logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Storbritannia

Intro

Innbyggertall: 65.7 mill.
Areal: 242,495 Km2

Med et enormt antall suksesshistorier og lange tradisjoner med å fremme noen av verdens beste artister/låtskrivere, har Storbritannia bygget opp et å være det tredje største musikkmarkedet i verden (IFPI 2016).

Storbritannia er et rikt og mangfoldig marked, som på flere områder er lett tilgjengelig for norske eksportører.
Mange av de europeiske hovedkontorene til de internasjonale plate- og musikkselskapene har base i Storbritannia, og 90% av landets musikkbransje ligger i London.

Den britiske musikkbransjen er i sentrum av den kreative økonomien, og bidrar betydelig til den britiske kultur og samfunn, samt til økonomisk produktivitet. Den britiske musikkindustrien genererer rundt £4,4 milliarder pr år, bidrar betydelig til eksport (den totale eksport inntekten i 2016 var £2.5 milliarder) og gir mer enn 142 000 britiske arbeidsplasser. Live musikk bidro med £1 milliard i 2016 og hadde et totalt publikum på 30.9 millioner. (www.ukmusic.org).

NB! Dette veikartet er kun en introduksjon til det britiske markedet. Det er ikke ment som en fasit på hvordan man slår igjennom. Veikartet gir heller ingen totaloversikt over alt som kan være relevant for deg og dine behov. Endringer skjer fort i musikkindustrien, så vi oppfordrer bransjen til å melde inn eventuelle mangler eller feil i veikartet. 

Media

Britisk media er en global trendsetter, med et enormt antall musikkmedier, spesialistpublikasjoner og livstilsmagasiner. Å få omtale i Britiske medier kan vise seg å være et solid grunnlag og en døråpner for videre internasjonal oppmerksomhet.

Print

Det er fire typer trykket media som dekker musikk å ta hensyn til i Storbritannia; musikkpressen, nyhetspressen, livsstilsmagasinene og regionale aviser/ listemagasiner/konsertoversikter.

Selv om sirkulasjonen for print-magasiner stadig går ned, har antall musikkspesialistblader økt de siste årene, og det er et uvanlig høyt antall blader for musikkfans å velge i. Mojo (MoR), Uncut (MoR), Classic Rock, Kerrang! (Rock/Metal), DJ Magazine (dance/electronica), Metal Hammer, Q, Jazzwise, og NME er noen av nøkkeltitlene innen print-presse. NME ble en gratispublikasjon i 2015 or har en sirkulasjon på over 300 000 opplag i uken. Mojo har flest opplag og lesere (70 000) per måned blant musikkpublikasjonene.

Storbritannia har ni nasjonale dagligeaviser. Disse gis ut mandag til lørdag og har alle en søsteravis som gis ut på søndager. De fleste av disse avisene har en dag i uka hvor de dekker musikk. The Guardian, Independent og Sunday Times Culture (søndagsavisen til The Times) veier tungt med tanke på omtale både i print og online. Tabloidene The Sun og The Mirror fokuserer ofte mer på kjendisnyheter og større popartister.

Mange byer har også ett eller flere lokale underholdningsmagasiner/guider, som normalt også har musikkanmeldelser og lister over kulturelle hendelser inkludert musikk. Skottland, Nord Irland og Wales har også deres egne daglige aviser i tillegg til de daglige som dekker hele Storbritannia, som har regionale saker, men inkluderer britiske og nasjonale nyheter også.

Online

Så og si alle de trykkede musikkmagasinene og de daglige avisene har nettsider med noe eller alt av innholdet fra den trykkede utgaven, samt eksklusivt innhold.

I tillegg til disse kommer alle online-magasinene (kun på nett) og bloggene som har blitt viktigere de siste årene. DIY, NoiseyDrowned in Sound, The Line of Best Fit, The Quietus, Popjustice, Resident Advisor, All about Jazz og Thrash Hits er noen av de større musikkwebsidene.

Det er også et par B2B-nettsider det kan være lurt å følge med på. Disse er bl.a Music Week, CMU og Record of the Day. CMU og ROTD har daglige nyhetsbrev med oppdaterte nyheter om musikkbransjen og anbefaler også artister.

Radio

Radio er tradisjonelt et av de viktigste mediene for promotering av musikk i Storbritannia, og for de store plateselskapene og mer mainstream-utgivelser er det fremdeles en viktig plattform for å nå ut til et stort publikum og påvirke listeposisjonene.

