logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Går sammen for å sikre rettigheter

Av Pål Dimmen Publisert: 07. feb, 2018

Kai Robøle, Erik Brataas og Kerstin Mangert i Arctic Rights Management.

Arctic Rights Management satser stort for å konkurrere med utenlandske forlagskjemper.

Denne uken kom nyheten om lanseringen av det nye, norske musikkforlaget Arctic Rights Management (heretter Arctic Rights). De fire norske forlagene Waterfall Music, Obel Publishing, Propeller Music og Norsk Musikkforlag har gått sammen om å skape en enhet som i større grad kan være konkurransedyktig internasjonalt. På den måten vil man kunne beholde flere rettigheter på norske hender, og redusere utflagging til større forlag i Sverige og UK.

I tillegg til tre ansatte fra Waterfall, har Arctic Rights fått med seg Erik Brataas og Kerstin Mangert på laget. Brataas kommer rett fra sjefsjobben i Phonofile, som nylig ble kjøpt av The Orchard, mens Mangert blant annet har 25 års erfaring fra det svenske vederlagsbyrået STIM.

Waterfalls Kai Robøle og Brataas har jobbet med initiativet i kulissene i lang tid. Men nå er timingen spesielt god for en lansering, mener de to.

– Det er veldig mye bra talent i Norge for tiden, og interessen fra utlandet er svært stor, sier Brataas.

Et tydelig eksempel på akkurat dette, er Caroline Ailin fra Waterfalls stall. I skrivende stund ligger hun på 7. plass på Billboard Hot 100 som låtskriver på Dua Lipas hit «New Rules». Låten har også ligget på førsteplass på listene i UK.

Kompletterende kunnskap
ARM ble delvis unnfanget via Music Norway og Innovasjon Norges ledelsesprogram FRAM Musikk, som strakk seg fra 2015 til 2017, hvor både Waterfall, Phonofile og Propeller deltok. I tillegg fikk Robøle og Brataas god anledning til å diskutere et slikt initiativ seg imellom, da de begge satt i Nærings- og fiskeridepartementet og Kulturdepartementets næringspolitiske råd for kulturell og kreativ næring. Etter hvert fikk Arctic Rights også innvilget Innovasjon Norges Bedriftsnettverk-program med 750.000 kr. årlig i tre år, og nå er altså det nye selskapet operativt.

– Vi opplever at det er en økende profesjonalisering og vilje til samarbeid i den norske musikkbransjen, fortsetter Brataas.

– Og for oss var det avgjørende å samle aktører med kompletterende kunnskap og nettverk i de viktigste territoriene, supplerer Robøle, og viser til at Waterfall har lang erfaring med låtskrivere og artister i UK og USA, Propeller har jobbet mye med artistutvikling på kontinentet, mens Obel har spisskompetanse på det asiatiske markedet.

Publishing innen populærmusikken er tradisjonelt sett en lite utviklet del av musikkbransjen i Norge, sammenlignet med enkelte andre land. Det har derfor vært mye gravitasjon mot de store selskapene med kontorer i Stockholm og London. Ved å få på plass en større enhet, håper Arctic Rights-grunnleggerne også å bli en minst like naturlig samarbeidspartner mindre for selskaper som Sony ATV og andre forlag i major-verden.

– Det blir viktig for oss å ha stort nok repertoar, så vi ønsker å vokse på det området. Både gjennom direkteavtaler og gjennom sub-publishing for andre kataloger, sier Brataas.

– Jeg tror også at det vil være sunt for Norden at flere aktører kan nå bredt ut internasjonalt, kommenterer Kerstin Mangert, som kommer til å jobbe både fra Sverige og Norge i tiden fremover. Med sin lange erfaring fra STIM, er hun spesielt godt rustet til å passe på at pengestrømmen for selskapets låtskrivere og artister fungerer optimalt gjennom Tono.

Satser på eksport
Selv om Arctic Rights katalog også inneholder store norskspråklige artister som Raga Rockers og Vamp, vil mye av fokuset ligge på eksport. Robøle og Brataas kan ikke røpe for mye riktig enda, men avslører at det jobbes med å finne den best mulige internasjonale samarbeidspartneren som kan jobbe aktivt med katalogen og som har et stort nettverk av co-writers og studioer.

– Det er viktig å poengtere at vi også skal gjøre mye av dette selv. Innad i selskapet finnes det lang erfaring fra å jobbe med eksempelvis synch, og vi har nå et stort nettverk internt, sier Brataas.

Arctic Rights -representantene er tydelige på at man må tenkte langsiktig hvis man skal drive med rettighetsforvaltning. Det tar lang tid både å tjene inn investeringene og bygge opp låtskrivere. I tilfellet Caroline Ailin, har Waterfall allerede jobbet med henne i 7-8 år, og det er først det siste året det har tatt av. En langsiktig satsning har blant annet blitt muliggjort gjennom Music Norways Eksportprogram, som Waterfall fikk tildelt for 2014, 2015 og 2016, i tillegg til et risikolån fra Innovasjon Norge.

– Disse to tingene gjorde det mulig å løfte seks låtskrivere opp og ut internasjonalt, sier Robøle.

Blant låtskriverne og artistene som representeres av Arctic Rights, finnes Caroline Ailin (Dua Lipa, Olivia Holt), Magnus Bertelsen (Marcus og Martinus, Alan Walker), Erik Fjeld (Marcus og Martinus, Girls’ Generation), Brandyn Burnette (EXO, Cosmos & Creature), Frida Amundsen (Bearson, Sandra Lyng), Sløtface og Highasakite.

Kommentarer

Relatert innhold