logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Globalt inntektsfall, men strømming vokser

Av Globalt inntektsfall, men strømming vokser

Europa er i vekst, men IFPIs Digital Music Report viser at inntektene fra innspilt musikk faller på globalt plan.

IFPI publiserte i dag Digital Music Report som viser inntektene til plateselskapene, som tilhører IFPI-paraplyen, på globalt nivå.

IFPI-medlemmer i Norge er norske datterselskaper av de tre største internasjonale plateselskapene Universal Music, Sony Music og Warner Music, samt noen norske selskaper.

Rapporten viser at inntektene falt med 3,9 % i 2013, etter vekst på 0,3 % i 2012. 2012 var det første året IFPI-selskapene opplevde vekst siden 1999.

Det globale inntektsfallet tilskrives situasjonen i Japan, som genererer 20 % av inntektene på innspilt musikk globalt. Der falt inntektene med 16,7 % i 2013. Uten Japan i statistikken falt de globale inntektene med 0,1 % i 2013.

I Europa er det vekst for første gang på 12 år, mens i inntektene er stabile i USA (opp 0,8 %) og øker i Latin-Amerika.

IFPI Norge har allerede fortalt om en vekst på 11 % fra 2012 til 2013, fra 545 millioner NOk til 602 mill. NOK.

Alle toppmarkedene i Europa, Italia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Storbritannia øker sine inntekter i 2013.

Det er strømming av musikk som er den store driveren i markedet. Veksten i inntektene fra strømmetjenester var på hele 51, 3 % i 2013 og overskred én milliard US dollar for første gang. Det utgjør 27 % av de digitale inntektene.

IFPI estimerer at 28 millioner mennesker betaler for en abonnementsbasert strømmetjeneste, mot 20 millioner mennesker i 2012.

«Music subscription, which has helped transform Sweden and Norway in recent years, is now having similar positive impact in Denmark and Netherlands.” heter det i rapporten.

Nedlasting er allikevel den største inntektskilden på den digitale salgsfronten globalt og utgjør 67 % av inntektene fra digitalt konsum. Det er et verdifall på 2,1 % siden 2012.

Fysiske formater genererer fremdeles en viktig del av inntektene i flere store markeder. Fysisk utgjør 51,4 % av de globale inntektene på innspilt musikk for IFPI-selskapene, mot 56 % i 2012.

Selv om verdien på salg av musikk på fysiske bærere falt med 11,7 % i 2013, så store markeder som Tyskland, Italia, Storbritannia og USA at nedgangen bremset. Det fysiske salget i Frankrike vokste med 0,8 %, hjulpet av en vekst i bruk av lokalt repertoar.

Salg av vinyl utgjør en liten del av inntektene globalt, men i USA vokste salg av vinyl med 13 % (Nielsen Soundscan) og i Storbritannia økte vinylsalget med 101 % i 2013 (BPI).

Inntektene fra fremføringsrettigheter, generert av kringkasting, internetradio og konsertvirksomhet, så sterk vekst i 2013 og gikk også forbi én milliard US dollar for første gang. Det er en økning på 19 % fra 2012, og det utgjør 7,4 % av de totale inntektene til platebransjen i 2013.

Synkronisering, musikk til film, reklame, eller TV-programmer, falt med 3,4 % i 2013 og utgjør nå 2,1 % av de totale inntektene til musikkdustrien globalt.

FONO er organisasjonen for de øvrige norske plateselskapene. Phonofile er digital distributør for FONO-selskapene og er tilsluttet det internasjonale nettverket Merlin.

Kilder:
IFPI – Digital Music Report
MusicAlly

 

Kommentarer