logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Slik får du max ut av et bransjetreff eller en showcase

Av Slik får du max ut av et bransjetreff eller en showcase Publisert: 27. feb, 2014

Fra venstre: Mattis With, Mike Bell, Nina Finnerud, Vegard Waske og Kathrine Synnes Finnskog. Foto: Lisbeth Risnes

Det er ingen vits å dra til Austin for å spille én showcase, mener ekspertene.

I løpet av året er musikkbransjen til stede på en rekke internasjonale arenaer hvor man skal møtes, snakke sammen, spille, henge og aller helst gjøre avtaler.

Bransje- og showcasearrangementer hvor man deltar for å utvide sitt internasjonale nettverk er det mange av, og det er ikke alltid lett å vite hva man skal prioritere og når det er rett timing.

Music Norway inviterte et erfarent panel som svarte på spørsmål rundt dette. I panelet satt Mattis With, (manager for blant andre Todd Terje og Andre Bratten), Vegard Waske fra by:Larm og Up Front Artists, Mike Bell og Nina Finnerud fra Music Norways UK-kontor. Moderator var Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog.

Hun startet seansen med å spørre panelet om man bør være overalt eller om bør man prioritere noen nøkkelarenaer. Hun refererte til sin tid som manager for Real Ones, da de valgte å dra til South by Southwest (SXSW) i Austin først og fremst for å få presse i Norge.

– En bonus med turen var at vi fikk en US-agent. Men i ettertid så vi at vi kanskje ikke burde inngått den avtalen, fordi det var egentlig UK som var målet vårt. Da glapp fokuset. I tillegg passet ikke det egentlig ikke for bandet å jobbe i USA, sa Synnes Finnskog.

– For min del er det viktig å være til stede og snakke ansikt til ansikt med så mange som mulig innen ulike felt av bransjen. Da vil folk huske deg bedre. Man vet aldri når man kan dra nytte av kontaktene. Det kan fort skje flere år senere, svarte Mattis With.

Vegard Waske fulgte opp:
– Da jeg startet som manager, bygget jeg opp mitt nettverk fra scratch. Jeg sendte mailer til folk som skulle på Eurosonic, og tok møter med folk selv om de kanskje ikke var helt relevante for det jeg holdt på med.

Begge var enige om at man likevel burde ha en plan for satsingen avhengig av ambisjonsnivået.

Det har i mange år vært arrangert såkalte speed meetings under bransjetreff som Øya International og by:Larm. I hvilken grad har speed meetings fungert, undret Synnes Finnskog.

– I starten var folk skeptiske til speed meetings. Det er en ganske brutal setting. Men etter noen år var folk vant til det og ble mye bedre på det, mente Waske.

Selv vurderer han at han har aktivt brukt rundt 20 prosent av kontaktene fra speed meetings, men poengterte igjen at det uansett er viktig å ha mange møter da også tilsynelatende irrelevante kontakter kan ha sitt eget nettverk som kan hjelpe deg når du minst venter det.

Få blir oppdaget på SXSW

Deretter dreide samtalen tilbake til SXSW i Austin, som arrangeres i mars. Rundt 1500 band og artister spiller på det offisielle programmet under SXSW. Tar man med uoffisielle fester og band som drar på eget initiativ, er det tallet antagelig det dobbelte. Hvordan kan man forberede seg til et så enormt arrangement?

– Et sted å starte kan være å spørre noen som har vært der de siste tre til fem årene om hva de har opplevd og lært der. Hvordan man bør forberede seg, er avhengig av hvilke mål og ambisjoner bandet har. SXSW er et bra sted å møte amerikansk bransje, men det er også veldig vanskelig å få riktige folk på konsertene på grunn av festivalens størrelse. Det er ytterst få band som virkelig blir oppdaget på SXSW, forklarte amerikanske Mike Bell.

– For at det skal være verd pengene å dra dit, bør man spille flere konserter enn bare de offisielle showcasene. Det offisielle programmet er ofte tilfeldig sammensatt. Nøkkelen er å få på plass gode show på de ulike festene arrangert av spesifikke merkevarer under SXSW, som for eksempel Filter Magazine, fortsatte han.

Mye handler rett og slett om å få artistene på lineup-en på de riktige festene. Samtidig bør man ha gode samarbeidspartnere på PR-fronten.

– SXSW kan funke hvis du spiller fire til åtte show. Har du tenkt å bare spille ett show kan du glemme det, sa Vegard Waske.

Under samtalen kom det også innspill fra salen. Chris Wareing, manager for blant andre Lemaitre og Casiokids, hadde klare meninger om SXSW.

– Dersom du bare skal spille en showcase som du fikk ved å søke om det, bør du droppe hele greien. De beste showene er de som settes opp av andre, mente han, og påpekte at også norsk presse har mistet noe av interessen for Austin-festivalen siden det bookes nærmere 20 norske band årlig. Det er ikke lenger noen eksklusiv nyhet.

– Det kan kanskje heller være lurt å bruke de 30-40 tusen det koster å dra med fullt band til SXSW på en PR-agent i Tyskland, få festivaljobber og faktisk tjene noen penger, sa Wareing.

Nina Finnerud, som leder Music Norways UK-kontor, vil være til stede under årets SXSW, mye fordi det er svært mange britiske bransjefolk til stede. Skal du til SXSW og vil ta kontakt med Nina, kan du sende en mail til nina@musicnorway.no. Ellers er Mike Bell hentet inn av Music Norway som rådgiver om det amerikanske markedet. De som er interessert i å komme i kontakt med Bell kan henvende seg til Music Norway ved Helene Broch.

Se mot andre territorier

Mange går med en drøm om å gjøre det stort i USA og Storbritannia. Men det kan være atskillig enklere og billigere å gjøre seg bemerket i helt andre territorier. Spesielt fordi at man må investere veldig mye tid i USA for å få til noe der. Det holder ikke å komme innom et par uker i året. Ideelt sett bør man minst oppholde seg der 12-16 uker, mente Mattis With.

Eurosonic i Groningen, Nederland, er en personlig favoritt blant bransjetreff. Det er mye enklere å håndtere enn SXSW og de har en veldig god programmering. De fleste av mine band som har spilt der har fått mye ut av det. Cashmere Cat ble eksempelvis booket til åtte festivaljobber etter Eurosonic, fortalte Vegard Waske.

Andre internasjonale bransjetreff som ble spesielt fremhevet, var The Great Escape i Brighton, Iceland Airwaves i Reykjavik, Unsound Festival i Krakow (for elektronisk musikk) og Tallinn Music Week.

Til slutt ble panelistene bedt om å oppsummere med ett konkret råd hver. Resultatet var:

– Ikke se på noen personer som viktigere enn andre. Behandle alle likt og svar på henvendelser.
– Gjør grundig research i forkant av bransjetreffet. Gå igjennom delegatdatabasen og se etter interessante delegater.
– Du kan aldri få nok kontakter. Du vet aldri hvor folk er om to år.
– Spør andre om råd. Folk er faktisk villige til å hjelpe deg.
– Reis, få nye venner og still spørsmål!

Kommentarer