike arrangementer sammenlignet med de britiske og amerikanske. Det kan gjerne ha med språkbarrierer å gjøre, samt at man kanskje kjenner lite til det disse delegatene arbeider med, men det er ofte en grunn til at akkurat disse delegatene er hentet inn fra folkerike markeder som for eksempel India og Japan. Min opplevelse er at de gjennomgående er veldig interesserte i norsk musikk, er klare for å gjøre avtaler, og det er ofte disse delegatene jeg får gjort konkrete samarbeid med kort tid etter, sier Lie.

– Hvordan kan Øya International bli bedre for deg og EDDA?

– Gjennomgående er jeg veldig fornøyd med formen Øya International har fått gjennom årene. Ettersom det ikke er en showcasefestival, synes jeg det er viktig at man ikke overlesser programmet med for mange bolker og aktiviteter, men lar delegatene få tid til å delta på selve festivalen og henge ut på mixed zone. Om noe, kunne det vært gunstig om vi ble involvert i invitasjonsprosessen for å hente inn interessante delegater for våre artister, enten de spiller på selve festivalen eller Klubbdagen. Men her kunne sikkert vi som selskap vært mer offensive også, sier Lie.

Det kommer mer om Øya International på Music Norways nettsider neste uke.

Kommentarer

Relatert innhold