logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

– Vær realistisk, men ambisiøs!

Av Helene Dolva Broch Publisert: 24. aug, 2017

Anne Judith Stokke Wiik, Karen Poole og Celine S. Helgemo i Trondheim (Foto: Helene Dolva Broch)

Music Norway var til stede på Song:Expo i Trondheim og møtte entusiastiske låtskrivere, artister og bransjefolk.

Den årlige arrangementet Song:Expo er delt inn i 4 deler, og er en regional, nasjonal, nordisk og internasjonal låtskrivercamp. Låtskrivere fra hele verden samles årlig i Trondheim for å lage musikk og bygge nettverk.

Første Song:Expo fant sted i 2011 og startet som et prosjekt for å hjelpe norske låtskrivere og deres sanger ut i verden. I 2017 var 29 internasjonale låtskrivere og produsenter til stede på Song:Expo. De møtte 30 norske kolleger.

Vil finne sitt eget sound
Celine S. Helgemo er en ung norsk låtskriver og artist som var med på Song:Expo for første gang i 2017. Helgemo deltok på den nasjonale og nordiske campen og får mulighet til å delta på den internasjonale delen av Song:Expo 2018.

Hvorfor bestemte du deg for å bli med på Song:Expo?

– Det var først og fremst for å utvikle meg selv som låtskriver. Jeg ønsker hovedsakelig å være artist, men samtidig skrive låter for andre. Jeg har vært på Song Farm tidligere og har vært i en del sessions og jobbet med låtskriving ett års tid nå for mitt eget prosjekt, men dette er første gang jeg skriver til andre artister og ut fra gitte retningslinjer. I tillegg til at det skrives bra låter er det også generelt et inspirerende miljø for kreative mennesker å være i, og en fin plass å møte likesinnede og potensielle samarbeidspartnere, sier Helgemo.

Helgemo hadde sessions med produsentduoene Moonshine og Boxxes, og Siv Marit Egseth, Erlend Elvesveen, Theodor Ikonomou, Fredrik Raadal-Simonsen, Markus Mosgren og Charlie Grönvall.

– Det har vært en helt fantastisk opplevelse. Det er et proft opplegg med arrangører som har gjort dette i mange år, man får gode instrukser og folk er veldig imøtekommende og løper rundt i gangene for å hjelpe hverandre om kreativiteten stagnerer. En litt bratt læringskurve blir det naturligvis når man hopper inn med proffe låtskrivere første gang man skriver for andre profilerte artister. For min del vil jeg si det er en stor forskjell på å skrive låter for seg selv og til andre, og det er fordeler og ulemper med begge innfallsvinklene. Jeg vil si at det er lite forskjell på nasjonal og nordisk camp, og jeg opplevde det som en sammenhengende camp. Den største forskjellen er nok at man får inn andre nasjonaliteter, som igjen tilfører andre impulser til musikken og miljøet, men begge campene holder høy standard på låtmaterialet, sier Helgemo.

– Hvordan ser du for deg veien videre som låtskriver?

– Veien videre nå er bare å skrive. Prøve og feile med de jeg allerede kjenner og lete etter nye låtskrivere å utforske med. Jeg kommer til å skrive mer med noen av deltagerne fra campen, og jobbe mye med mitt eget artist-prosjekt. Mitt hovedfokus nå er å skrive til jeg finner mitt eget sound, men uansett hvem jeg skriver for er en dag i studio aldri bortkastet; man lærer alltid et eller annet hvis man leter, sier Helgemo.

– Tar tid å bli god
Anne Judith Stokke Wik er en av grunnleggerne av låtskriverteamet Dsign som har hatt formidabel suksess med låter fremført av store asiatiske artister som Girl’s Generation og Super Junior. De har også hatt låter innspilt av artister som Kylie Minogue og Ricky Martin. Sistnevnte gjorde Anne Judith til vinner av SESAC Latin awards 2017 for best radio song

– Du har jo kommet veldig langt som låtskriver. Hva får du igjen for å være med på Song:Expo?

– Hvert år Song:Expo arrangeres kommer det nye internasjonale låtskrivere og a&r’s til Trondheim. Dette er en unik mulighet til å vise seg fram og bygge nettverk. Dessuten er det utrolig inspirerende å være med på arrangementet, sier Stokke Wik.

I år skrev Stokke Wik med Karen Poole fra England, som er en ringrev i bransjen. Hun har blant annet skrevet for Galantis, Major Lazer, Kylie og Little Mix.

