logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norsk musikkbransje til global teknologikonferanse

Av Pål Dimmen Publisert: 24. nov, 2017

Fra Slush Music 2017. (Foto: Julius Konttinen)

Norsk musikkbransje drar til teknologikonferanse for å komme tettere på utviklingen.

Den viktige teknologikonferansen Slush satser hardt på musikkteknologi, med deres dedikerte fokus Slush Music. Slush i Helsinki har i løpet av få år blitt anerkjent som en av verdens viktigste teknologikonferanser med avleggere i både Shanghai, Tokyo og Singapore og har blitt beskrevet som en kombinasjon av Ted Talk og Burning Man. Non-profit arrangementet samler noen av de viktigste aktørene i verden innenfor teknologi, entreprenørskap og innovasjon og er spesielt en viktig møteplass for startups og investorer.

For andre året arrangeres Slush Music, et eget fokus på music/tech. Slush Music arrangeres 28-29. november, og har som mål å bygge broer mellom musikkbransjen og teknologisektoren, samt samle den delen av bransjen som har ambisjoner om å bygge morgendagens musikkbransje.

Sjekk ut det omfattende programmet her: http://music.slush.org/program/

En norsk delegasjon bestående av selskaper som Sesong1, Act Entertainment og Paperclip skal også til Slush Music i år med støtte fra Music Norway. Andres Dahl fra musikkselskapet Paperclip med base i Bergen forklarer hvorfor han ser på Slush som en viktig sted å være til stede:

– Slush er en viktig arena for meg, da konferansen gir meg muligheten til å ta pulsen på hva som skjer innen mustech. Musikkbransjen har vært gjennom et radikalt teknologisk skift de siste årene, og det er viktig å være tett på potensielt kommende endringer for å kunne forstå og adaptere ny teknologi på et tidlig stadium, sier han.

– Arenaer som Slush Music er viktige bærebjelker i moderniseringen av musikkbransjen. Mustech har gjort nøkkelparametre i musikkbransjen langt mer transparent, og den teknologiske utviklingen i bransjen vil nok skyte ytterligere fart i årene som kommer, fortsetter Dahl.

To norske i pitche-konkurranse
I tillegg, er to norske selskaper er valgt ut til å delta på den prestisjefylte pitche-konkurransen Slush Music 20. Konkurransen gir 20 startups muligheten til å kjempe om en rekke ulike premier, som juridiske tjenester fra Reed Smith til en verdi av 10.000 euro, 25.000 euro i tilgang til Amazon Web Services og reisepakker til neste års Wallifornia Music Tech-event, for å nevne noen.

De norske produktene som skal pitches, er vibble og Oiid. Vibble, utviklet av Soundio AS, deltar i label-delen, og skal pitche for folk fra Universal Music Group/UMx, Sony Music Entertainment, Warner Music Group, Playground og Beggars Group, mens Oiid skal pitche med fire andre startups for USA-juryen, hvor Bob Moczydlowsky fra TechStars Music, Brian Woodland fra Shure, John Acquaviva fra Plus8, Matt Sandler fra Amazon og Tony Blank fra SendGrid skal evaluere potensialet.

Appen vibble lar brukeren være kreativ med musikk, blant annet gjennom bruk av effekter og overganger mellom låter. Daglig leder i Soundio, Dag Langfoss-Håland, forteller at de tidligere har deltatt både på WebSummits ALPHA-program og SXSWs Tradeshow for å vise fram tidligere versjoner for et større publikum. vibble ble faktisk kåret til et av de beste produktene på SXSW.

– Det var verdifullt fordi vi fikk mye god tilbakemelding som vi tok med oss videre i utviklingen av vibble, sier Langfoss-Håland.

Nå står altså Slush Music for tur.

– Det er hyggelig å bli plukket ut for å pitche til Slush Music, og en meget god anledning å utvide nettverket, nye partnermuligheter og potensiell tilgang til relevant kapital. Så dette er viktig for oss og vi ser virkelig fram til Helsinki.

– I hvilken grad kan slike arenaer og music/tech bidra til videreutvikling i musikkbransjen?

– Vi ser helt tydelig at det er et enormt globalt skifte i konsumenters adferd innenfor musikk, noe som musikkbransjen må ta til følge. Det er en klassisk uttalelse at major labels er de siste som tar i bruk ny og relevant teknologi og har til stadighet blitt tatt litt på sengen. Samtidig ser jeg de en stund har jobbet hardt for å være samstemte med tiden med tanke på omorganisering, fokus og kreativitet. Derfor er det gledelig å se at flere major labels er representert på Slush Music for å oppdage de siste trender og muligheter innenfor musikkteknologi. En arena som Slush Music gir en plattform der etablert bransje og nyskapende prosjekter kan møtes, svarer Langfoss-Håland, som samtidig oppfordrer by:Larm til å ta eierskap på music/tech.

– Essensielt for fremtiden
Som om ikke det er nok, er Requestify trukket ut til å representere Norge på den nordiske pitchekonkurransen i regi av NORDICmusictech, som også bidrar med reisestøtte og et eget program med coaching, møter, osv. NORDICmusictech er et nytt initiativ som Music Norway har initiert sammen med Slush Music og STHLM Music City, en music/tech-hub i Stockholm. Initiativet har som ambisjon å samle og styrke det nordiske music/tech øko-systemet. Jonas Vebner fra Music Norways Berlin-kontor har ansvaret for satsningen.

– Vi har kjørt en tett dialog med det norske feltet og Slush Music det siste året, så det er moro at vi har endt opp med et såpass sterkt, norsk fotavtrykk på denne viktige arenaen. Spesielt gøy at hele tre norske music/tech start-ups har blitt trukket ut til å presentere seg. Vi håper dette kan styre deres internasjonale synlighet, åpne opp for nye strategiske partnerskap og tilføre frisk kapital i denne viktige vekstfasen, kommenterer Vebner.

Han mener at det har skjedd en tydelig endring de siste årene rundt interessen for musikk og music/tech fra investorer, teknologer og entreprenører nå som streaming sørger for at markedet for innspilt musikk er i vekst etter en lang nedgangsperiode.

– Digital innovasjon og entreprenørskap er essensielt for å sikre framtidig inntektsgrunnlag og stimulere til ny verdiskapning i sektoren. Men er viktig at dette skjer i dialog med den eksisterende musikkbransjen og rettighetshaverne for at utviklingen ikke kun skal bli dominert av teknologiselskaper. Det vil ingen være tjent med. Hverken bransjen, opphaverne eller fansen, sier Vebner.

NOMEX med Music Norway er også representert på Slush, og arrangerer blant annet en business mixer for nordiske kontakter, start-ups og investorer tirsdag 28. november kl. 14:00.

Satsningen på Slush Music er en del av Music Norways fokus på music/tech som fortsetter inn i 2018 med en rekke ulike aktiviteter. Dersom flere fra norsk musikkbransje ønsker å delta, kan man kontakte jonas@musicnorway.no for rabattert pass.

Kommentarer

Relatert innhold