logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Fire nye eksportprogram tildelt

Av Pål Dimmen Publisert: 17. nov, 2017

Glenn Larsen, Indianer. (Foto: Gisle G. Stokland)

Totalt 2,3 millioner kroner ble bevilget til nye og pågående Eksportprogram.

De nye søknadene til Music Norways Eksportprogram er ferdig behandlet. Resultatet ble tildelinger til fire nye programmer på til sammen 850.000  kroner, samt videreføring av seks eksisterende programmer.

De nye programmene gikk til henholdsvis:

Indianer: kr. 200.000 for å styrke sin management-avdeling med internasjonal tilstedeværelse, økt nettverk og økt kompetanse.
Matic Gajsek Representation: kr. 250.000 for prosjektet «International profiling, development and release of SACD recordings of Eldbjørg Hemsing».
Musikkprofil: kr. 200.000 til satsing på internasjonal agentvirksomhet for å øke eksport av norsk jazz til det europeiske festival- og klubbmarkedet.
Sony Music Norway: kr. 200.000 til kompetanseheving og internasjonalisering av Sony Norge-teamet i forbindelse med lansering av Marcus & Martinus i GSA/Benelux/Polen.

Mottakerne må matche tilskuddsbeløpet med egne midler.

Management- og PR/promoselskapet Indianer jobber med artister som Highasakite, Jarle Bernhoft, Pom Poko og Siv Jakobsen. Glenn Larsen ved Indianer utdyper søknaden:

– Vi kommer til å bruke eksportprogrammet til å styrke den internasjonale delen av managementet vårt, da i hovedsak med økt tilstedeværelse i utlandet, både med og uten artister på reise. Målet er å utvide antallet samarbeidspartnere, kontaktnett og kunnskap ytterligere, og være et sterkt internasjonalt management selv med base i Oslo.

Musikkprofil, med artister som Jonas Alaska, Mathias Eick, Tord Gustavsen og Elephant9 i stallen, skal på sin side fokusere på eksport av norsk jazz i de prioriterte territoriene GSA, Benelux og Frankrike.

– Vi er utrolig glade for at Music Norway og komiteen ser nytten av å styrke de profesjonelle bransjeaktørene som jobber innenfor vårt felt. Det ligger et stort uutnyttet potensial hva angår eksportarbeid innenfor de tradisjonelt sett smalere sjangrene, og det har vi tenkt å ta tak i. Vi ser fram til å kunne frigjøre tid og ressurser til å jobbe mye mer målrettet mot eksisterende og nytt nettverk utenlands, og ikke minst kunne brande Musikkprofil som en proff leverandør av kvalitetsopplevelser og -band på jazz-, world music- og folkemusikkfeltet, sier Per Kristian Rekdal, daglig leder i Musikkprofil booking og management.

I tillegg til disse nye programmene, ble følgende pågående programmer videreført for 2018:

Propeller Recordings: kr. 300.000
Jazzland: kr. 200.000
Fysisk Format: kr. 150.000
Brilliance: kr. 200.000
Indie Recordings: kr. 300.000
MER: kr. 300.000

Søknader blir vurdert etter kvalitet og nivå av en ekstern fagjury satt sammen av Music Norway. Fagjuryen skal inneha kompetanse på musikk, eksport, internasjonalisering og næringsutvikling, og sitte i en periode på tre år. Fagjuryen består av følgende personer: Knut Schreiner, Kristin Winsents, Eivind Buene, Sveinung Rindal, Ola Haampland og Kathrine Synnes Finnskog.

Kommentarer