logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Klart for SXSW

Av Pål Dimmen

SXSW booker mange norske artister hvert år. Her er Sløtface fra fjorårets festival. (Foto: Alexa Gonzalez Wagner)

Nettverkslunsj, kronprinsbesøk og norske showcaser på South by Southwest i Austin.

South by Southwest er en viktig, men krevende møteplass for den internasjonale musikkindustrien. Det er kanskje den tøffeste showcase-festivalen å bryne seg på, men også den som samler de viktigste musikkontaktene i verden. Her kan norsk musikkbransje møte kontakter som kan åpne dører i det amerikanske markedet.

Det vil være flere norske aktiviteter under årets SXSW, som arrangeres mellom 12 og 18. mars. Music Norway og Generalkonsulatet i Houston inviterer representanter fra norsk og amerikansk musikkbransje til en nettverkslunsj i House of Scandinavia, like ved Austin Convention Center. House of Scandinavia er SAS’ pop-up lounge under festivalen. Til stede er norsk musikkbransje som er i Austin for å representere artister på det offisielle showcase-programmet under festivalen, samt deres amerikanske kontakter. Målet er å bidra til deling av erfaringer og nettverk, samt diskusjoner om mulighetene for norsk musikk i det amerikanske markedet.

Hit kommer også norske artister og deltagere fra songcampen SXSW Songs, deriblant artist Amanda Delara og produsent Jørgen Ousman Jaquesson Sowe, og man får lytte til helt ferske låter fra campen.

Lunsjen gjestes av H.K.H. Kronprins Haakon, som skal møte de norske musikkselskapene som deltar, og høre hvordan de opplever å jobbe både på SXSW og i det amerikanske markedet generelt.

– Vi håper årets musikklunsj blir en møteplass der man deler erfaringer og nettverk som åpner enda flere muligheter for norsk musikk internasjonalt. Vi opplever at norsk musikk, norske låtskrivere og produsenter er interessante både for amerikansk musikkbransje og publikum, og vi må gripe sjansen til å feste grepet i verdens tøffeste musikkmarked, sier Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog.

– Musikkbransjen er global og digital, og det norske markedet alene er for lite. Vårt musikkliv trenger verden som marked, og det er viktig for oss å være til stede på internasjonale møteplasser der beslutningstagerne møtes. SXSW er jo en møteplass der teknologi og kreativ næring møtes, og vi har flere steder sett og hørt hvordan dette utløser innovasjon og skaper nye plattformer og formater. Vi håper årets SXSW kan inspirere til treffpunkter der teknologimiljøer møter kreative miljøer også hjemme i Norge, fortsetter hun.

Music Norway skal sammen med H.K.H. Kronprins Haakon også delta på den norske showcase-kvelden «Sounds from Norway» der seks norske artister inntar scenen Elysium på Red River.

– Dette er femte gangen vi arrangerer «Sounds from Norway» som nå har etablert seg godt på SXSW. Det pleier å være fulle hus og ofte kø utenfor, og dette har blant annet vært en viktig døråpner i USA for band som Death By Unga Bunga og Sløtface. I år har vi fått en veldig bra venue som ligger midt i den travleste gaten, Red River, kommenterer Ruben Nesse ved Brilliance, som står bak showcase-kvelden.

Følgende norske band og artister spiller på SXSW i år:
Aiming for Enrike
Ask Carol
Hajk
IDK Ariel
Sassy 009
L/O/O/N
Sturle Dagsland
Holy Boy

I tillegg er Music Norway samarbeidspartner med Øya på BrooklynVegan/Margin Walker-dagfesten Lost Weekend 2 på Cheer Up Charlies på Red River Street fredag 16. mars.

Kathrine Synnes Finnskog og Helene D. Broch fra Music Norway vil være til stede under årets SXSW.

Kommentarer

Relatert innhold