logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

På vei til LA

Av På vei til LA Publisert: 04. apr, 2014

Nico & Vinz med manager Amanuel Kidane i midten.

Nico & Vinz-manager Amanuel Kidane og Julian Alexander ved IDAP får Music Norways relokaliseringsprogram til USA.

Music Norways relokaliseringsprogram, som gir norske eksportører en mulighet til å bo og jobbe en periode i utlandet, har allerede hjulpet bransjefolk til London og Berlin, samt et pilotprosjekt i New York i fjor.

Pilotprosjektet var såpass vellykket at Music Norway åpnet for søknader til USA-relokalisering med valgfri destinasjon New York eller Los Angeles. De to bransjeaktørene som fikk tilslag på sine søknader var Amanuel Kidane, manager for Nico & Vinz, og Julian Alexander ved produksjons- og publishingsselskapet IDAP Music.

Denne uken kom nyheten om at Nico & Vinz allerede har gjort seg sterkt bemerket på amerikansk radio med låten Am I Wrong. Duoen signerte nylig en verdensomspennende avtale med Warner Bros, og en satsing på USA har ligget i kortene en god stund, forteller manager Amanuel Kidane som har valgt Los Angeles som base i løpet av relokaliseringsprogrammet.

– Jeg har valgt å fokusere på det amerikanske markedet siden jeg har bygget opp et nettverk der over de siste to-tre årene. Dessuten går det veldig bra med Nico & Vinz nå, så det er viktig å kapitalisere på momentumet, og bare utnytte alle muligheter vi har. Your network is your networth!

Kidane påpeker viktigheten av å bruke mye tid på markedet du ønsker å lykkes i.

– Du må lære deg å forstå hvordan ting fungerer i det nye landet og hvordan folk operer på business- og sosialt nivå. Jo mer folk ser deg med de riktige folkene, jo mer interessant er du. Jeg tror rett og slett at man bare må være tilgjengelig i markedet og ta sjanser når muligheten byr seg, forteller han.

Manageren er noe hemmelighetsfull om enkelte prosjekter som allerede er på gang i USA, men kan lette litt på sløret.

– En agent for verden er innen rekkevidde, og så skal vi i dialog med en del publishing-selskap.

Kidane har inngått en co-managementavtale med det velrennomerte amerikanske selskapet Atom Factory, som har en lang rekke kjente artister i stallen.

– Hvordan fungerer ansvarsfordelingen mellom deg og co-managementet?

– Jeg operer fortsatt som hovedmanager, men vi har fått inn Troy Carter og J. Erving på co-managment siden, som er helt fanastisk for oss alle. De er ekstremt dyktige og vi er veldig glade for å ha de ombord på laget vårt. De har jobbet med artister som Lady Gaga og Tyga blant annet, og representerer John Mayer, John Legend og Miguel med flere.

Positivt med hard konkurranse
Julian Alexander ved IDAP, som i likhet med Kidane vil være i LA gjennom relokaliseringsprogrammet, har også vært delaktig i Nico & Vinz-suksessen. Han er manager for IDAP-kompanjong William Wiik Larsen, også kjent som Nasty Kutt, som har produsert Nico & Vinz-låtene One Song, Am I Wrong og In Your Arms. I tillegg har Julian Alexander vært produsent for musikkvideoen til nevnte Am I Wrong.

Julian Alexander og Nasty Kutt ved IDAP

IDAP har vært opptatt av å bygge opp et solid fundament i Norge, men har vært en del i USA de siste årene for å bygge nettverk og lære.

– USA har vært målet hele tiden, men å bli konge i eget land først før vi tar steget, føles som et bra valg. Å kunne komme over dammen med masse erfaring og virkelig levere på toppen av vårt game gir oss en fordel. Norge er også en fantastisk skole fordi radio her ikke er så formatert som USA, her må man treffe så mange flere forskjellige folk for å få en stor hit.

Julian Alexander er imidlertid klar på at konkurransen i USA er mye hardere enn andre steder, men mener at det kan slå positivt ut ved at man blir flinkere av å jobbe der. Han har planene klare for oppholdet.

– En naturlig del er å ta meg av managementet til William slik jeg alltid har gjort. Jeg vil også etablere et konkurransedyktig publishingselskap, der William er den første på rosteren. Målet på sikt er å signere og utvikle produsenter / låtskrivere. Fokus er også selvsagt å jobbe tett med Nico og Vinz med deres album, samt skrive låter med etablerte amerikanske låtskrivere og artister.

– Har du noen gode råd til produsenter og låtskrivere i Norge for å ta steget ut?

– Finn ut hva du er absolutt best på, ha et solid team, ikke prøv å gjøre alt selv, og stol på at andre også kan jobben sin. Gjør mer av det som har funka for deg til å begynne med, og jobb med å utvikle ditt signatursound og din identitet, det er viktigere enn en random hit. Får man suksess med noe eget så står man alltid mye sterkere. De første til å gjøre noe originalt er alltid de som kommer lengst. Kort oppsummert, så kan tre nordmenn med riktig skills og innstilling lage en verdenshit i et studio på Etterstad!

Helene Broch, Head of International i Music Norway, mener relokaliseringsprogrammet er en god investering i den eksportrettede delen av norsk musikkbransjebransje.

– Det er utrolig mye spennende som skjer med norske artister i det amerikanske markedet i disse dager, og vi så behovet for å være med på å sikre det norske leddet i apparatet rundt utøverne. Vi er overbevist om at er en god investering for bakfolk, men også for at fremtidige utøvere kan loses gjennom de samme kanalene som åpnes via disse mulighetene. USA er verdens mest toneangivende marked innen populærmusikken, og det at både store og kredible aktører der ser mot Norge og ønsker å investere og utvikle talenter herfra er en god pekepinn på at vi gjør ganske mye mot dette markedet nå. Det skal Music Norway støtte opp under, blant annet via tiltak som relokaliseringsprogrammet.

Kommentarer

Relatert innhold