De siste årene har spillelister på radio blitt kortere, lokale radionettverk har blitt mer og mer sentrert, og det er mindre spesialiserte program, som betyr at for mindre plateselskap og mere nisje band/artister er det vanskeligere å få spilletid.

Når det er sagt, er det fortsatt radiokanaler/Radio DJs som spiller alternativ/nisjemusikk eller har egne programmer satt av til forskjellige sjangere som f.eks BBC 6 Music, BBC 3, Radio X og Absolute Radio.

Statseide BBC (British Broadcasting Corperation) har fire landsdekkende stasjoner. Popstasjonen Radio 1, Musikkstasjonen Radio 2, klassisk/jazz-stasjonen Radio 3  og talestasjonen Radio 4.

Det finnes 4 kommersielt eide landsdekkende stasjoner. Popstasjonen Capital FM, den klassiske stasjonen Classic FM, Talestasjonen TalkSports  og rock-stasjonen Absolute Radio.

I tillegg til dette, finnes det andre kommersielt eide lokalstasjoner, som oftest sender en spesifikk musikksjanger eller er rettet mot en viss publikumsgruppe (f.eks. Kiss for dance/urban/unge, Jazz FM for jazz, Kerrang! for rock/metall, Gold for de eldre lytterne, LBC for nyheter og tale).

Tips: Gjør research på hvem som skriver om/spiller hva. I de fleste tilfeller vil redaktørene, journalistene og radioprodusentene være ansvarlige for ulike deler av en avis, magasin eller radioprogram. Å vite hvem som er ansvarlig for hva vil være nyttig ettersom en målrettet korrespondanse vil være mer suksessfull – f.eks. Prøve å kontakte den rette personen angående den delen du er interessert i. Send f.eks ikke en jazzplate til NME.

PR og Promo

Det er vanlig for plateselskaper i Storbritannia å hyre inn tjenester fra ett eller flere PR-selskaper for å hjelpe dem med å sikre pressedekning, radio og TV-innslag. Større plateselskap har også som regel et ‘in-house’ PR-team, selv om mange fortsatt tar i bruk tjenester fra byråer på nøkkelutgivelser.

Det finnes hundrevis av PR-byråer som opererer i Storbritannia, de fleste av dem mindre aktører (noen en-manns-byråer), og mange drives av folk som pleide å jobbe i en ‘in-house’-avdeling i et plateselskap. Veldig få PR-selskaper er knyttet til noen av de større PR-gruppene, og de fleste vil spesialisere seg eksklusivt på musikkbasert PR-arbeid.

De fleste byråer spesialiserer seg i enten presse eller promotering (så de retter seg enten mot magasiner og nettsteder eller TV og radio). Noen vil muligens spesialisere seg enda mer, enten på ett ‘nivå’ innen media (f.eks. nasjonal, regional, online, college), eller innenfor geografiske områder.

Print/Online

Toast PR – http://toastpress.com/
Create Sparks – http://createspark.tumblr.com/
In House PR – http://www.inhousepress.com/
Charm Factory – http://charmfactory.co.uk
Murray Charmers – http://murraychalmers.com/
Inside/Out – http://www.insideslashout.com/
Dog Day Press – http://dogdaypress.com/
Freeman PR – http://www.freemanpr.net/
Purple PR – http://purplepr.com/category/music
Partisan PR – http://partisanpr.com/
Prescription PR – http://www.prescriptionpr.co.uk/

Radiopluggere

Alan James PR – http://ajpr.co.uk
Listen Up Pr – http://listen-up.biz/
Plugged in PR – http://www.pluggedinpr.co.uk/
Trail of Press – http://trailofpress.co.uk/
Rocket – http://www.rocketpr.co.uk
Your Army – http://www.your-army.com/what-we-do/music-promotion-services/radio-plugging

Tips: Når man velger et PR-byrå burde man se på hvilke andre artister de representerer. Om de jobber med artister som ligner dine er det sannsynlig at de har de riktige mediekontaktene.

Det er viktig å sette av god tid til større PR kampanjer og det anbefales minst 3 måneder ’lead time’.

Husk at selv om du hyrer et PR-selskap er du ikke garantert dekning, og du er definitivt ikke garantert positiv omtale. Om en journalist ikke liker artisten din, så liker han/hun ikke artisten din.

