logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Per Eirik Johansen (1959-2014)

Av Per Eirik Johansen (1959-2014) Publisert: 24. Jan, 2014

Norsk musikkbransje har mistet en av sine mest markante personligheter i Per Eirik Johansen.

Onsdag 15. januar mottok vi med sorg nyheten om at bransjelegenden Per Eirik Johansen var gått bort. Med sitt vinnende og positive vesen kjempet han hele karrieren for norsk musikk. Han hadde ståltro på musikken og artistene han representerte, og resultatene han oppnådde taler for seg. Lene Marlin, Sivert Høyem, Jarle Bernhoft, Truls, Röyksopp og nå sist Emilie Nicolas er bare noen av artistene som har vært under Per Eiriks vinger.

Han var involvert i en rekke prosjekter i regi Music Norway. Gjennom Jarle Bernhofts eksportprogram var han i jevnlig kontakt med Music Norway angående Bernhofts stadig økende internasjonale anerkjennelse. Han var også deltaker i Music Norways pilotprosjekt på relokaliseringsprogram i USA. I tillegg stilte han med glede opp i sammenhenger når det skulle diskuteres eksport, enten det var snakk om lanseringsstrategier i USA eller musikktilskuddsordninger.

– Tapet av Per Eirik Johansen er et tap for norsk musikkliv. Få hadde et like stort internasjonalt nettverk i musikkbransjen, få hadde like godt innsyn i mekanismer og mennesker som gir en unik forståelse for hvordan dynamikken og bransjen ser ut – akkurat nå. Norsk musikkbransje har på få år blitt en mye proffere bransje, og Per Eirik var et viktig bidrag til dette, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

– Tidlig fikk han et viktig internasjonalt nettverk som han har brukt i hele sin videre karriere, som vi alle senere har nytt godt av. Vår norske musikalske ambassadør der ute, alltid klar for å dele en god historie eller en god kontakt. Plutselig kunne mannen ringe og si: Nå e æ klar til å rapportere. Kan æ komme onsdag kl 12? Å høre Per Eirik Johansen snakke om og tegne et blide av det internasjonale musikkmarkedet, var både underholdene og veldig lærerikt. Nå høstet også han fra denne pågående reisen rundt i verden, og jeg er helt sikkert på av Per Eirik både var på randen av flere større gjennombrudd for sine artister, og for sitt eget managementvirke, forsetter hun.

Kathrine Synnes Finnskog mener at kombinasjonen av lidenskap, erfaring og gjennomføringsevne har både vært drivkraften og gullkortet til Per Eirik Johansen.

– Der har vi alle har noe lære og å arve. Den norske musikkbransjen har jo vokst opp med hverandre, og vi har lært av hverandre, blitt bedre og sterkere sammen. Vi er få, vi trenger de vi har. Jeg tror hele miljøet savner entusiasmen og gløden, og ambisjonen om å lykkes med norske artister internasjonalt har vært inspirerende for mange av oss. Jeg skal ta med meg den gnisten videre i livet og i arbeidet. Takk for innsatsen, Per Eirik.

Etterlater seg et tomrom
Per Eirik Johansen hadde mange nære kolleger i bransjen opp igjennom karrieren. En av disse var Bjørn Rogstad, som nå jobber hos Universal.

– Per Eirik etterlater seg et stort tomrom i norsk musikkbransje som ikke lar seg fylle. Hans urokkelig tro på norsk musikk og norske artister smittet sakte men sikkert over på hele den norske musikkbransjen. Han viste gjennom bl.a Bel Canto, Lene Marlin, Sondre Lerche, Madrugada, Sivert Høyem, Röyksopp og i det siste Truls og Bernhoft at norsk musikk ikke bare var bra til å være norsk. Han viste oss at norsk musikk hadde kvalitet og potensiale til å krysse alle grenser. Han ga norsk musikkbransje og norske artister selvtillit og gjennomføringskraft. Vi har alle mye å takke Per Eirik for. Våre tanker går til hans nærmeste familie og venner, sier Rogstad.

I tillegg til å ha vært direktør for EMI Norge, var Johansen med på å starte byrået Atomic Soul sammen med Peer Osmundsvaag.

– Jeg har rett og slett ikke ordforråd til å uttrykke meg ordentlig. Han var en pioner i bransjen, og norsk musikk hadde vært mye fattigere uten Per Eirik. Dette er bare forferdelig trist, kommenterer han overfor Music Norway.

Også manager-kollega Eivind Brydøy ved Vox Artist, har bare gode ord å si om Johansen.

– Jeg satte stor pris på Per Eirik som en varm og raus person som gjerne delte kunnskap om bransjen og var lidenskapelig opptatt av de artistene vi jobbet med. Han var et overflødighetshorn av ideer og planer og var således en stor inspirasjon for andre managere, sier han.

Jarle Savio, med lang fartstid fra EMI og nå nyansatt i Phonofile, og tidligere promotion manager i Virgin, Kathrine Bækkevold, har lært mye av Per Eirik Johansen.

– Som for mange andre var Per Eirik den som ga oss vår første sjanse i et plateselskap. Han lærte oss å alltid være på artistens side, være ærlige, og fremfor alt, hvor viktig det er å være engasjert i det man driver med.  Vi vil for alltid være takknemlige for sjansen han ga oss, for alt han lærte oss, og ikke minst for den inspirasjonen han var og er. Vi vil huske ham for gleden,  latteren, smilet, de gode historiene, den høye musikken og den evige optimismen. Takk for alt, sier de i en felles kommentar til Music Norway.

Ujålete
Per Eirik var også en prominent mediepersonlighet, som aldri skygget unna en debatt eller et saftig sitat. Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, vil huske ham som en varm og ujålete person.

– Per Eirik var en bauta. Han var fullt og helt inne i alt han drev med, alltid fremoverlent, engasjert og varm. Som direktør for EMI gikk han ustoppelig frem og tilbake på kontoret sitt, med telefonrøret klemt mellom skulder og øre – smilende, pratende, gestikulerende. En utålmodig løve i bur. Sigaretten hang parallelt med luggen. Han ville ut, møte mennesker, være nær – ja, til og med på – scenen. Feste, leve fullt og helt. Ujålete. Ekte. Samtidig: Et møte uten servering – ka faen e det? Per Eirik var en berikelse å omgås, på samme måte som han var det for norsk musikkliv. Han brakte lyd til liv – og omvendt. Han etterlater seg et stort tomrom. Han vil savnes, sier Borch Bugge.

Per Eirik Johansen begraves fredag i Sofienberg kirke. 

Kommentarer