logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Vil tilbake

Av Vil tilbake

Trondheim Calling Song:Expo 2013 var en stor opptur mener produsent og musiker Chad Hugo, Pharrell Williams’ kollega i The Neptunes og N.E.R.D.

Sist helg ble låtskrivercampen Trondheim International Song:Expo arrangert for tredje gang. Over 50 låtskrivere fra forskjellige kanter av verden ble delt opp i team og skrev nye låter myntet på hitlister over hele verden.

En norsk profil som Lene Marlin og låtskriverteamet Dsign, amerikanske trendsettere som Chad Hugo (Neptunes/N.E.R.D) og koreanske hitmakere som KT Park og Kei Lim, deltok. Campen besto av like mange norske som internasjonale låtskrivere og teamene var også satt opp slik at ene halvdelen alltid var norsk.

Les også om låtskriverduoen Simen & Espen fra Livingroom Studios

Stor pågang

Primus motor for Song:Expo er Robin Jenssen som også er en del av låtskriverteamet Dsign. Jensen har over mange år som internasjonal låtskriver knyttet mange gode kontakter, ikke minst gjennom at Dsign de siste månedene har hatt base i Los Angeles.

– Det er viktig at campen har flest mulig nye låtskrivere fra år til år og vi jobber ut fra satte kvoter for antall låtskrivere fra hvert land. Det er også viktig at låtskriverne representeres av et større utvalg publishere slik at dette ikke blir oppfattet som en låtskrivercamp for Universal, sier Jenssen.

Dsign har sin publishingavtale med Universal Music Publishing. Jensen forteller videre at det er stor pågang fra inn og utland fra låtskrivere som ønsker å være med, og veldig mange av de som har vært med tidligere år ønsker å komme tilbake.

Felles vokabular

Song:Expo pågikk i tre dager med nye låtskriverteams hver dag. Teamene fikk utdelt et studio og fikk tilbud om å skrive på såkalte «leads» fra publishere, plateselskap og artistutviklingsselskap, hovedsakelig fra Europa, USA og Asia. Å skrive «lead» betyr at man lager en sang som skal passe til en spesifikk artists kommende album.

Chad Hugo er kollega av Pharrell Williams i produksjonsteamet The Neptunes (Justin Timberlake, Jay Z, Alicia Keys, Mariah Carey m.fl.) og bandet N.E.R.D. Trondheim International Song:Expo er hans første låtskrivercamp, eller en «lærecamp», som han selv kaller det.

– Ting fungerer veldig annerledes i markedene utenfor USA og det synes jeg er veldig spennende å lære mer om. Hjemme er jeg vant til at ting ikke er satt så mye i system, og ikke så organisert som for eksempel i Asia. Jeg har hatt veldig bra fremgang med The Neptunes og er veldig stolt av det, men det er fint å komme hit å dele ideer med nye «friske hoder».

Hugo var blant annet i team med Lene Marlin, Anne Judith Wik, Martin Mulholland og den 20 år gamle artisten Chris Holsten. Hugo er imponert over den «gode energien» og «vibbene» mellom låtskriverene som deltok.

– Dette er en opptur! En feiring! Sist jeg erfarte noe slikt var da jeg var i skolekorpset på high school. Det å dele musikk med andre som kan, og som setter pris på håndverket. Jeg er jo ikke en tradisjonell låtskriver. Låtene blir til ut fra daglige samtaler og pusling i studio med forskjellige instrumenter og ideer. En finner et felles vokabular og hva som blir bra «dance moves», sier Hugo, som i fremtiden gjerne vil jobbe mer med flere av de han møtte i Trondheim om muligheten byr seg.

Tett på

Flere av de norske låtskriverne på Song:Expo var av den yngre garde. Noen med en del erfaring og utgivelser i ermet allerede, og noen vakende i vannskorpa. Chris Holsten, som jobbet i team med Hugo, synes også Song:Expo var en fantastisk opplevelse.

– På camper som dette er man nettopp der for møte nye folk, ha det morsomt, lære av hverandre, knytte nettverk og ikke minst lage hits på hits. Og når så mange dyktige folk fra hele verden er samlet på ett sted, så må det bare bli bra. I tillegg var et veldig proft opplegg rundt, og alt var tilrettelagt for at vi kunne lage god musikk.

Et viktig aspekt med Song:Expo, mener Holsten, er at man veldig tett på folk som spiller en viktig rolle i musikkverden.

– Det var folk som dekket det asiatiske markedet, UK markedet og US markedet. Det gir også en mulighet til å knytte bånd verden over. For min del er vi allerede i planlegging av tur til Los Angeles i august/september for å jobbe med noen av folkene jeg fikk jobbe med i Trondheim. Så det er jo et godt eksempel på resultat av nettverk internasjonalt. Takk til Trondheim Calling og Dsign Music for denne suksessrike musikktradisjonen!

