logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Song:Expo – et bedre alternativ

Av Song:Expo – et bedre alternativ Publisert: 03. jul, 2014

Farah Achour og Mats Tidemann (Foto: Karoline Kaarbø Asskildt)

Nettverksbygging er viktig, mener Che Pope.

Herbie er en britisk låtskriver. Han tilhørte legendariske Cheiron Studios i Stockholm, og skapte popmagi side om side med Max Martin og Denniz Pop. På 90-tallet skrev han flerfoldige hits for blant annet Backstreet Boys, hvorav megahiten Show Me The Meaning of Being Lonely var en av de. Bare de siste to årene har han hatt over ti #1 Hits på Billboards verdensliste.

Nå står han utenfor en restaurant i Trondheim og tar en velfortjent pause, etter seks dagers intens låtskriving. Men han er mer oppglødd enn sliten.

– Den kontakten man får med de andre som er her er helt unik, det kommer til å bli vondt å skilles fra de. Det har vært fantastisk. Jeg har ikke ord, sier Herbie.

Og hva er det så som gjør en internasjonalt suksessrik låtskriver stum av entusiasme?

Han er en av 60 nasjonale og internasjonale låtskrivere som har deltatt på Song:Expo i Trondheim, Norges, eller som de hevder selv, verdens største låtskrivercamp.

Attraktive navn på årets camp
Song:Expo ble stiftet i 2011, og gikk dermed av stabelen for fjerde gang i år.

Over tre uker sitter de og skriver, i henholdsvis en regional, en nasjonal og en internasjonal del.

Den siste uka er forbeholdt den internasjonale campen, og har tidligere  inkludert navn som Chad Hugo, Om’Mas Keith og Lene Marlin.

Les om fjorårets Song:Expo

Dette året var ikke deltagerlisten mindre imponerende, heller tvert om. Will Simms, Anthony Preston, André Lindal og Che Pope, for å nevne noen. Sistnevnte er A&R for Kanye Wests G.O.O.D Music label, og har jobbet med artister som The Fugees, Wyclef Jean, Eminem, Santana og 50 cent. Han har og vært med på å produsere «The Miseducation of Lauryn Hill» et av 90-tallets mest legendariske album.

André Lindal er en av låtskriverne bak As Long As You Love Me, monsterhiten tilhørende ingen ringere enn Justin Bieber. Det er stjernestøv i lufta, for å si det sånn.

LA-baserte Farah Achour er på Song:Expo for første gang og får mye igjen for deltakelsen.

– Slike arrangement er viktige for låtskrivere, artister og produsenter. Vi bygger nettverk, lærer å samarbeide med nye folk og utvider vår kreativitet. Jeg følte jeg fikk veldig mye på kort tid. Det er som et intensivkurs som kan lede til nye samarbeidspartnere, store kontakter, fantastiske låter og ny lærdom for fremtiden. Og det skader ikke at man eventuelt kan få noen plasseringer i samme slengen.

Men det er ikke bare låtskriver og artister av stjernekaliber som tråkker gangene her i Trondheim. Her inviteres også anerkjente A&Rs, publishere, managere og plateselskaper, som alle er på utkikk etter det nye store, være seg låtskriver, artist eller hit. Og hiter får de. Etter fjorårets camp ble hele 14 av 54 låter «cuts», eller solgt, på godt norsk.

Eksportpotensiale
– Vi har opplevd en oppblomstring for låtskriverbransjen uten sidestykke i norsk musikkhistorie, med sentrum i Trondheim. Eksportpotensialet for næringen er enormt, uttaler Leiv Aspén, prosjektleder for Trondheim Song:Expo.

Han er inne på noe. For bransjedeltagerne hos Song:Expo er nesten utelukkende internasjonale.

Grunnleggeren av Song:Expo heter Robin Jenssen, og er også sjef for produksjonsselskapet Dsign Music. Dsign har de siste årene opplevd enorm suksess i blant annet Asia, og solgt mer enn 25 millioner singler på verdensbasis.

Når man ser på årets imponerende deltagerliste og følgelig eksportpotensialet, fører alle veier tilbake til Dsign, og nettverket de allerede har opparbeidet seg internasjonalt.

– Jeg har jobbet med Dsign-teamet i noen måneder og vårt forhold er godt. Dsign inviterte meg og min produsent Leo fra Heavyweight til Song:Expo for å dele musikk og kunnskap, og for å ekspandere vårt nettverk. Det var en flott opplevelse. Jeg har møtt mange mennesker og jobbet med talentfulle låtskrivere og produsenter. Jeg ble spesielt imponert av noen av de norske låtskriverne som lagde veldig bra låter, forteller nederlandske Levy Isabella, A&R manager hos Next Era.

Achour har også funnet veien til Trondheim via Dsign.

– Jeg fikk vite om Song:Expo da jeg jobbet med DSign i LA. Jeg er takknemlig for å ha blitt invitert av Robin.

K-pop fra Norge setter sine spor
Dsign har som sagt opplevd eventyrlig suksess i Asia, og spesielt deres arbeid med det koreanske musikkmarkedet, og såkalt K-pop, har satt spor.

Soyoung Park, creative excutive hos Universal Music Publishing Korea, er en av fem koreanere tilstede på campen. Hun forklarer at samarbeidet med Dsign startet etter en invitasjon til Song:Expo, og at de ble så inspirert at de startet sin egen nasjonale låtskrivercamp året etter. Nå har Dsign flyttet gesjeften over til LA, ett popmusikkens viktigste steder.

Carl Louis fra CLMD (Foto: Karoline Kaarbø Asskildt)

Hits, og mye mye mer
Under den internasjonale campen holdt Che Pope foredrag hvor både deltagere og utenforstående kunne dra nytte av hans langvarige erfaring fra bransjen. Og forklarte blant annet hvordan nettverkspotensiale i en slik samling på mange måter er viktigere enn selve låtene man lager.

– Det er flott at folk samarbeider og lager musikk på stedet. Men jeg tror at nettverksbygging er viktigere enn noe annet, sa Pope.

Blir kjent med seg selv
Å sitte i nye grupper, å møte nye mennesker hver dag gir deg en unik mulighet til å knytte bånd, skape fremtidige kontakter og partnere. Men det er og en mulighet til å se seg selv klart.

– Man blir godt kjent med seg selv ved å jobbe på denne måten, forteller Carl Arvid Lehne.

Vi kjenner han bedre som Carl Louis, og halvparten av EDM-duoen CLMD. Han var der med blant annet Katrin Frøder, som etter 2012-campen fikk suksess med Stockholm Syndrome, remixet av ingen ringere enn nettopp CLMD.

Det er mange talentfulle mennesker som møtes hvert år i Trondheim. De lager låter, knytter kontakter og setter Norge på kartet, litt etter litt.

– Det finnes en Madonna-camp og en Rihanna-camp. For meg er Song:Expo et bedre alternativ, konkluderte Pope.

Music Norway var en av de økonomiske bidragsyterne til Song:Expo 2014. Andre partnere var NOPA, GramArt, NTNU, Kulturrådet, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim Calling, Tempo, Dsign Music, Clarion Hotel, 4Sound, Trondheim kommune og Innovasjon Norge.

Kommentarer

Relatert innhold