logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

SXSW gav resultater

Av SXSW gav resultater Publisert: 31. mar, 2014

Death by Unga Bunga

Avtale for Death By Unga Bunga, mye presse på Highasakite.

Av Nina Finnerud

Årets South by Southwest (SXSW) gikk av stabelen 11-16 mars. 21 norske band spilte til sammen over 40 konserter. Brilliance og Jansen Plateproduksjon arrangerte en vellykket Norway Night på Icenhauers, Rainey Street og Øyafestivalen arrangerte for fjerde år på rad den årlige dagfesten på Cedar Street Court Yard sammen med Filter Magazine og Music Norway.

Bookingavtale med Pinnacle
Death by Unga Bunga var et av de norske bandene som imponerte på SXSW og som gjennom Music Norways rådgiver for det amerikanske markedet, Mike Bell, skaffet seg bookingavtale i Nord-Amerika med Scott Sokol hos Pinnacle Entertainment. Sokol er booking agenten til blant andre Robyn, Mastodon og Slayer.

– SXSW var strålende for oss i år. Det er jo en voldsomt kaotisk festival, men vi hadde et klart mål om å vise fram liveproduktet til Death By Unga Bunga i et nytt marked, knytte kontakter for videre satsning og sikre en booking avtale som første steg på veien mot mer USA-aktivitet for bandet, sier manager Simen Herning i ACT Entertainment.

– Vi visste på forhånd at Pinnacle var interessert, og da var det egentlig bare å sette bandet på scenen og la de overbevise på egen hånd. De leverte som vanlig varene 100%, noe som sikret dealen, sier Simen Herning.

Øya Showcase Cedar Street og Norway Night
Dagfesten til Øyafestivalen, Filter Magazine og Music Norway på Cedar Street Courtyard, med Atlanter, Highasakite og Maya Vik var veldig godt besøkt.

På Norway Night i regi av Brilliance og Jansen Plateproduksjon  Dråpe, spilte Intertwine, Death By Unga Bunga, Maya Vik og Electric Eye (erstattet Highasakite).

Maya Vik spilte både Norway night og Øya showcasen og er ifølge manager Mike Bell nær signere med en bookingagent i USA:

– Vi har plukket opp interesse fra noen plateselskap som var på Norway Night og Øya-showcasen. Mange av disse dialogene og interessen ble startet i oktober i fjor, og vi har jobbet med å bygge det opp siden den gang, sier Bell.

Godt forarbeid
Highasakite og manager Glenn Larsen hadde også gjort mye forarbeid før festivalen, noe som ga resultater.

– Highasakite hadde en bra hype frem mot SXSW, noe vi har jobbet lenge med. En førsteplass på Time Magazines liste over hvilke band du burde få med deg på festivalen, samt annonseringen av USA-turnéen med London Grammar, styrket selvsagt denne ytterligere. Tilbudene om showcaser var i utgangspunktet mange, men vi var på forhånd nøye på hva vi takket ja til, sier Larsen.

– Selv om vi dessverre var nødt til å kansellere den offisielle konserten pga sykdom fikk vi svært mye ut av alle dagkonsertene bandet stilte opp på, og Highasakite hoppet dessuten inn for Chloe Howl på British Music Embassy. Denne, og spesielt konsertene på Conventions Center og Øya/Filter har allerede gitt oss direkte og indirekte resultater av stor størrelse, sier Larsen.

I tillegg til disse arrangementene spilte Cashmere Cat, Trippy Turtle og Slick Shoota på festen til plateselskapet Mad Decent, som også var en del av det offisielle programmet til SXSW. Mad Decent er et toneangivende selskap innen dansemusikk/elektronika, som drives den internasjonalt anerkjente produsenten Diplo.

Norske artister fikk omtale i flere medier i relasjon til årets SXSW:

Highasakite
Spin
Time
CultMontreal
Vogue
The Kansas City Star

Hedvig Mollestad Trio
WSJ Speakeasy Blog
theblot

Cashmere Cat
Vice
Spin
Fuse

Kurt Nilsen
The Launderettes
Electric Eye

Kommentarer