– Hun kom med masse gode tips til tekstskriving. I tillegg skrev jeg to låter med Che Pope fra USA som til daglig er produsenten til Kanye West og John Legend! Kjempe lærerikt og gøy!

– Vi hører du har vært i USA og skrevet. Noe du kan røpe?

– Hehe, det eneste jeg kan si er at vi fikk mulighet til å treffe mange spennende mennesker der borte, så får vi se hva som materialiserer seg. Vi var først og fremst der for å motta en pris for låta vår Vente Pa’ca med Ricky Martin, men det ble også en del studio jobbing, ja.

– Hva skal til for å komme seg opp på nivået du og de andre i Dsign er?

– Det tror jeg er dedikasjon til håndverket ditt. Man blir aldri utlært som låtskriver, det er alltid noe nytt å lære. Det er viktig å holde seg oppdatert på som skjer på markedet og man må godta at det tar tid å bli god, samt at man må være villig til å ta noen sjanser innimellom.

– Noen nye norske låtskrivere/produsenter du mener folk bør følge spesielt med på?

– Jeg synes Erlend Elversveen er en å følge med på framover. Han gjør utrolig spennende ting. Så synes jeg også teamet Boxxes har en veldig kul greie, sier Stokke Wik.

Ydmykhet og selvsikkerhet
Karen Poole er låtskriver for verdensstjerner som David Guetta, Janet Jackson, Lily Allen, Kylie Minogue, Annie Lennox og Galantis. Pooles vei til profesjonell sangskriving var gjennom bandet Alisha’s Attic, som hun hadde med søsteren sin på 90-tallet.

 – Vi solgte én million skiver. Det var min første erfaring med å skrive sanger som var vellykkede. Min far er også sanger og var i et band som het Tremeloes på 60-tallet, så jeg antar at du kan si at det var en naturlig vei for meg å gå. Det er ikke det samme som å si at det var en enkel vei. Det er nesten hardere når du allerede har en fot innenfor, sier Poole.

– Profesjonell sangskriving for andre kom da jeg ble introdusert til Pelle Lidell fra Murlyn Music Group, og jeg begynte å lære ferdighetene med å skreddersy sanger til bestemte artister. Jeg var heldig en gang da en topliner ikke viste seg for en Dannii Minogue-sesjon, så jeg ble bedt om å fylle inn i siste øyeblikk. Jeg skrev Put the Needle On It for henne den dagen! Jeg vil si at å skape et godt nettverk er svært viktig, men du må egenskapene i bunn for å lykkes, råder Poole.

– Hvordan var din Song:Expo-opplevelse?

– Jeg likte det. Jeg er egentlig ikke en fan av camps og sier nei til et flertall av dem. Jeg synes det er litt vanskelig og jeg blir engstelig i den situasjonen, ha ha! Men jeg ble overrasket over talentet og entusiasmen, stemningen var veldig oppmuntrende og sangene viste seg også å bli fantastiske. Så det var en veldig positiv opplevelse. Jeg ser frem til neste år.

– Hva er din stolteste prestasjon som låtskriver?

– Å ha en nummer 1 med Lola’s Theme med The Shapeshifters var ganske fantastisk, men også å bli nominert til beste sang musikalsk og lyrisk på Ivor Novello Awards for I Am, I Feel (Alisha’s Attic) var spennende. Det at Janet Jackson har spilt inn en av sangene mine, og se at Kylie Minogue fremfører så mange av sangene mine live gir meg frysninger.

– Hva er ditt viktigste råd til nye låtskrivere som ønsker å jobbe internasjonalt?

– Jeg tror å studere territorier er en god idé. Storbritannia er helt annerledes enn Asia, og Europa er annerledes igjen. Å ha kunnskap om hva som kan fungere i er en bonus når du skriver spesifikt for et annet territorium.

– Og så alltid skrive det du liker og det du synes er strålende. Ikke vær redd for å plukke fra hverandre sanger. Hvis du synes noe av det du skriver bare er ok vil andre synes det er verre! Vær alltid realistisk, men ambisiøs. Ikke vær redd for å spørre om råd. Vær ydmyk, men vær selvsikker. Lykke til!

Song:Expo blir arrangert av TEMPO og Dsign Music og fikk tilskudd av Music Norway gjennom utlyste søknadsbaserte midler til større låtskriversamarbeid.

Kommentarer

Relatert innhold