logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Høy aktivitet for Gisle Kverndokk i utlandet

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 19. okt, 2017

Gisle Kverndokk (Foto: Anne C. Eriksen)

Priser til «Jorden rundt på 80 dager» i Tyskland og flere produksjoner i USA.

I september ble musikal-versjonen av «Jorden rundt på 80 dager» tildelt seks priser av Deutsche Musikal Akademie for oppsetningen på Landestheater Linz i Østerrike i 2016. Stykket var nominert i 11 kategorier. Komponist Gisle Kverndokk og librettist (tekstforfatter) Øystein Wiik skrev opprinnelig stykket som opera på bestilling fra Den Norske Opera, og den hadde premiere i Bjørvika i 2010.

– Vi har samarbeidet med regissør Matthias Davids to ganger før. Han er leder for musikalavdelingen ved Landestheater Linz, og var veldig begeistret for «Jorden rundt på 80 dager». Men han ville at vi skulle tilpasse den hans musikalensemble i Linz, som er et unikt ensemble med noen av de beste artister i Tyskland og Østerrike. Så det endte med at vi reviderte hele stykket, skrev om musikken radikalt, slik at det ble tilpasset musikalartister. Så nå har vi to versjoner av «Jorden rundt på 80 dager», en opera og en musikal, sier Gisle Kverndokk.

– Hva betyr prisene og nominasjonene til «Jorden rundt på 80 dager» for deg som komponist?

– At vi blir enda mer synlige i det tyskspråklige markedet. At vi nå er i teten på musikkteaterfronten der, gjør at vi forhåpentligvis får flere produksjoner av våre verk. Vårt forlag har fått skikkelig drahjelp her i videre promotering av alle våre verk, sier Kverndokk.

Fra oppsetningen av "In 80 Tagen um die Welt" på ​Landestheater Linz. (Foto: Barbara Pállfy)

Mulighetene øker også i USA
Rett etter prisdrysset i Tyskland oppholdt Kverndokk seg i USA der det var fremføring av konsertversjonen av kammermusikalen ”Letters from Ruth”,  i National Gallery of Art i Washington.

Kverndokk har samarbeidet med New York Opera Society (NYOS) flere ganger. NYOS har bestilt to barneoperaer av Kverndokk, «Max and Moritz» i 2010 og «Supersize Girl» i 2013, begge skrevet sammen med Øystein Wiik. I februar hadde Kverndokk urpremiere på kirkeoperaen «Upon This Handful of Earth», som NYOS bestilte i samarbeid med St. Ignatius-kirken i New York. Det stykket skrev Kverndokk med Aksel-Otto Bull. Noen dager senere arrangerte NYOS en konsert med utdrag av flere av Kverndokks verker i Washington. Der framførte de flere sanger fra «Letters from Ruth», som også er skrevet sammen med Bull, basert på «Ruth Maiers dagbok» av Jan Erik Vold.

– Det var stor begeistring for disse sangene, og produsenten Jennifer Cho, bestemte med én gang at hun ville gjøre hele stykket. De gjorde et utdrag i Cape Cod i sommer. Nå sist i september var det en konsertversjon av nesten hele stykket, tilpasset forholdene i The National Gallery of Art i Washington. Vi håper å få til en full produksjon snart. Med den gode mottagelsen dette fikk nå, er det allerede kommet flere muligheter, sier Kverndokk.

– Du kan vise til mye aktivitet i utlandet, hovedsakelig Tyskland og USA. Opplever du etterspørselen som økende fra disse landene?

– Aktiviteten min i disse landene har utviklet seg fra at jeg for mange år siden fikk kontakter der. Så har det bare ballet på seg. Det er jo naturlig at når det skjer ting i disse landene, så er det der det også får oppmerksomhet og fører til noe mer. Derfor har jeg også forlag og manager som jobber for meg der, og jeg prøver selv å holde kontaktene mine ved like. Tyskland og USA er også to av de største markedene for musikkteater i verden, min hovedbeskjeftigelse, så det er mange og store muligheter her som jeg ennå ikke har prøvd meg på. Men jeg vil jo også gjerne prøve meg andre steder, for eksempel England og resten av Skandinavia. Så vi jobber med den saken også, sier Kverndokk.

Fra "Upon This Handful of Earth", The New York Opera Society, Church of St. Ignatius Loyola, New York City, februar 2017.

