logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Har du ambisjoner i det japanske musikkmarkedet?

Av Har du ambisjoner i det japanske musikkmarkedet? Publisert: 30. jun, 2014

Du kan nå via Music Norway søke om å delta på ‘trade mission’ til Tokyo under arrangementet Hokuo Music 20.-22. november.

Hokuo Music Fest i Tokyo er en showcase-arena som presenterer årlig det beste av nordisk elektronika, metal og rock. Hokuo arrangeres av NOMEX (de nordiske musikkeksportkontorene) og en av Japans største konsertpromotører, Creativeman.

I forbindelse med Hokuo arrangementet i Tokyo setter NOMEX også opp en nordisk «trade mission». Norske eksportrettede selskaper med mål om å eksportere til Japan kan søke Music Norway om å få delta, og om reisetilskudd.

Deltakelse i trade-programmet er en unik sjanse til å møte og knytte kontakt med aktører i den japanske musikkbransjen. Deltagelse forutsetter at du er en profesjonell aktør i norsk musikkbransje som aktivt ønsker å jobbe med å eksportere norsk repertoar til det japanske markedet. Det vil være begrenset med plasser.

Stort marked
Japan er verdens nest største musikkmarked etter USA. 80 % av musikksalget skjedde via fysiske produkter i 2012, ifølge IFPI. Markedet for ikke-japansk musikk er ikke veldig stort, mener Frithjof Hungnes i Propeller Recordings, som deltok i 2013.

– Det er mulig for nisjer å gjøre det bra og det er veldig stor interesse for skandinavisk musikk.

– Spesielt undergrunnsmusikk som eksempelvis black metal og elektronika, eller jazz og indie. I det hele tatt veldig mye av det som ikke er kommersiell popmusikk, men som er spesielt for Skandinavia, sa Hungnes til Music Norway etter Hokuo Music Fest i 2013.

Hva tilbys gjennom trade mission programmet?
Under «trade mission» vil man få sin egen stand hvor en kan representere selskapet sitt. Det vil bli laget en informasjonsfolder i forkant med en presentasjon av messens deltakere. Det vil også jobbes med å ha tolker tilstede som kan hjelpe ved behov. Viktige japanske labels, publishere og media vil bli invitert. Det vil også bli tilrettelagt for sosialiserende nettverksarrangement. En lokal bransjeperson vil være tilstede under arrangementet for å kunne bistå med introduksjoner eller annet. I tillegg til å delta på messen og showcasene, oppfordrer Music Norway til å avtale eksterne møter med japansk bransje, nye eller eksisterende kontakter.

Mer informasjon om Hokuo Music Fest finner du her.

Deltagende selskap vil motta et reisetilskudd fra Music Norway på 8000 NOK.

Fakta
Når: 20.-22. november
Aktivitetstype: Internasjonal nettverksbygging
Din målgruppe: Japansk musikkbransje og presse

Søknadsfrist: 11. august 2014

Slik søker du:
Utvalget som skal vurdere søknadene vil legge vekt på søkere som allerede har forbindelser i Japan, og som sitter på en viss katalog. De vil vite hvorfor du ønsker å delta, hva du ønsker å oppnå med oppholdet og tidligere dine erfaringer i det japanske markedet.

Kun en søknad per selskap vil bli prioritert. Organisasjoner og institusjoner kan dessverre ikke søke.

En kortfattet søknad sendes til: info@musicnorway.no

Kommentarer