logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Videre vekst for platebransjen

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 24. apr, 2018

Totalsalget av innspilt musikk i Norge er opp 3,7 % fra 2016 til 2017, ifølge IFPI.

IFPIs årsrapport for 2017 viser at totalsalget av innspilt musikk fremdeles er i vekst. Fra 2016 til 2017 har salget vokst fra 704 millioner kroner til 730 millioner kroner, noe som tilsvarer 3,7%.

2017 er streamingsalget for første gang over 600 millioner kroner, nærmere bestemt 620 millioner, opp fra 582 millioner i 2016 og 507 millioner i 2015. Inntektene fra streaming har dermed vokst med over 100 millioner kroner på to år, ifølge IFPI.

Streaming er med klar margin det største formatet med en markedsandel på hele 85 %, mot 83 % i 2016 og 78 % i 2015.

Ifølge Roy Funner i IFPI kan virke som det norske markedet har hentet ut mye av potensialet innen audio streaming (Spotify, Tidal, Apple Music osv) og at potensialet for økte inntekter nå er størst for video streaming (YouTube, VEVO etc).

Den store utfordringen fortsetter ifølge IFPI å være at av omsetningen fra streamingtjenestene på 620 millioner kroner utgjør under 4,3 % inntekter fra videostreaming, hvor YouTube er den desidert største aktøren, og er Spotifys største konkurrent. Inntektene fra videostreaming har økt med 15,5 millioner kroner fra 2016 til 2017, fra 11 millioner kroner i 2016 til 26,5 millioner kroner i 2017.

IFPIs årlige musikkundersøkelse (Nordmenns musikkvaner 2017) viser at andelen premiumbrukere av Spotify fortsetter å øke årlig, og at andelen brukere av Spotifys gratisversjon går ned. Av andelen av befolkningen med Spotifyabonnement har hele 80 % nå Premiumabonnement (betalingsabonnement), mot 71 % i 2017.

Salget av vinyl fortsetter å øke. Det ble i 2017 solgt vinyl for 39 millioner kroner mot 32 millioner kroner i 2016 og 26 millioner kroner i 2015. Oppgangen fra 2016 til 2017 var på 21 %. Vinylsalget har steget seks år på rad, og utgjør nå 5,4 % av totalsalget av musikk i Norge, mot 4,5 % av totalsalget i 2016 og 4 % av totalsalget i 2015, ifølge rapporten.

Det totale fysiske salget har falt med 5 millioner kroner fra 2016 til 2017, og utgjør nå 12 % av totalmarkedet, mot 14 % i 2016. Download fortsetter å tape terreng, og gikk ned 24 % fra 2016 til 2017. Markedsandelen på downloads er nå nede på 3,1%.

Kommentarer

Relatert innhold