logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Norsk kjerneteknologi bak Slush-vinner

Av Pål Dimmen Publisert: 01. des, 2017

WARM vant pitch på Slush. (Foto: Julius Konttinen)

Radiomonitorering gikk til topps i pitchekonkurranse.

Som Music Norway nylig meldte var de to norske startup-ene Oiid og vibble plukket ut til å delta i Slush Musics pitchekonkurranse Slush Music 20 denne uken. Konkurransen ga 20 startups muligheten til å kjempe om en rekke ulike premier, som juridiske tjenester fra Reed Smith til en verdi av 10.000 euro, 25.000 euro i tilgang til Amazon Web Services, og reisepakker til neste års Wallifornia Music Tech-event, for å nevne noen.

MusicDNA som grunnlag
Det ble imidlertid ingen norsk vinner, men vant gjorde en dansk app basert på norsk kjerneteknologi. WARM er en applikasjon for radiomonitorering, hvor brukeren kan følge med på låters ferd i radiosystemet, og dermed ha kontroll på når og hvor låten spilles. Dette vil igjen blant annet gjøre det enklere å få oversikt over eventuelle royalty-utbetalinger. Systemet overvåker ca. 24.000 radiostasjoner i 124 land. Appen er beregnet for individuelle musikere eller små plateselskaper, og koster 5 Euro i måneden.

Kjerneteknologien som er benyttet i WARM, er MusicDNA, utviklet av norske BACH Technology. Grunnlegger og styreleder Dagfinn Bach er en veteran innen musikkteknologi. Han var involvert i utviklingen av den første mp3-spilleren tidlig på 90-tallet, og med seg i MusicDNA har han nøkkelpersoner fra Fraunhofer-instituttet som laget selve mp3-formatet.

– WARM kontaktet oss allerede for tre år siden. De var tidlig ute og så at de kunne bruke våre data på en innovativ måte, forteller Dagfinn Bach på telefon fra Azerbaijan.

– Vi er først og fremst et big data-selskap som jobber med store kunder, og kan derfor ikke tilby mikrotransaksjoner. WARM har derimot utviklet en egen betalingsløsning som baserer seg på mange små transaksjoner og billig abonnement, så det er en fin fordeling, fortsetter Bach.

Utviklet tuner for bilradio
Selve MusicDNA-teknologien for radiomonitorering fungerer slik at låter som spilles på radio verden rundt gjenkjennes to ganger med ti sekunders mellomrom med matching mot MusicDNA fingerprint database, for å være 100 prosent sikker på hvilken versjon av låten som spilles. Kunder av MusicDNA er gjerne store plateselskaper, forlag og booking-agenter som ønsker å overvåke hvor i verden musikken man representerer gjør det bra.

Bach forklarer at selskapet et organisert med et morselskap i Tyskland som fokuserer på utvikling av algoritmer og kjerneteknologi, samt salg mot bilbransjen. De har blant annet utviklet en tuner for bilprodusenter, hvor 30 millioner låter med MusicDNA-analyse matcher de kalkulerte MusicDNA-profilene til 15.000 radiokanaler, slik at tuneren automatisk vil finne en radiostasjon som ligner på den man lyttet til hvis for eksempel radiosignalet forsvinner.

Datterselskapet, som er basert i Bergen, jobber med alle tjenester mot musikkbransjen.

– For tiden tester vi også markedet for reklamemonitorering og underholdningstjenester på internett, røper Bach.

Han tror at tjenester som WARM vil føre til at private aktører kommer inn på domenet til vederlagsbyråene. I et ferskt intervju med Forbes sier WARM-sjef Jesper Skibsby at standardtjenester for radiomonitorering kun dekker en brøkdel av radiostasjonene, hvilket betyr at tusenvis av stasjoner potensielt sett spiller musikk uten å betale opphaver for bruk.

– Hvis det er 51.000 radiostasjoner i verden, og kun 10 prosent brukes til å måle spilletid, er dette noe som må forbedres. Musikere og låtskrivere har i stor grad blitt påvirket av teknologiske endringer de to siste tiårene, og vi ønsker at vår teknologi skal anerkjenne viktigheten av deres arbeid og kreativitet, sier Skibsby til Forbes.

Bli bedre på big data
Dagfinn Bach forteller videre at de innen kort tid skal gjennomføre en felles workshop med WARM i København for å samarbeide om en markedsstrategi. Målet er blant annet å finne ut hvordan man kan lage pakker til eksempelvis vederlagsbyråer og andre kundegrupper.

Selv om det skjer spennende ting i den norske music/tech-scenen, som eksempelvis nevnte Oiid og vibble, har Dagfinn Bach en oppfordring til slutt.

– Kanskje man i Norge generelt sett burde bli flinkere til å bruke big data. Det er påfallende at det var et dansk selskap som snappet opp dette og ikke norsk, avslutter han.

Kommentarer

Relatert innhold