logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Jury til Eksportprogrammet klar

Av Jury til Eksportprogrammet klar

Knut Schreiner, Kristin Winsents, Margit Klingen Daams, Eivind Buene og Jarle Savio utgjør fagjuryen.

Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway, relanserte Eksportprogrammet under Spellemannkonferansen i Stavanger i januar.

Søknadsskjema og kriterier ligger under ‘Tilskuddsordninger’ på Music Norways nettside.

– Eksportprogrammet skal dekke et behov for mer generell prosjektstøtte. Vi har allerede gode ordninger for tilskudd, med konkrete kriterier for søkeren. Vi har lyttet til innspill, og basert på aktørenes erfaringer håper vi Eksportprogrammet kan være et godt tiltak for å imøtekomme et behov i takt med et dynamisk musikkfelt. Det kreves litt av søkeren, men jeg håper det oppfattes konstruktivt og som et resultat av at vi har blitt en profesjonalisert bransje i en voksende næring, sier Synnes Finnskog.

Juryen
Synnes Finnskog leder juryarbeidet. Head of International i Music Norway, Helene D. Broch, følger opp søkere og programmene.

Fagjuryen er:
Kristin WinsentsMusikksjef i NRKP13. Bakgrunn som musikkjournalist, programleder i NRK P3 og P2, TV-reporter for Lydverket, plateanmelder og musikkprodusent i NRK siden 1996. Tidligere medlem i Norsk kulturråds turnéstøtteutvalg. Juryerfaring fra Zoom, Urørt, by:Larms demopanel, m.fl.

Margit Klingen DaamsSeniorrådgiver kultur Innovasjon Norge. Sosialantropolog, entreprenør, med bred erfaring fra innovasjonsprosesser og gründervirksomhet gjennom oppstart av kulturbedriften Kulturell Dialog, reiselivsbedriften Work & Travel Company, inkubatoren for kreative næringer Ikada og tenketanken TEDxOslo. De siste 4 årene fokusert på kultur & næringslivssamarbeid i Arts & Business Norway.

Jarle SavioHead of strategic marketing, Phonofile. Tidligere New Media Manager og A&R i EMI Music Norway, bookingagent i Artistpartner, festivalsjef by:Larm Live, gjesteforeleser og foredragsholder ved Høyskolen i Rena m.fl.

Eivind BueneKomponist. Har blant annet skrevet musikk for Ensemble Intercontemporain, Birmingham Contemporary Music Group, Fondation Royaumont og en rekke norske orkestre og ensembler. Musikken er fremført ved internasjonale arenaer som Centre Pompidou i Paris, Carnegie Hall i New York og konserthuset i Berlin.

Knut SchreinerMusiker (Turboneger), produsent, musikkskribent. Tidligere juryleder i Statoilstipendet. Satt i Nordgård-utvalget, nedsatt av Kulturdepartementet, for å se på muligheter og utfordringer knyttet til strømmetjeneste-økonomien. Jobber med en masteroppgave om norske populærmusikere og strømmetjenester/digitalisering ved Universitetet i Oslo.

Senker terskelen
– Vi er stolte av å ha fått satt sammen en solid jury med bred sammensatt kompetanse. Å få møte de på personlige intervju er jo selve rosinen i pølsa. En time med de kan gi deg mange gode råd og tilgang til erfaringer og nettverk som bidrar til å løfte prosjektet ditt enda et hakk opp og frem, sier Synnes Finnskog.

Målsettingen med ordningen er blant annet øke oppmerksomheten om norske artister og utøvere  internasjonalt og bidra til at lanseringsplaner for artister internasjonalt blir gjennomført av et norsk støtteapparat. Målgruppe er musikkbransjen, støtteapparatet og profesjonelle norske utøvere som satser i et internasjonalt marked.

– Eksportprogrammet senker terskelen for norske artister til å bosette seg i utlandet for å satse på musikken. Ser man på den norske populærmusikkens historie er det nær forbindelse mellom det vi har bemerket oss med internasjonalt og artister som i perioder har bodd i utlandet. Det gjelder a-ha, Bel Canto, Sondre Lerche, Kings of Convenience, og en rekke andre. Mye av den musikken vi har bemerket oss med er nisjemusikk som elektronika, jazz og metal, der utøverne har orientert seg mot en internasjonal subkultur. Å bare forholde seg til et norsk publikum kan skape litt skjevhet i hvordan musikken blir formidlet. Det kan folkeliggjøre musikken, på godt og vondt, sier jurymedlem Knut Schreiner.

Music Norway vil sette av 2 millioner årlig til programmet som er delt inn i faser på 1 til 3 år. Programmet skal legge til rette for eksporttiltak og internasjonal profilering av norske artister og deres norske støtteapparat.

– Musikk handler om kommunikasjon og hvis man har ambisjoner om å ha en internasjonal karriere bør man være tett på de mest relevante miljøene og scenene innenfor sin sjanger. Det innebærer gjerne at man oppholder seg i utlandet i perioder. På den måten kan man få nærmere kjennskap til kodene, både til det faktiske språket og det musikalske språket som skal til for å kommunisere med et utenlandsk publikum, mener Schreiner.

Kommentarer