Live

Live-markedet i Europa er, i stor grad, dominert av Britiske aktører. Agentene har stor innflytelse og alle de største europeiske bookingselskapene har sitt hovedkvarter i London. Initiativtakerne sitter på eiersiden av flere europeiske festivaler og festivalnettverk. Festivaler og arenakonserter er de viktigste områdene innen live-industrien og står for rundt 25 prosent av markedet hver.

Det er relativt enkelt å reise rundt i Storbritannia, infrastrukturen er god og avstanden mellom de største byene kort. Å turnere i Storbritannia er derimot ikke alltid like glamorøst. Honorarene er ofte lave (hvis du i det hele tatt blir betalt for å spille) og et nytt band må ofte gjenta å turnere “the toilet circuit” (et nettverk av små spillesteder) for å bygge en fanbase.

Arrangører/Promotører/Festivaler

De amerikanske selskapene Live Nation og AEG er to av verdens største konsert/turnéarragører og promotører og har begge hovedkvarterer i London. Disse to dominerer mye av live-markedet i Storbritannia.

Live Nation eier eller driver også flere festivaler som f.eks Download, Wireless, V Festival og Isle of Wight Festival, og har en eierandel i Festival Republic som eier Reading, Leeds, Latitude , samt MAMA Festivals som gjør The Great Escape, Wilderness og Lovebox. De eier majoriteten av Academy Music Group som igjen eier bl.a Brixton Academy og Shepherds Bush Empire. De driver Wembley Arena, Motorpoint Arena Cardiff og Motorpoint Sheffield.

AEG eier bl.a O2 Arena i London og arrangerer også British Summertime Hyde Park. AEG er eier av konsertarrangøren Goldenvoice.

Under disse to gigantene finner vi i Storbritannia de nasjonale arrangørerene: KiliLive, SJM (basert i Manchester), Metropolis og DHP (hovedbase i Nottingham).

De nasjonale arrangørene booker ofte konserter i alt fra små spillesteder som The Lexington og hele veien opp til Wembley Stadium, og noen samarbeider med store festivaler. De er også medeiere i en rekke spillesteder rundt i England.

London har også et utvalg uavhengige arrangører som Eat Your Own Ears (EYOE), Serious (jazz), Parallel Lines, Bird on The Wire og VICE for å nevne noen. Vice eier også 4 spillesteder i London (Old Blue Last, Sebright Arms, Kamio, Birthdays).

Under dette finnes utallige små arrangører i de fleste byene rundt i Storbritannia som promoterer show innen alle sjangere på de lokale spillestedene.

Agenter

Det finnes et stort antall bookingbyråer i Storbritannia, også spesialisert innen ulike sjangere, og de har ofte stor innflytelse på resten av Europa. Ofte vil en britisk agent be om en kontrakt for å booke hele Europa.

Eksempel på noen få bookingbyråer med base i Storbritannia:

– CAA – http://www.caatouring.com
– United Talent Agency – https://unitedtalent.com
– CODA – http://www.codaagency.com
– ITB – http://itb.co.uk
– Primary Talent – http://www.primarytalent.com/
– William Morris Agency – http://www.wma.com/
– X Ray Touring – http://www.xraytouring.com
– Free Trade – http://www.freetradeagency.co.uk

Bookingagenten vil være ansvarlig for å booke liveopptredener inkludert konserter, konsertturneer og festivaler for artister, band, DJs, kor, orkestre og ensembler. De er ansvarlige for utviklingen av artistens/musikerenes karriere på live-feltet. En Booking-agent, eller artistbooker, vil jobbe tett med en artists management, konsertarrangør/promotør og plateselskap. Agenten vil være ansvarlig for å forhandle og utsende kontrakter, forhandle honorar og sende ut promomateriell i forbindelse med live-opptrendener.

Når du er på utkikk etter en agent er det viktig å gjøre research. Hvilke artister og sjangere de ulike agentene jobber med og hvordan de foretrekker å bli kontaktet. Også her er nettverk viktig da folk ofte hører på folk de kjenner og har tillit til.

Tips: Hvis du tenker å komme over og spille i Storbritannia for første gang, er det en del ting som er viktig å sjekke på forhånd. Hvilke spillesteder er ansett som bra? Hvor er lokalet i byen du er i, osv. Sørg for at det er et spillested som det er lett for media/bransje å komme til. Sjekk også at spillestedet har en profil som passer din sjanger.