Stort nettverk
Kverndokk håndterer veldig mye av nettverket rundt seg selv, men jobber også med flere forlag og har management i USA. I Tyskland har han verker forlagt på Felix Bloch Erben i Berlin og Musik & Bühne i Wiesbaden, som promoterer Kverndokks musikkteaterverk. I tillegg har han Weinberger musikkforlag i Frankfurt som hjelper med noen verk. I Norge og Skandinavia promoterer Teaterforlaget Songbird, grunnlagt av Julian Berntzen, Kverndokks verk. Managementet Witzke Artists International jobber for Kverndokk i USA og Tyskland.

– Hvorfor har du så mange forlag?

– Det er fordi Øystein Wiik og jeg etablerte oss for mange år siden med Felix Bloch Erben i Berlin, som er det største musikkteaterforlaget i Tyskland. Men vår agent der ble for noen år siden sjef for det andre store tyske musikkteaterforlaget, Musik & Bühne. Siden vi ikke har generalkontrakt noen steder, var det spennende å holde kontakten med ham, dessuten var han også interessert i noen operaer som ikke lå på noen forlag. Gjennom Musik & Bühne fikk jeg kontakt med musikkforlaget Weinberger, som er deres samarbeidspartner. Og det relativt nystartede Teaterforlaget Songbird er det første norske teaterforlaget noensinne. Julian Berntzen tok kontakt, og siden jeg ikke hadde noen som promoterte meg i Norge, var jeg selvfølgelig positiv til det, sier Kverndokk.

Kverndokk er opptatt av å si «vi» i stedet for «jeg» når han omtaler verkene. «Vi» inkluderer Wiik som han har skrevet 10 musikaler og operaer sammen med gjennom 20 år. Kverndokk jobber nå med sitt fjerde verk sammen med Bull, og de to har en bestilling til på trappene. Ivar Tindberg har han skrevet flere verk sammen med, og Kverndokk ønsker å jobbe mer med ham.

– Disse samarbeidene er så nære og viktige for meg, at stykkene ikke bare er mine. De er våre.

Allsidighet er gunstig
Kverndokk komponerer i mange kategorier eller sjangre.

– Hvor viktig er denne allsidigheten rent karrieremessig?

– Det har bare blitt sånn. Vi komponister er jo så forskjellige. Jeg er en veldig praktisk komponist, jeg skriver fort, og synes det er moro å samarbeide. Derfor har musikkdramatikeren i meg utviklet seg. Og når man jobber med musikkdramatikk mener jeg at man bør ha en allsidighet stilistisk. Jeg synes det er spennende å gå inn i ulike stiler. Det er også viktig for meg å ha en allsidig produksjon. Når jeg har jobbet lenge med en stor musikal, er det balsam for min sjel å skrive et lite kammermusikkverk. Jeg trenger den variasjonen i arbeidet mitt.

– Dessuten er det jo veldig økonomisk gunstig å kunne være allsidig. Det at jeg har kunnet ta på meg mange ulike oppdrag, har gjort at jeg i 30 år nesten utelukkende har kunnet leve av å være komponist. Men kjernen i det jeg skriver, er alltid en slags dramaturgi. Et ønske om å fortelle en historie gjennom musikk. Så jeg opplever selv at musikken min har mye av den samme kjernen hele tiden. Men jeg har jo fått mye kjeft for å være allsidig da. Både av kritikere og i musikkmiljøet, sier Kverndokk.

– Hvor ser du for deg at du er om fem år?

– Jeg har bestillinger og oppdrag fram til 2021. Det er jo fire år til, så om fem år vet jeg sannelig ikke. Jeg håper at jeg fremdeles får oppdrag, at jeg ikke er helt utdatert, og at jeg kan fortsette å jobbe med musikkteater. Slike prosjekter er veldig langsiktige, så når en kontrakt er i boks, er plutselig flere år belagt framover.

– Jeg håper også at jeg kan få en litt mer forutsigbar økonomisk situasjon. Det er slitsomt å ikke vite hvor mye man kommer til å tjene i nærmeste framtid. Selv om jeg har mange oppdrag, er det mye investering i tid, som ikke kaster av seg økonomisk sånn umiddelbart. Jeg har også satt meg et stort mål, som jeg håper vil bli realisert i løpet av noen få år. Blir det noe av, skal dere absolutt få høre om det. Men tida går jo så innmari fort! Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å skifte dekk på bilen, avslutter Kverndokk.

Kommentarer

Relatert innhold