logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Musikkbransjen er i vekst

Av Pål Dimmen Publisert: 01. sep, 2017

Det var fullt hus da rapporten ble presentert på BI i Nydalen.

Verdiskapingen og sysselsettingen vokste i musikkbransjen i perioden 2011-2015.

Torsdag 31. august ble rapporten Musikkbransjen i Norge 2011 – 2015 – økonomisk analyse av fem delbransjer og 11 undergrupper presentert på et frokostmøte hos BI i Nydalen. Rapporten er laget av Centre for Creative Industries ved BI (BI:CCI) i samarbeid med Menon Economics på oppdrag fra Music Norway.

Rapporten analyserer fem delbransjer og 11 undergrupper i norsk musikkbransje, og tar blant annet for seg utviklingen innen verdiskapning og sysselsetting i bransjen i løpet av perioden. Med andre ord en slags oppfølger til BI:CCIs rapport «Kreativ Næring i Norge 2008-2014» fra i fjor som tok for seg hele den kreative næringen.

200 deltakere stilte opp for å få med seg seansen.

Analyserer lønnsomhet
Prosjektleder Øyvind Torp ved BI:CCI forklarte at mens Rambølls rapport Musikk i tall måler omsetningstall, tar denne rapporten for seg også verdiskapning og sysselsetting.

Les hele rapporten her

Torp trakk frem hovedfunnene som viser at musikkbransjens verdiskaping faktisk økt mer enn verdiskapingen i fastlandsøkonomien. Verdiskapingen har økt med 28 prosent i perioden (mot 25 prosent i fastlandsøkonomien), til 2,2 milliarder kroner i 2015. Samtidig har omsetningen økt til 10 milliarder kroner, og musikkbransjen sysselsatte 11 665 personer over hele landet i 2015, en økning på 24 prosent siden 2011.

Spesielt imponerende er tallene fra Hordaland, fortalte Torp. Verdiskapningen økte fra 77 millioner kroner i 2011 til 135 millioner i 2015.

– Denne veksten tilsvarer 75 prosent og er langt høyere enn både Oslos og resten av Norges vekst i samme periode, som begge har hatt en verdiskapingsvekst på 35 prosent, sa han.

Blant delbransjene er det rettighetshavere/management som har hatt sterkest verdiskapingsvekst i perioden med hele 75 prosent.

– Forbausende bra for de som jobber tett på åndsverk og utøvere, fortsatte Torp.

Advarte mot hvilepute
Temperaturen steg en smule da det var klart for en panelsamtale med Limita Lunde (Parkteatret), Erlend Mogård-Larsen (Salt, by:Larm, m.m.), Mia Hallesby (Gilt), Vegard Waske (Mandelbaum), Margit Klingen Daams (Innovasjon Norge) og Tellef Øgrim (Ballade).

– Vi kjenner oss veldig igjen i tallene som ble presentert, fortalte Limita Lunde, som tok over driften av Parkteatret i 2010.

På dette tidspunktet hadde konsertstedet et underskudd på vel tre millioner kroner.

– Da var det bare å brette opp ermene, og i 2014 gikk vi første gang i overskudd, sa Lunde.

Erlend Mogård-Larsen har hatt fingrene med i en lang rekke festivaler og musikkrelaterte initiativer her til lands. Han mente at økningen i offentlig støtte var blant årsakene til veksten.

– Folk har fått muligheten til å skape noe selv. Har man talent og drivkraft, kan man komme veldig langt med 200.000 kroner, proklamerte Mogård-Larsen.

Han pekte også på at pop, rock og urbane sjangere har blitt tatt mer seriøst de siste årene, og at gode holdninger og klarere mål kan forklare hvorfor Bergen kommer spesielt godt ut av rapporten.

Mia Hallesby fra Gilt advarte, som relativt fersk publisher, mot å bruke gode strømmetjenester og velutviklet teknologi som hvilepute. Hun var samtidig opptatt av at forleggerbransjen må tenke mer fremtidsrettet.

– Jeg opplever et hull mellom folk i 30-årene og forleggere som er 20 år eldre. Her trenger vi mer åpenhet. Å ta vare på rettigheter, er noe av det viktigste vi kan gjøre. Mye penger forsvinner fordi det mangler ressurser og kompetanse på publishing, sa Hallesby.

Må hindre utflagging
Vegard Waske, som blant annet er manager for produsenten og låtskriveren Cashmere Cat, bemerket en klar bedring med tanke på åpenhet og samarbeid mellom bransjeaktører de siste fem årene. Men han dro inn problematikken med utflagging som noe som må tas seriøst fremover.

– Det er en del tall som faller utenfor. Mange norske artister er signert på publishing i Sverige. Andre bor i utlandet så lenge at de begynner å skatte til andre land.

Waske mente også at man må fokusere på å styrke støtteapparatet med gode virkemidler, og kom med både skryt av og kritikk til Music Norways Eksportprogram.

– Uten Eksportprogrammet hadde vi ikke vært der vi er i dag. Det har blant annet gjort at vi kan reise mye og ta vare på klientene våre i LA og New York. Men det er et problem at man kan bruke pengene til å kjøpe tjenester fra utlandet, men ikke til å ansette flere i Norge. Intensjonen er god, men det fungere ikke alltid helt etter hensikten, sa han.

Tellef Øgrim trakk de store linjene, og poengterte at rapporten handler om å synliggjøre tilstanden i en bransje som er underkjent.

– Dette kan også være et incitament for private investorer til å ta bransjen seriøst.

Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog avsluttet seansen med å slå et slag for Eksportprogrammet, kompetansemiljø og videreutvikling av virkemiddelapparatet.

– Vi i virkemiddelapparatet må se spesielt på om vi har kunnskapen for å hjelpe de nye aktørene i bransjen, sa hun.

Kathrine Synnes Finnskog avsluttet seansen.

Kommentarer

Relatert innhold