Plateindustri

Platebransjen i Storbritannia består av hundrevis av uavhengige selskap (99% av plateselskapene er mikro, små eller mellomstore bedrifter) og de tre multinasjonale selskapene – «majors».

De tre store major-selskapene er Universal Music, Sony Music og Warner Music. Hvert av disse selskapene har også mange mindre underselskaper ofte basert på sjanger.

Beggars Group er den største uavhengige plateselskapgruppen, og består av 4AD, Matador, Rough Trade Records og XL Recordings. De uavhengige selskapene er innovatører og ofte først ute med trender, oppdage nye talenter og produserer 80% av alle nye utgivelser. Uavhengig av størrelsen på plateselskapet, er det en rekke roller som må være oppfylt for å oppdage talent, lage plate, markedsføre og distribuere en enkelt singel eller et album, og til slutt levere innholdet til musikkforbrukeren.

Plateselskap:

Cooking Vinyl – http://cookingvinyl.com
Communion – http://www.communionmusic.co.uk/
Domino – http://www.dominorecordco.com/
Bella Union – http://bellaunion.com/
Fat Cat – http://www.fat-cat.co.uk/
Heavenly Recordings – http://heavenlyrecordings.com/
Infectious Records – http://www.infectiousmusicuk.com/
LEX Records – http://lexprojects.com/
Mute – http://mute.com/
Moshi Moshi – http://moshimoshimusic.com/
Ninja Tune – http://ninjatune.net
One Little Indian – http://www.indian.co.uk/
Transgressive – http://www.transgressive.co.uk/
Warp – http://warp.net/
Witchita – http://www.wichita-recordings.com/

Salg og distribusjon:

Fysisk utgjør fortsatt en tredjedel av markedet og dette er da primært CD-salg. Streaming er på vei opp som i resten av verden, og mye av musikkmarkedet dreier seg om dette. Salget av vinyl, øker også sammen med digitalsalget

Distribusjon er en veldig viktig del for å gjøre den ferdige musikken tilgjengelig for kjøp, nedlasting eller streaming på alle de store utsalgstedene der forbrukeren forventer å finne musikk i dag.

Det finnes et stort antall fysiske distributører i Storbritannia. Proper Distribution er den største uavhengige distributøren.

Andre distributører:

Believe Distribution – https://www.believemusic.com
In Grooves – http://www.ingrooves.com
PIAS – http://www.pias.com/uk/
Plastichead – http://www.plastichead.com/
Proper Note – http://www.propernote.co.uk/
Republic of Music – http://republicofmusic.com/
Shellshock – http://www.shellshock.co.uk/
The Orchard – http://www.theorchard.co.uk/

Salgstrofeer:

I Storbritannia er det Britiske Phonographic Institute som tildeler salgs trofeer for musikkutgivelser.

Album: Sølv – 60000, Gull – 100000, Platinum – 300000
Singel: Sølv – 200000, Gull – 400000, Platinum – 600000

Nyttige Linker:

AIM – www.AIM.co.uk
BPI – www.bpi.co.uk
IFPI – www.ifpi.org
The Official Charts Company – www.officialcharts.com/

Bransje-networking

Den beste måten å bli kjent med briter på enten det er business eller fritid, er på puben over en pint. Dette er ofte også det beste stedet å nettverke på.

Om du ikke befinner deg i Storbritannia eller har planlagt en tur over på en stund, finnes det andre steder i Norge hvor det er fint å begynne å bygge nettverk med den britiske bransjen på som f.eks By:larm, Øya international, Molde Jazz, Ultima, Inferno og Folkelarm. Hvert år inviterer disse festivalene i samarbeid med Music Norway til internasjonale program, hvor et stort antall britiske bransjefolk deltar.

Det finnes også et stort antall bransjefestivaler (showcase-festivaler) i Storbritannia:

Showcase Scotland (folkemusikk) – http://www.celticconnections.com
The Great Escape (Rock/indie/electronica/pop) – http://greatescapefestival.com 
Go North (Skottland) – http://gonorthfestival.co.uk/
Liverpool Sound City (Rock/indie/electronica/pop) – http://www.liverpoolsoundcity.co.uk/
London Jazz Festival – http://www.londonjazzfestival.org.uk/
Huddersfield Contemporary Music Festival – http://www.hcmf.co.uk/

Disse festivalene har i tillegg til konsertdelen ofte et seminar/nettverksprogram.

