logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Viktig møtepunkt

Av Viktig møtepunkt

Maja Ratkje (Foto: Maarit Kytharju)

– I Norge kan komponister og musikere krysse sjangergrensene og bevege seg i rommene mellom kategoriene uten at det er skadelig for karriere eller posisjon. Det er sunt, mener Graham McKenzie, i Huddersfield-festivalen.

I november ble Huddersfield Contemporary Music Festival (HCMF) avsluttet etter nok et år med norsk representasjon på programmet. Cecilie Ore var ble profilert som komponist og ble også forhåndsomtalt i form av et intervju i avisen The Guardian.

– Tradisjonell samtidsmusikk har ikke vært den ideelle kunstformen å drive politisk bevisstgjøring i, men Cecilie gjør det bedre enn noen annen komponist. Jeg er veldig fornøyd med at HCMF i partnerskap med BBC Radio 3 fikk bestilt et nytt verk fra henne for BBC Singers, sier festivaldirektør Graham McKenzie.

Les også: Profilkomponist på Huddersfield

Viktig møtepunkt
I 2012 var Maja Ratkje composer in residence i Huddersfield.

– Det var et virkelig stort oppdrag for meg. Det var en fantastisk anledning til å få satt opp flere og store verk samt å vise spennet i det jeg driver med også som utøver, sier Ratkje.

– Hva slags ringvirkninger har det hatt?

– Vanskelig å si konkret, men jeg har nok kanskje fått flere av de som følger meg som utøver til å oppdage den komponerte musikken min, og vise versa. Det er jo altfor ofte litt for atskilte verdener etter min erfaring. At Huddersfield-festivalen favner såpass bredt som den gjør og i tillegg er så tydelig avantgardistisk viser at kunstmusikken fortjener en sentral plass i alles bevissthet, i alle fall for de som ønsker det, men da må den være tilgjengelig. HCMF presenterer musikken med det apparatet den trenger for å oppleves best mulig, mener Ratkje.

Accordeonist Frode Haltli har vært en del av HCMF-programmet i ti år. I løpet av disse årene har han blant annet opptrådt med Neue Vocalsolisten Stuttgart, TrondheimSolistene, Cikada Kvartett og POING, og fremført sitt eget Passing Images, Rolf Wallins Seven Imperatives for solo akkordeon, Spur av Arne Nordheim og Gagaku Variations av Ratkje.

– Festivalen er helt klart et av de viktigste europeiske møtepunktene for samtidsmusikk. Jeg har fått presentere en rekke av mine viktigste musikalske prosjekter i Huddersfield gjennom de siste ti årene, og noen av disse har også blitt snappet opp av andre og senere spilt andre steder. Jeg har dessuten knyttet kontakter med andre musikere, komponister og konsertarrangører som har vært nyttige for meg på ulike vis, sier Haltli.

Også en bransjearena
– En av de viktigste tingene ved HCMF er at det nå blir sett på som et sted å gjøre forretninger, sier McKenzie.

– Det er alltid sterk bransjerepresentasjon på festivalen. Innflytelsesrike beslutningstakere som festivaldirektører og kuratorer fra hele verden er på HCMF. Derfor er det ikke slik at man bare presenterer sine artister for det britiske markedet når man er på HCMG, men for det globale markedet. I tillegg er HCMF proaktiv i sine nettverk og er derfor alltid på jakt etter å utvikle prosjekter med nye partnere, bestille nye verk, co-produsere verk, turnere verk, og virkelig holde det levende på det internasjonale festivalmarkedet i to til tre år. Så hvis det er interesse for en komponist eller artist blant mine kolleger prøver vi å utvikle dette til et levedyktig prosjekt, fortsetter McKenzie.

Han mener den norske musikkscenen har en sterk tilstedeværelse i Europa og i verden for øvrig. McKenzie trekker linjer fra Jan Garbarek og Jon Balke, frem til Ratkje, Jan Bang og Arve Henriksen, og lar seg imponere av at det «produseres artister i verdensklasse i generasjon etter generasjon» i Norge.

– Gjennom mitt arbeid med improvisert musikk, jeg var i noen år rådgiver for Glasgow International Jazz Festival og medlem av European Jazz Network, var jeg svært nær den norske jazzscenen. Så jeg har alltid vært oppmerksom på de fremragende musikerne fra Norge, men det som tiltalte meg mest ved den norske scenen var at den norske scenen er veldig åpen for at komponister og musikere kan krysse sjangergrenser – folkemusikk, jazz, partiturmusikk – det ser ut som for meg at i Norge kan en artist bevege seg mellom disse kategoriene – og i rommene mellom – uten at det det blir sett på som negativt eller er skadelig for deres karriere eller posisjon. Det er veldig sunt, mener McKenzie.

Videreutvikling
HCMF er et viktig vindu både til et internasjonalt publikum og internasjonale delegater som det er attraktivt å vise seg frem for, mener Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

– HCMF utfordrer artistene kreativt og man får oppmerksomhet for det. Det å jobbe over tid med en så innflytelsesrik festival gir anledning til å gå dybden og utforske på en helt annen måte enn det man har anledning til uten en slik plattform.

– Den interessen HCMF viser for norsk musikk åpner dører begge veier og at McKenzie har anledning til å bruke tid på Norge er viktig for hele miljøet, ikke bare for de som er på festivalen. Det gir norske artister en helt unik mulighet til å gjøre seg bemerket på en internasjonal arena. Den ekstra innsatsen du legger i et oppdrag fra en festival på størrelse med Huddersfield kan være langt mer betydningsfullt enn en generell festivalopptreden.

Ratkje mener Norge har ekstremt mye bra å komme med på denne fronten.

– Dette vet jeg fordi det internasjonale miljøet ofte spør hva dette skyldes, at vi har så mange og så bra musikere som vil gjøre nye ting. I så måte blir det nødvendig å komme seg ut med musikken, ut av Norges grenser, og at Music Norway har valgt å samarbeide med HCMF er et godt valg. Det er mange der ute som ønsker å nyte godt av norske reisestøttemidler, så det er viktig å finne de beste samarbeidspartnerne, sier hun.

Synnes Finnskog sier at det er brukt flere år på bygge opp en relasjon med HCMF.

– Nå skal vi følge opp årets festival med å møtes i januar. Når vi ser betydningen HCMF kan ha i et internasjonalt nettverk, som de norske aktørene nå har blitt en del av, sier det noe om at denne relasjonen vil vi gjerne vedlikeholde. Og det skal alltid være den musikalske forutsetningen som ligger til grunn for et slikt samarbeid. Vi må også utfordre andre arenaer der ute, og det gjør vi i dialog med det norske feltet, sier Synnes Finnskog.

Kommentarer