logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

I hjertet av Vikings

Av I hjertet av Vikings Publisert: 25. jun, 2014

Foto: Sebastian Ludviksen

Einar Selvik og Wardruna formidler norrøn stemning til de store massene gjennom den populære tv-serien Vikings.

Einar Selvik, også kjent under artistnavnet Kvitrafn, er hjernen bak musikkprosjektet Wardruna. Prosjektet er inspirert av runer og norrøn kultur, og Selvik benytter urnordiske instrumenter som tagelharpe, kraviklyre, bukkehorn og beinfløyte for å skape den riktige stemningen.

– Ironisk nok er det ingen andre som holder på med dette, til tross for at det er noe mange som reiser til Norge forventer å oppleve, sier Selvik til Music Norway.

Han er imidlertid rask med å påpeke at Wardruna ikke driver med gjenskaping, men heller ønsker å lage noe nytt basert på noe gammelt. Eller «så nye frø og styrke gamle røtter», som han elegant formulerer det.

– Musikken fra norrøn tid er et gigantisk puslespill. Instrumentene setter noen begrensninger i seg selv, men verseteknikken fra Edda-diktningen er svært komplisert. Det er en rytmikk i diktningen som inspirerer, og jeg forfatter min musikk etter den. Man kan faktisk finne mye av samme rytmikk i de eldste slåttene i folkemusikken. Det man vet med sikkerhet, er at det fonetiske runesystemet gjør urnordisk til en fryd å synge på, i motsetning til en del andre språk, forklarer Selvik.

Ville lisensiere

Er du blant dem som følger med på History Channels monumentale tv-serie Vikings, kan du ikke unngå å ha hørt Selviks musikk. Den historiske dramaserien er inspirert av sagaen om vikingen Ragnar Loðbrók, en velkjent mytologisk norrøn skikkelse. Serien hadde premiere 3. mars 2013 og planleggingen av sesong tre er allerede godt i gang.

– Jeg ønsket å være en del av prosjektet så snart jeg hørte om det, forteller Selvik.

– Jeg prøvde å kontakte dem uten hell. Men etter en stund ble jeg kontaktet av produsentene via plateselskapet mitt, da de ønsket å lisensiere syv Wardruna-låter til den første sesongen.

Låtene som ble lisensiert var i hovedsak hentet fra debutalbumet Runaljod – gap var Ginnunga, utgitt på Indie Recordings i 2009.

– I forkant av sesong to lurte en av produsentene på om jeg hadde noe ny musikk, da de ønsket å bruke en hel del til den sesongen. De ønsket å ha mine lyder mer i hjertet av serien. Derfor kom et samarbeid med seriens komponist Trevor Morris i gang, fortsetter han.

– Vi hadde en del Skype-møter og det viste seg at vi tenkte ganske likt. Man var ute etter en hybrid mellom det harske elektroniske og det organiske. I sesong to er det to til fire scener per episode hvor jeg enten har skrevet eller vært musiker på lydsporet.

Hovedkomponist Trevor Morris har skrevet musikk til en rekke kjente tv-serier og filmer, deriblant The Tudors, The Borgias, og Olympus Has Fallen, i tillegg til Vikings.

– Einars bidrag til sesong to av Vikings har vært en ren gavepakke for meg som komponist. Han tilfører en energi og autentisitet til lydsporet og historien til disse fantastiske menneskene. Musikaliteten og de dype røttene som ligger bak Einars musikk, har vært et uvurderlig bidrag til å farge mine komposisjoner til Vikings. Han har blitt en god venn og en strålende samarbeidspartner, sier den Emmy-vinnende Morris i en kommentar.

Tradisjonelle urnordiske instrumenter som tagelharpe, kraviklyre, bukkehorn og beinfløyte spiller viktige roller i Wardrunas musikk. Foto: Wardruna

Aldri hold tilbake

Selvik poengterer at det ligger enormt mye arbeid bak all filmmusikken. Han har en helt annen måte å jobbe på enn de fleste andre musikere, både teknologisk og tempomessig. Så det ble en utfordring å lage musikk i ønsket tempo.

– De ble sjokkerte da de hørte hvor mye arbeid som ble lagt ned i musikken, ler han.

Betalingen kommer i form av hyre per episode. I tillegg har han rettigheter i forbindelse med den offisielle soundtrack-utgivelsen. Han skjønner godt at tv-produksjoner stort sett kjøper ut komponistene når musikken leveres.

– De får ikke solgt produksjonen videre hvis de skal forholde seg til musikkrettigheter for hver minste scene. Så de vil bare kjøpe deg ut. Men det er jo en forhandlingssak.

Selv har han hatt proffe øyne på kontraktene fra History Channel.

– Man må holde tungen rett i munnen. Men det har vært fine kontrakter derfra, altså. Ingen fallgruver. Det har mest av alt vært utrolig lærerikt og spennende å komme inn i et såpass profesjonelt og omfattende maskineri som en slik serie jo er.

– Har du noen tips til andre som kan ha interesse av å være involvert i filmmusikk og store produksjoner?