MMF, MPA, PRS, AIM o.l arrangerer også ofte kurs/nettworking events for sine medlemer.

Nyttige Linker:

CMU – http://www.thecmuwebsite.com/
Music Week – http://www.musicweek.com/
Record of The Day – http://www.recordoftheday.com/

 

Publishing

Musikk-publishing er en integrert del av Storbritannias musikkindustri.

I tillegg til de tre multinasjonale publisherene Universal Music Publishing, Warner Chappel og Sony/ATV, finnes det en lang rekke uavhengige publishing-selskaper.

For å nevne noen:

Bucks – http://www.bucksmusicgroup.com/
Imagem – http://www.imagem.com/home.aspx
Kobalt – http://www.kobaltmusic.com/
BMG Chrystalis – http://www.bmgchrysalis.co.uk/
Notting Hill – http://www.nottinghillmusic.com/
Peer Music – http://www.peermusic.com/

Låtskriver-camps:

Det finnes en rekke låtskriver-camps, men ofte er disse arrangert av de ulike publishing-selskapene og kun for deres låtskrivere. ASCAP, BMI og PRS arrangerer også låtskriver-camper, men disse er som regel forbeholdt deres medlemmer.

Nyttige linker:

– MPA – http://www.mpaonline.org.uk/
– PRS – http://www.prsformusic.com/Pages/default.aspx
– BMI – http://www.bmi.com/
– ASCAP – http://www.ascap.com/

Opphavsrettigheter

TONO (fordeler oppkrevet vederlag til komponister, tekstforfattere og musikkforlag) har en bilateral avtale med PRS (Performing Rights Society) og MCPS (Mechanical-Copyright Protection Society)

GRAMO (som fordeler oppkrevet vederlag til utøvere og produsenter for kringkasting og annen offentlig fremføring) har en bilateral avtale med PPL.

Som medlem av TONO eller GRAMO skal dette gå automatisk, men det kan være lurt å forhøre seg med disse organisasjonene hvis du vet du blir spilt på britisk radio eller skal opptre en del i Storbritannia.

De amerikanske vederlagsorganisasjonene BMI og ASCAP har også kontorer i London.

Checklist for Storbritannia

7 ting du må huske på i Storbritannia

1. Bygg nettverk!

2. Gjør research!

3. Forhør deg med en advokat. Aldri signer en kontrakt uten å ha forhørt deg med en musikkadvokat!

4. Merk alt du sender tydelig! Enten det er en CD, soundcloud eller MP3 som du skal sende til en kontakt (A&R, journalist, music supervisor etc) så er det viktig at det kommer TYDELIG frem hva det er og hvem det er fra. Husk navn på artisten, hva sangen/albumet heter og husk å sende med kontaktinformasjon så de vet hvem de kan kontakte om de er interessert. Send ALDRI MP3 som vedlegg i en epost men helst via yousendit, wetransfer, etc. eller via Soundcloud. Leg gjerne ved en bio/presseskriv som sier litt om artisten.

5. Ikke mas/ikke spam – Som nevnt før er det viktig å gjøre research så du vet hvem som gjør hva. Ikke spam folk med fellesmailer, men gjør heller eposten så personlig som mulig. Send ALDRI en fellesmail med hele epost listen din på kopi! Ikke send samme epost til en person mer enn 2 ganger. Har du ikke fått svar fra f.eks en journalist etter andre gangen du purrer er han/hun mest sannsynlig ikke interessert i å skrive om artisten.

6. Vær høflig -Briter sier ’thank you’, ’please’, ’excuse me’, ’sorry’ osv. for den minste ting. Husk å være høflig tilbake.

7. Spander en runde med pints – Er du ute sammen med en gjeng briter og de spanderer en runde med øl, forventer de gjerne en runde øl tilbake. De kan sees på som uhøflig hvis du ikke gjør det. En pint i Storbritannia er under halve prisen av i Norge, så du går ikke konkurs av å spandere en runde.

Andre nyttige linker

MMF – www.themmf.net
UK Music – www.ukmusic.org
Music Tank – www.musictank.co.uk
Music Ally – musically.com