Viktige relasjoner

En annen ung produsent og trackmaker (en som lager beats og rytmedelen av låten) på vei opp og ut er Alexander «Rykkinnfella» Austheim, som har publishingavtale med daWorks og Warner Chappell. Austheim deltok på Song:Expo for første gang.

– Song:Expo var fantastisk. Ryddig og proft opplegg. Det at de som faktisk plukker låter rundt omkring i verden er tilstede med leads er jo helt gull. Det er et kjempebra sted å bygge nettverk og relasjoner.

Campen har bidratt til å utvide Austheims internasjonale nettverk.

– Song:Expo er flinke til å tilrettelegge gruppene slik at det er to norske og to internasjonale som jobber sammen. Jeg føler for min del at jeg har knyttet gode og potensielt viktige relasjoner som videre kan bidra til at jeg kan eksportere musikk jeg lager.

Det er viktig å satse på låtskrivere og produsenter for å kunne ta musikken videre til nye nivåer, mener Austheim.

– Det er mange nye og unge låtskrivere og produsenter der ute som har mye banebrytende materiale som kanskje bare trenger et lite dytt i ryggen, sier han.

Ønsker artister av internasjonalt kaliber

Jensen er allerede i gang med planleggingen av neste års camp. Han understreker hvor verdifullt det er å kunne vise frem norske låtskrivere og produsenter. Drømmen for neste år er å få sikret økonomien på et tidligere tidspunkt slik at store navn kan settes tidlig. Han ønsker også å kunne ha to artister av internasjonalt kaliber tilstede slik at låtskriverne kan skrive direkte mot de kommende albumet til disse artistene.

– Det vil maksimere mulighetene til å få låter plassert, sier Jenssen.

– Song:Expo har en god statistikk på låter som i en eller annen form blir utgitt, men målet er å få enda flere utgivelser. Det er nå en del unge på vei opp som begynner å ha inntjening på utenlandske utgivelser og med enda litt mer satsing er det store muligheter for vesentlig verdiskaping og eksport, sier Jenssen.

Campen fulgte i halen på det nasjonale arrangementet Trondheim Calling Song:Expo, og vinneren derfra, Erik Fjeld, deltok også på den internasjonale delen. Tempo er medarrangør. Tempo er en sjangeruavhenging interesseorganisasjon og kompetansesenter som arbeider for å styrke det rytmiske musikkmiljøet i Midt-Norge.

Music Norway var en av de økonomiske bidragsyterne til Song:Expo 2013. Andre partnere var NOPA, GramArt, Trondheim kommune og Innovasjon Norge.

Følgende låtskrivere (toplinere – som skriver tekst og melodi – og trackmakere) deltok på Song:Expo 2013:

Chad Hugo (US)
Om’Mas Keith (US)
Brian Lee (US)
Izumi Takagi (US/ China)
Blair Mackichan (UK)
Will Simms (UK)
Andrew Jackson (UK)
Gift (UK)
Tamra Keenan (UK)
The Mage (DK)
Jin Choi (Korea)
KT Park (Korea)
Kei (Korea)
Hayley Aitken (Australia)
Louis Schoorl (Australia)
Michelle Leonard (Germany)
Sebastian Lundberg (Trinity) (Sweden)
Fredrik Häggstam (Trinity) (Sweden)
Johan Gustafsson (Trinity) (Sweden)
Daniel Caesar (D3O) (Sweden)
Ludwig Lindell (D3O) (Sweden)
Olof Lindskog (D3O) (Sweden)
Ylva Dimberg (Sweden)
Sarah Lundbäck (Sweden)
Mr. Success (Rigo Perez) (Sweden)
Andreas Öberg (Sweden)
Kristina Kovac (Serbia)
Lene Marlin
Robin Lynch (MachoPsycho) (Norge/Sverige)
Niklas Olovsen (MachoPsycho) (Norge/Sverige)
Aleksander With
Martin Mulholland (Dsign Music)
Nermin Harambasic (Dsign Music)
Ronny Svendsen (Dsign Music)
Anne Judith Wik (Dsign Music)
Eirik Johansen (Mental Audio)
Jan Hallvard Larsen (Mental Audio)
Mariann Thomassen
Erlend Elvesveen
Thomas Smågesjø
Thomas Henriksen
Charite
Jon Erling Johnson
Katrin Frøder
Mari Myrholt
Hilde Wahl
Anine Stang
Chris Holsten
Joakim Haukaas
Aleksander “Rykkinfella» Austheim
Siv Marit Egseth
Anja Fagerli
Erik Fjeld (Vinner av Son:Expo nasjonal camp, 2013)

Kommentarer