logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

12 ting å vite om UKs PR- og mediemarked

Av Johanna Alem Publisert: 05. okt, 2017

Leanne Mison (Bang On PR), Jodie Grinsted (Propeller Recordings), Michael Cragg (BEAT-Magazine, The Guardian, Popjustice) og Tshepo Mokoena (Noisey).

Vårt ekspertpanel fra Åpent hus: PR og media UK gir oss de 12 viktigste punktene å huske på hvis man skal satse på UK.

I denne månedens Åpent hus fikk vi besøk av tre britiske toppjournalister og PR-agenter, som har gitt tips for å nå frem til britiske journalister, redaktører og radioprodusenter. Nedenfor har vi listet opp de 12 viktigste punktene å huske på.

1. Hvor bør man starte i UK?
Online er ofte der ting starter. Oppsøk blogger og ulike tastemakere som The Line of Best Fit, The 405, Clash, Popjustice, The Quietus. Det er ofte her PR-agenter og journalister oppdager ny musikk.

2. Hvordan få buzz?
Facebook, Instagram og Snapchat er viktige plattformer hvor man kan bygge en profil og en fanbase. Mange journalister går inn og ser på hvordan man samhandler med sitt publikum og skaper engasjement. Spør deg selv: Trenger jeg en journalist eller kan jeg fortelle denne historien til mine fans via egne kanaler? Her nevnte panelet eksempler som Halsey hvor publikum var tidligere på ballen enn mediene.

3. Hvilke medier skal du fokusere på?
Prioriter medier som målgruppen din benytter! Hvem snakker musikken din til? Har du et yngre publikum er de mest sannsynlig mer opptatte av online plattformer enn print. TV kan være en stor døråpner, men programmene booker som regel etablerte artister. Flere medier, både print og online, dekker både musikk og mote. Disse kan være en «good look», og er en mulighet for posisjonering i moteverdenen.

4. Viktige navn innen Radio og TV
TV: Graham Norton Show på BBC One. Radio: Zane Lowe hos Apple Beats 1, Nick Grimshaw hos Radio 1 Breakfast Show, Annie Mac og Huw Stephens hos BBC Radio 1 er eksempler på bransjefolk som støtter artister i tidlige stadier.

5. Bygg opp «ammunisjon» og få med andre plattformer
Mange av de mindre radiostasjoner i London bruker tid på å finne ny musikk. Hvis man ikke er helt klar for BBC Radio, kan det lønne seg å nå ut til disse. Eksempler: NTS Radio, Radar Radio, Reprezent Radio (spilte Stormzy tidlig i hans karriere). Ta med noen demoer og prøv lykken.

6. Bruk Twitter
De fleste journalister er på Twitter, og det er lett å finne e-postadresser eller kommunisere på Twitter. Panelet melder at det er gøy og personlig å få e-post direkte fra artisten, dette gir et personlig preg.

7. Hva skal man huske på når man når ut til en musikkjournalist?
Skriv en kort bio om deg selv, gjerne med nøkkelpunkter. NB: Inkluder lenker til musikk og sosiale medier.

8. Visuell identitet
Din visuelle identitet og art direction er viktig. Hva representerer musikken din? Tenk helhetlig på album cover, illustrasjoner og bilder.

9. Streaming
Ikke vær bekymret for strømmetall. Musikken, hvem du er og historien som ligger bak er viktigst for langsiktig suksess.

10. Undersøk
Se på artister i den verden du vil være i sin Facebook eller andre sosiale medier og finn manager og PR-agenter. Se på deres Twitter og hvilket språk de snakker. Dette er en lett måte å finne rette folk i bransjen.

11. Finn ditt folk
Hvilken verden du breake? Finn ditt folk, og jobb målrettet mot dem via 5-6 publikasjoner.

12. Validering og Word Of Mouth
Validering via shout-outs fra andre artister har stor betydning og kan gi deg tilgang til et helt nytt, og mye større publikum.

Kommentarer

Relatert innhold