– En erfaring er at man ikke må holde noe tilbake eller prøve å safe. Du må ta plass og kjøre på. De kommer uansett til å redigere bort ting, så du har ingenting å tape på å gi bånn gass og stole på deg selv. Jeg holdt litt tilbake i starten, men merket fort at det var en dårlig taktikk. Etter å ha snudd om, endte de opp med å bruke mye mer av musikken min enn de beregnet opprinnelig.

Lunken mottakelse fra akademia

Fantasiuniverser og historiske serier er i vinden som aldri før. Det legges enorme ressurser i produksjoner som Game of Thrones og Vikings, for ikke å snakke om filmer som Hunger Games og Hobbiten. Vi lurer på om eksponeringen vært en døråpner for Wardruna.

– Ja, det har kommet både rare og spennende henvendelser i kjølvannet av Vikings. Spesielt mye henvendelser fra spillverdenen. Det er åpenbart i vinden med tidsreiser. Folk har nok et behov for å drømme seg bort til en annen tid. Det kommer generelt sett mye reaksjoner på det vi gjør. Musikken ser ut til å treffe folk i et bredt spekter med et universelt musikkspråk. Det handler om menneskets forhold til natur, hverandre og noe som er større enn deg selv.

Einar Selvik har fortid fra det norske black metal-miljøet, blant annet som trommeslager i bandet Gorgoroth. Men ifølge Selvik var dette mest som en jobb å regne. Wardruna er personlig, og interessen for det norrøne strekker seg langt tilbake i barndommen.

– Interessen begynte helt klart som barn. Det norrøne universet fremsto fascinerende ulineært og komplisert. Det handlet ikke om godt mot ondt, men mer om interaksjon av ulike krefter. I monoteismen består mennesket av kropp og sjel. I norrøn kultur snakket man om minst ni stadier av mennesket som definerte din ånd og arv.

At Vikings har fått lunken mottakelse i det akademiske miljøet grunnet enkelte tvilsomme historiske referanser, bryr Selvik seg fint lite om.

– Det er et paradoks at et hylekor av professorer klager på feil i en underholdningsproduksjon, når man driver med vranglære om norrøn kultur i skolesystemet. Det er et slett nivå på nordmenns kunnskap om norrøn kultur. Opplæringen er så dårlig at det ikke kan tas på alvor. Vi snakker om en helt unik kultur, og undervisningen henger fast i tøvete stereotyper. Det de lærer bort på skolen om runer, for eksempel, er regelrett feil. Hvem har ansvaret? Vi må ta formidlingen tilbake, sier han engasjert.

Gylne guder

Wardruna mottok nylig prisen Metal Hammer’s Golden God Award i kategorien Best Underground Band. Selvik bekrefter at bandet har mange fans blant metal-folket, men er klar på at Wardruna på ingen måte er et metal-band. Han ser imidlertid enkelte paralleller til tidlig norsk black metal.

– Begge deler handler mye om et monotont, stemningsfullt uttrykk. Men jeg synes at dagens black metal har gått mer i retning av teknikkstudie enn stemning.

– Men jeg synes det er veldig kult å motta prisen, og det står respekt av at de har valgt å nominere oss, selv om vi egentlig er på siden av målgruppen. I tillegg er det ekstra hyggelig å få en slik pris når det er publikum som har bestemt utfallet.

Fremtiden for Wardruna ser svært lys ut. I tillegg til å ha fått klare signaler om at det blir aktuelt å lage musikk til nok en sesong med Vikings, er Einar Selvik dypt inne i bestillingsverket Skuggsjá som skal fremføres på Eidsvoll 13. september i forbindelse med grunnlovsjubileet. Skuggsjá skal fremføres sammen med de norske metal-legendene i Enslaved, og selve verket er komponert av Ivar Bjørnson og Einar Selvik.

– Det er hyggelig å bli spurt om å sette lyd til Norges historie. Jeg vil benytte anledningen til å rette fokus mot noen av de tingene med grunnloven som ikke er så bra.

– Hva tenker du på da?

– Vel, vi har mye å lære av våre urnordiske forfedre. Vi kom fra en inkluderende kultur, spesielt med tanke på ideer om demokrati. Den norrøne polyteismen var mye mer inkluderende enn monoteismen som kom etterpå. Vi må ikke ha et ekskluderende syn når vi møter andre kulturer og livssyn. Dette er jo svært relevante ting i dagens samfunn.

Parallelt med Skuggsjá-produksjonen jobber Selvik med oppfølgeren til det kritikerroste andrealbumet Runaljod – Yggdrasil fra 2013. Men det er ingenting som haster.

– Min måte å lage musikk på er svært tidkrevende. Runene er komponisten, mens jeg er instrumentet. Målet er å fange det som ligger bak musikken, og jeg drar det ganske langt for å oppnå et visuelt uttrykk. Jeg nekter å forholde meg til presset med en jevn strøm av album, så det tar den tiden det tar. Forhåpentligvis vil albumet bli klart neste år, avslutter Einar Selvik.

Om Wardruna:

Hovedmedlemmer:

Einar Kvitrafn Selvik: Grunnlegger, låtskriver, tekstforfatter, musiker
Lindy-Fay Hella: Vokal
Gaahl: Vokal, konsept

Gitt ut to kritikerroste album i rune-triologien Runaljod, henholdsvis gap var Ginnunga (2009) og Yggdrasil (2013).

Web: www.wardruna.com

Kommentarer