logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hyttetur med Axident?

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 05. Jun, 2018

Andreas «Axident» Schuller inviterer på låtskrivercamp i naturskjønne omgivelser.

I september lager den Grammy-nominerte produsenten Andreas «Axident» Schuller, i samarbeid med Music Norway og i partnerskap med TONO, en unik samling for neste generasjon norske låtskrivere og produsenter.

Schuller, opprinnelig fra Drøbak, er basert i Los Angeles og driver derfra sin internasjonale produsentkarriere i tillegg til å utvikle nye talenter via sitt forlag og management.

Han har vært involvert i flere plasseringer på Billboard Hot 100, og oppnådde #5 med Wiggle med Jason Derulo i 2014. Schuller var låtskriver og produsent på Fireball med Pitbull som ble #23, og han ble #53 med sangen Company som var singel fra Justin Biebers album «Purpose» (2015). Schuller er også bidragsyter på Dua Lipas selvtitulerte album med låten Genesis. Grammy-nominasjonen fikk han som co-produsent på Bieber-albumet «Purpose» i kategorien Album of the Year.

Les mer og søk om deltagelse på Schuller-campen her

Ut av studio
Flere av låtene han har bidratt på har blitt til på låtskriverturer Schuller har arrangert selv. Å samle talentfulle låtskrivere i inspirerende omgivelser borte fra studioer og hverdagsliv er ifølge Schuller oppskriften på å få forløst originale ideer og skape relasjoner som fostrer ekstra kreativitet.

– Så hvorfor en camp i Norge med norske låtskrivere, produsenter og artister?

– Fordi det er akkurat det jeg hadde trengt for 10 år siden da jeg bestemte meg for å satse som musikkprodusent og låtskriver, sier Schuller.

– Jeg sitter på veldig mye kunnskap etter snart 10 år i den amerikanske musikkbransjen. Både fra selve sangskrivingen og produksjonen til generell bransjekunnskap. Etter at jeg fikk internasjonal suksess startet jeg med talentutvikling innenfor låtskriving og produksjon, og jeg driver nå et publishingselskap hvor jeg har utviklet produsenter og låtskrivere som blant annet Gladius James, som har jobbet med Bieber, Fifth Harmony, Demi Levato, Wiz Khalifa, Sage the Gemini, og Big Taste som har jobbet med Bieber, Sage The Gemini, Adam Lambert, Echosmith, og flere.

– Metodene jeg bruker for å utvikle talenter her i USA vil jeg bruke på unge lovende nordmenn som har bestemt seg for å satse på musikken. Jeg holder mye foredrag på diverse universiteter, men ingenting kan måle seg med direkte guiding og feedback i real time i studio. Jeg skal lære bort alt det jeg nå vet, ting som jeg aldri lærte på noen musikkskole, men kunnskap jeg sitter med etter en suksessfull karriere i det internasjonale musikkmarkedet, sier Schuller.

Vil ha dedikerte deltagere
Campen skal foregå over fem dager på en hytte i naturskjønne omgivelser. Gruppen, som blir plukket ut via en søknadsprosess, skal jobbe i provisoriske studioer hvor man kan utvikle allerede påbegynt materiale eller skape nytt. Alle deltagerne vil bli fulgt opp av Schuller personlig.

– Det er lagt opp til å være på en hytte mest for å ta stemningen vekk fra mørke og sterile studioer. Det er mye inspirasjon å hente fra å være nær naturen. Hytter er også laget for å være en avkobling fra hverdagens tjas og mas. Et sted man kan fokusere på det kreative uten å tenke på hverdagslige ting, sier Schuller.

Det er også lagt opp til at deltakerne kan delta og lære om prosesser og hvordan forvalte låtskriverkarriærer internasjonalt.

– Hvem er den ultimate søkeren?

– Den ultimate søkeren er en som allerede er litt i gang i karrieren sin, men som enda ikke har hatt en hit. En som er fast bestemt på å slå gjennom som musikkprodusent, låtskriver eller artist, sier Schuller.

Les mer og søk om deltagelse på Schuller-campen her

Kreativ frihet ga suksess
Wiggle var sangen som forandret alt for Schuller.

– Jeg var lei av å sitte i studio i LA dag etter dag for å skrive den samme forutsigbare sangen gang på gang, så jeg inviterte noen kollegaer på hyttetur for å lage musikk og kose oss. Rett og slett lage den musikken vi følte for å lage, istedenfor hva vi trodde folk ville ha. Instrumentalen til Wiggle lagde jeg på ca. 30 minutter mens vi grillet. Jeg hadde med en blokkfløyte og spilte litt oppå en beat jeg jobbet med. Jeg hadde aldri turt å ta frem blokkfløyta i en studiosession med Jason Derulo for å si det sånn!

– Suksessen til beaten kom av at jeg hadde full kreativ utfoldelse og kom på noe virkelig unikt, istedenfor å lage en tammere versjon av noen andres kreative idé som allerede har blitt en hit. Etter hytteturen spilte kollegaen min, Wallpaper, beaten for Jason i en studiosession. Han elsket den og teksten og melodien ble lagt på.

Wiggle endte med #5 på Billboard Hot 100, #6 i Tyskland, #8 i UK, og #4 i Norge, pluss plasseringer på hitlister i mange andre land.

Kommentarer

Relatert innhold