logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Slush Music – fremtidens musikkonferanse?

Av Pål Dimmen Publisert: 20. sep, 2017

Foto: Jussi Ratilainen

Den viktige teknologikonferansen Slush satser hardt på musikkteknologi. Bli med!

Slush i Helsinki har i løpet av få år blitt anerkjent som en av verdens viktigste teknologikonferanser med avleggere i både Shanghai, Tokyo og Singapore og har blitt beskrevet som en kombinasjon av Ted Talk og Burning Man. Non-profit arrangementet samler noen av de viktigste aktørene i verden innenfor teknologi, entreprenørskap og innovasjon og er spesielt en viktig møteplass for start-ups og investorer.

Derfor er det ekstra gøy at Slush i fjor valgte å gjøre sin første dedikerte sektorfokusering på music/tech.  Begrunnelsen for satsingen skyldes en sterk tro på at musikkbransjen står ovenfor en ny vekstfase med god hjelp fra nye teknologiske løsninger og forretningsmodeller. Musikkbransjen opplever en sterk global vekst, og vi har den seneste tiden har sett en nyvunnet interesse for å investere i musikkrettigheter til innspilt musikk og live-aktivitet.

Responsen på Slush Music fra feltet var enorm og konferansen er nå videreført og utvidet. Norske bransjeaktører kan nå søke om reisetilskudd til Slush Music2017. Slush Music arrangeres 28-29. november.

Deadline for å søke er 1. november via søkeportalen Stikk.no og ordningen Bransjetilskudd (møtevirksomhet). Maks søknadssum er kr.  2500 NOK (eksklusiv Slush Music pass *). Hotell og reise må ordnes selv.

* Ved tilslag for aktøren tilgang på en kode fra Music Norway som gir tilgang til rabattert pass.

– Ny teknologi har alltid vært med på å drive musikkbransjen framover, fra steinkaka til strømming. Men digital innovasjon og entreprenørskap vil i mye større grad framover være med på å sikre framtidig inntektsgrunnlag og ny verdiskapning i musikkbransjen. Vi har lenge nytt godt av å ligge lengst framme i verden på strømming men det vinduet er ved å lukke seg, sier Jonas Vebner ved Music Norways Berlin-kontor.

Om Norge og norsk musikkbransje fremdeles skal kunne kalle seg et av verdens mest avanserte musikkmarkeder, er det viktig at vi også ser videre framover og hvordan den rettighetsbaserte musikkbransjen i større grad kan jobbe i tospann med relevant teknologi, mener han.

– Slush Music greide allerede i løpet av sitt første år å sette en ny standard for innhold på temaet musikk og teknologi, og er en anbefalt arena for å møte aktørene som er med å definere denne nye framtiden.

Søknad:
Det oppfordres til å redegjøre for hvorfor det vil være viktig for selskapets strategi å delta på Slush Music, samt antall hotelldøgn søker belager seg på. Teknologibaserte musikkbransjeaktører eller aktører som har ambisjon om å jobbe mer opp mot ny teknologi, og som kan vise til relevant strategi og planlagt aktivitet, vil bli prioritert.

Søknaden i stikk.no bør også inneholde:
• Kort presentasjon av deg og selskapet
• Hvorfor det er relevant for deg å delta
• Hvor mange dager du ønsker å være til stede.

Tilskuddet justeres etter antall dager man er til stede.

Kommentarer

Relatert innhold