logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Karin Krog med album i USA og UK

Av Karin Krog med album i USA og UK Publisert: 20. mar, 2014

Karin Krog (Foto: Vidar Ruud)

Et dobbelt samlealbum med Karin Krog-materiale skal gis ut på det amerikanske plateselskapet Light in the Attic.

Light in the Attic har spesialisert seg på å ta unik pop, rock og jazz fra 60- og 70-tallet fra andre land til USA, og har jobbet med Serge Gainsbourg fra Frankrike, Shin Joong Hyun from Sør-Korea, Marcos Valle fra Brasil, og National Wake fra Sør-Afrika.

– Vi mener at Karin Krogs musikk fortjener et større publikum i USA og Storbritannia og at musikken hennes ikke bare vil appellere til jazzentusiaster, men også yngre mennesker som liker eventyrlysten rock, sier Pat Thomas i Light in the Attic.

Bredde
Thomas møtte Krog på nyMusikks festival Off the Page i januar. Der ble Krog intervjuet om sin favorittmusikk av Tony Herrington i magasinet The Wire, mens Thomas holdt foredrag basert på sin egen bok Listen, Whitey! The Sounds of Black Power 1967-1974.

Karin Krog og Tony Herrington under Off the Page-festivalen (Foto: nyMusikk)

– Jeg hørte musikken hennes for første gang for fem år siden da platebutikken Dusty Groove i Chicago foreslo at jeg kjøpte en CD eller to med henne. Da jeg så henne på Off the Page i Oslo i januar sa jeg til meg selv at «dette er den mest talentfulle personen i dette rommet, jeg må introdusere meg selv», sier Thomas.

I intervjuet med Herrington spilte Krog favoritter som Oun Kalthoum og Cathy Berberian, og musikk hun har spilt inn selv, deriblant «Aria with Fontana» av John Cage, kuttet «Voice Shadows» fra det Spellemannpris-vinnende albumet Bluesand med John Surman, og ikke minst et kutt fra Joy fra 1968. Et album Krog finansierte selv og trykket i 500 eksemplarer, og som har blitt et ettertraktet samleobjekt, spesielt i Japan.

– Thomas var veldig interessert i disse tingene. Det er bredt felt som har influert og inspirert meg og det interesserte åpenbart han også, sier Krog.

– Han var veldig interessert i å gjøre et dobbelt samlealbum for det selskapet han jobber for i Los Angeles. Det er veldig moro og jeg er glad og takknemlig for å få anerkjennelse for det arbeidet jeg har gjort opp gjennom årene. Dette er et arbeid man ikke kan måle i kroner og øre, og jeg ser det først og fremst som en anerkjennelse som jeg er veldig glad for, sier hun.

Eier rettighetene selv
Karin Krog er en norsk jazzartist som har bygget seg et internasjonalt navn utenfor ECM-systemet. Foruten Tyskland er Japan markedet hun har sterkest forfeste i. Krog-eksporten til Japan foregikk i begynnelsen på tape. Da CD-alderen kom til Japan startet hun Meantime Records, etter å ha kjøpt opp mastertapene fra Arne Bendiksens konkurs.

– Jeg kjøpte det jeg hadde råd til og begynte å kjøpe opp tapes som bare stod i kjelleren og støvet ned på andre selskaper. Det er en god følelse, for da vet du hvor arbeidet du har nedlagt finnes hen og du har kontroll på det. Det er kjempefint i tilfellene der folk som Pat kommer og spør. Det forenkler arbeidet veldig, sier hun.

Krog har allerede tre samlealbum bak i seg, i tre forskjellige land. Dobbeltalbumet Jubilee kom på Verve i 1994, Karin’s Voyage kom på Universal i Japan i 2000, og Raindrops, Raindrops kom på Crippled Dick Hot Wax i Tyskland i 2002.

– Det er veldig sjelden at en artist i hennes generasjon eier rettigheten til så mye av egen musikk som hun gjør. Det alene viser hennes genialitet. Jeg kysset henne nesten da hun fortale meg dette fordi det gjør jobben med å lage en «Best of» tusen ganger lettere, sier Thomas.

Pat Thomas og Karin Krog på Kunstnernes Hus under Off the Page-festivalen (Foto: Bent Sørensen)

– Hva er ditt syn på hennes karriere?

– Hun er en allsidig artist, som Miles Davis var det, som hele tiden har forandret og formet sitt sound. Hennes tilnærming til musikken har forandret seg med tiden, men hun har forblitt «classic» og «classy» uavhengig av tiår eller sjanger.

– Spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha hørt på mye av musikken hennes er om det er former for musikk hun ikke kan synge. Hun er fantastisk på klassisk jazz, og hun har spilt inn progressiv rock, pop standarder, og til og med rar eksperimentell musikk. Og hun har en varm og fantastisk fin stemme, sier Thomas.

Thomas skal lytte gjennom om lag 20 av Krogs album og plukke ut mellom 20 og 30 låter fra hele karrieren. Prosjekt tar om lag åtte måneder, ifølge Thomas.

– Jeg håper at dette kommer ut til folk som synes dette er interessant å høre på. For meg er det viktigste å gjøre den musikken jeg vil gjøre, og jeg er glad hvis det økonomisk går rundt, sier Krog.

Krog skal på turné i Europa med John Surman kommende høst. Hun har også spilt inn et album med Steve Kuhn som vil komme på Meantime Records i 2015. Det er også laget en dokumentarfilm om Karin Krog, men tid og sted for visning er ikke avklart ennå.

Kommentarer